دوشنبه ۹ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۰
کتاب «تاریکی» به چاپ ششم رسید

چاپ ششم کتاب «تاریکی» با تصویرگری و نویسندگی نازنین آیگانی، از مجموعه قصه‌های «نَتَرسناک» که در قالب قصه و تصویر به کودکان می‌آموزند چگونه با ترس‌هایشان مقابله کرده و آنها را در وجودشان به دوستی مهربان تبدیل کنند، وارد بازار نشر شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، «تاریکی» یکی از چهار کتاب مجموعه قصه‌های «نَتَرسناک» است که برای کودکان گروه سنی الف و ب (3 تا 7 سال) با هدف آموزش و کمک به خردسالان و کودکان برای درک بهتر جهان پیرامون‌شان و مواجه اصولی با ترس‌های دوران کودکی به نگارش درآمده و توسط کتاب‌های زرافه (دپارتمان کودک و نوجوان انتشارات سیمای شرق) منتشر شده است.

نویسنده در این کتاب به موضوع ترس از تاریکی در کودکان پرداخته و به والدین کمک می‌کند تا ترس‌های کودکان خود را به صورت اصولی از بین ببرند. ترس از تاریکی از مسائل چالش‌برانگیز و خسته‌کننده‌‌ای است که والدین با آن روبه‌رو هستند. باید به کودکی که از تاریکی می‌ترسد کمک شود تا بر این ترس غلبه کند.

روان‌شناسان عقیده دارند که علل متفاوتی می‌تواند منجر به ترس شبانه در كودكان شود. با این حال یکی از عمده‌ترین دلایل آن، تخیلات ذهنی کودک به ویژه در سنین زیر شش سال است.

در بخشی از کتاب می‌خوانیم:
«تاریکی گفت: اما تو می‌ترسی! بچه گفت: بله! از تو می‌ترسم. تاریکی گفت: می‌خواهی بازی کنیم؟ بچه گفت: چه بازی؟ تاریکی گفت: من قایم می‌شوم، تو من را پیدا کن...»
نازنین آیگانی نویسنده و تصویرگر این مجموعه کتاب، دانش‌آموخته‌ی هنرهای ‌تجسمی‌ است. او‌ نمايشگاه‌های بسیاری در زمینه‌های نقاشی، تصویرگری، مجسمه‌سازی، ویدئو و‌ چیدمان در سراسر دنیا برگزار کرده ‌است. از مهم‌ترین تجربه‌های او سلسله نمایشگاه‌های هنر مفهومی (conseptual art) برای کودکان است که اولین آثار هنر چیدمان (installation art) برای کودکان نیز محسوب می‌شوند. این تجربه‌ها که تلاقی ادبیات و فلسفه با هنرهای بصری بود، نقش علوم انسانی را در آثار بعدی او پررنگ‌تر کرد.»

این هنرمند از سال 1378 آموزش ‌هنر به کودکان و نوجوانان را آغاز کرد و در این راه به کودکان می‌آموزد چگونه تخیل و نگاه شخصی‌شان را با تجربه‌ها و آموخته‌های‌شان بیامیزند و در قالب بازی‌ها و قصه‌ها، آن‌ها را با دنیای فلسفه آشنا می‌کند.

مجموعه کتاب‌ «نترسناک» که برنده جایزه لاک‌پشت پرنده نقره‌ای است و توسط روان‌شناسان نیز به عنوان یک کتاب کمکی برای مواجه با ترس‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد، شامل چهار کتاب با عنوان‌های «تاریکی»، «ما»، «همه» و «نقاش هیولولوها» است که هر کدام به یک ترس رایج در کودکان می‌پردازد.

کتاب «تاریکی» به موضوع ترس از تاریکی، کتاب «همه» به ترس از حضور در جمع و فضاهای شلوغ، کتاب «ما» به ترس از جدایی کودک از والدین هنگام رفتن به مهدکودک یا ماندن در خانه پدربزرگ و مادربزرگ و کتاب «نقاش هیولولوها» به مقابله با ترس از موجودات خیالی پرداخته است و در پایان هر قصه، «بچه» با کمک مادرش راهی خلاقانه برای چیرگی بر ترس می‌یابد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها