یکشنبه ۲۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۹
«اشارات ناگزیر حفره‌ها» در پیشخوان کتابفروشی‌ها

دومین مجموعه شعرهای فریبا حمزه‌ای، شاعر هرمزگانی در کتابی با عنوان «اشارات ناگزیر حفره‌ها» از سوی انتشارات «سمت روشن کلمه» در هرمزگان منتشر شد.

یدالله شهرجو، مدیر انتشارات «سمت روشن کلمه» در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) در هرمزگان، با اعلام این خبر گفت: «اشارات ناگزیر حفره‌ها» دومین مجموعه شعر «فریبا حمزه‌ای» است که سه سال پس از چاپ مجموعۀ نخستش چاپ و منتشرشده است. مجموعه‌ای 90 صفحه‌ای و شامل 31 شعر است.

وی ادامه داد: شعر این شاعر گرچه در نگاه نخست افق‌های مجاور معنا و چشم‌انداز نزدیک را به روایت نشسته است؛ از تصورات مخدوش آشپزخانه / زمان را سراسیمه لخت می‌کنند/ در مصاحبت بی‌دریغ شومینه‌ای / که بی‌وقفه در گناهش می‌سوزد / ... اما در پی تعلیق معنا با بهره‌گیری از زبانی است که چندلایه می‌نماید ازاین‌رو مخاطب با شعری مواجه است که برای رسیدن به درک و دریافت مشترک با شاعرش نیاز به تأملی دقیق و توجهی طولانی‌تر دارد: بگذار تو را حمل کنم / ای نجابت مهجور / ای مبتلای کشفنده در روزن‌ها / اختصار دست‌ها بر انحنای کتف / برش نازکی از من بود/ ...

شهر‌جو، درباره ویژگی‌های دیگر شعرهای حمزه‌ای توضیح داد: بهره‌گیری از ساختار و ساختمان زبان در شعرهای مجموعه اشارات ناگزیر حفره‌ها به‌گونه‌ای است که ناخودآگاه تصور فرو رفتن در ورطۀ زبانی متکلف احساس می‌شود اما مرور شعرهای این مجموعۀ خوب، مخاطب را به این نکته از شناخت و آگاهی می‌رساند که فریبا حمزه‌ای با درک و دریافتی آگاهانه از این مسئله، شعر و روایتش را به‌گونه‌ای پیش برده تا ضمن دستیابی به زبانی تشخص یافته، هرگاه لازم دانسته است زبان و معنای عمق یافته در روایتش را با مصداق‌ها و ترکیب‌های ساده و ملموس پیوند داده است.

یاد‌آور می‌شود؛ این مجموعه شعر در 90 صفحه با صفحه‌آرایی طاهره پورهاشمی و طراحی جلد فرهاد زمانی به قیمت 400000 ریال و شمارگان 500 نسخه از سوی انتشارات سمت روشن کلمه چاپ و منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها