یکشنبه ۷ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۲
نوروز فرصت مغتنمی است  برای بروز کتابداری اجتماعی

باید تلاش شود در ایام نوروز کتابداری اجتماعی را توسط کتابخانه‌ها بیشتر نمایان کنیم. یادمان باشد که یکی از بهترین راه‌ها برای رفتن به سمت احسن‌الحال رفتن و تحول در افکار و اندیشیدن، بهره‌گیری از کتاب است. 

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)؛ امیررضا اصنافی، عضو هیئت علمی گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه شهید بهشتی در یادداشتی که در اختیار ایبنا قرار داده است از نوروز و کتاب گفته است. متن این یادداشت بدین شرح است:

«نزدیک نوروز که می‌شود به رسم دیرینه، اکثر ایرانیان دست به خانه تکانی می‌زنند. شادی و شور در این دو هفته آخر سال موج می‌زند. همه منتظرند تا لحظه تحویل برسد و سال جدیدی را با تفکر و برنامه‌های نو آغاز کنند.

شاید اکثر افراد دنبال خرید شیرینی، پوشاک، آجیل و سایر ملزومات نوروز هستند. شاید کمتر کسی به این فکر باشد که دم نوروز، برای خرید کتاب یا برای کتابخانه رفتن در طول نوروز برنامه‌ریزی کند. این‌جا هم کتاب مظلوم است! نوروز ما یک پیشینه تاریخی و فرهنگی دارد و به نظر می‌رسد برخی از ما طی این سال‌ها طوری تجملی و مادی‌اش کرده‌ایم که اساس و ماهیت آن یادمان رفته است.

نوروز، فرصت مغتنمی است برای یک خیزش و تحول فرهنگی و چه خوب است که در این ایام کتاب عیدی دادن به بزرگتر‌ها و کوچکتر‌های فامیل را ترویج دهیم. ساعت‌های دور‌هم‌خوانی کتاب و جمع‌خوانی را در طول نوروز،داشته باشیم. هر چند فعلاً در شرایط شیوع کرونا مهمانی رفتن هنوز خطرناک است ولی احیاناً اگر همدیگر را در یک بوستان دیدیم یا از طریق پیام رسان‌ها با هم در ارتباط بودیم، در کنار بحث‌های مختلف روز، ساعتی را هم برای معرفی کتاب به یکدیگر و خواندن بخش‌هایی از یک کتاب در نظر بگیریم.

نوروز، فرصت بسیار خوبیست برای خواندن کتاب‌هایی که در طول سال با حسرت ما را از قفسه ها نگاه می‌کنند و منتظرند؛ یکی آن‌ها را بردارد و ورق بزند. خوب است در آرامش و سکوت بنشینیم ،بخوانیم، بفهمیم و یاد بگیریم.

نکته دیگر درباره کتابخانه های عمومی است. کتابخانه‌گردی یکی از فعالیت‌هایی است که می‌توانیم در طول نوروز داشته باشیم. کتابخانه‌ها می‌توانند برای معرفی اماکن دیدنی نوروز، به مخاطبان خود کمک کنند. به عنوان مثال؛ کتاب‌های پر مخاطب را به مشتریان خود معرفی کنند یا به صورت مجازی جلسات نقد و بررسی کتاب برگزار کنند و حتی برنامه‌های فرهنگی را به مناسبت نوروز، سازماندهی کنند.

به این فکر کنیم که کتابخانه ها یک ماموریت علمی، اجتماعی و فرهنگی هم دارند که فارغ از همه ساختارهای اداری است و به نظر می‌رسد باید تلاش شود در نوروز، محور کتابداری اجتماعی را توسط کتابخانه ها بیشتر نمایان کرد. یادمان باشد که یکی از بهترین راه‌ها برای رفتن به سمت احسن‌الحال، تحول در افکار، اندیشیدن؛ بهره‌گیری از کتاب، این وسیله تمدن ساز و جامعه گستر، است. نوروز بر همه اهالی کتاب و کتابخانه مبارک.»
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها