دوشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۶
هدف اصلی کتابت خوانایی قرآن است/ ضرورت حمایت خاص از کاتبان

محمدعلی قربانی، کاتب قرآن مجید تاکید دارد که هدف اصلی در کتابت کلام‌الله، خوانایی آن است، بنابراین کاتبان اجازه دخل و تصرف و خلاقیت چندانی ندارند و ابداع‌های آنها به خلاقیت در کیفیت اجرای کلمات و حروف محدود است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، محمدعلی قربانی از کاتبان قرآن و متولد سال ۱۳۵۱ در تهران است. وی از محضر استادان چون زنده‌یاد یوسف خاموشی افشار و غلامحسین امیرخانی بهره برده و درجه یک هنری در رشته نستعلیق و نسخ را از شورای ارزشیابی وزارت ارشاد اسلامی در سال ۱۳۹۲ اخذ کرده است و درجه استادی از شورای ارزشیابی انجمن خوشنویسان (رشته نسخ در سال ۱۳۹۱) دارد. وی در سال ۸۹ و ۸۱ برگزیده نخست جشنواره خوشنویسی جهان شده و تاکنون دو بار قرآن را به صورت کامل نگاشته است.

قربانی در گفت‌وگو با ایبنا به ویژگی‌های خط نسخ در کتابت قرآن کریم اشاره و عنوان کرد: خط نسخ نقش مهمی را در ثبت و ضبط معارف علمی و معرفتی بر عهده دارد و کاربردی‌ترین خط در کتابت به شمار می‌رود. این خط سطح زیادی دارد و کرسی‌پذیر و اعراب‌پذیر است.

این کاتب ضمن تاکید بر ضرورت پرداختن به ظرافت‌ها و دشواری‌های کتابت قرآن کریم گفت: درباره کتابت قرآن، با یک جنبه هنری و جنبه کاربردی مواجه‌ایم. یک کاتب درباره هر یک از آنها باید به توانمندی برسد و نه اینکه بگوییم جنبه‌های هنری نادیده گرفته شود، بلکه این دو جنبه باید در کنار یکدیگر قرار گیرند. تلفیق این دو، زمان‌بر است و گاهی حتی باید طراحی یک کلمه را تغییر دهیم.


قربانی با بیان اینکه آرزوی هر کاتب مخصوصا نسخ‌نویسان، کتابت است، درباره چالش‌های کتابت قرآن توضیح داد: گاهی در کتابت قرآن مجبور هستیم صفحه‌بندی را به گونه‌ای پیش ببریم که در انتهای صفحه، حتما آیه به اتمام برسد که این مساله کار را برای هنرمند بسیار دشوار می‌کند، چون صفحاتی داریم که کلماتش دو برابر صفحات قبل است و مدیریت این مساله سخت است.

این کاتب قرآن همچنین اظهار کرد: کتابت قرآن یک سبک خاص است و این خصوصیت ویژه را نمی‌توان محدودیت نامید، زیرا بعضی از حوزه‌ها ممکن است دچار محدودیت شوند؛ ما اجازه نداریم در قرآن دخل و تصرف کنیم و در کتابت هدف اصلی هر خوشنویس خوانایی قرآن است و ما نمی‌توانیم خلاقیت چندانی به خرج دهیم. خلاقیت بیشتر در کیفیت اجرا و زیبایی محدود می‌شود.

وی بر ضرورت حمایت خاص از کاتبان قرآن کریم تاکید کرد و افزود: باید سفارش کتابت و تحریر ادعیه و تابلو‌های قرآنی نهادینه‌ شود و ارگان‌های مختلف به این امر تشویق شوند که این امر به فرهنگسازی،‌ برنامه‌ریزی اساسی و سرمایه‌گذاری نیاز دارد. از سوی دیگر کاتب برای نگارش یک بار قرآن کریم ماه‌ها وقت صرف می‌کند و باید دارای فراغت روحی و روانی و نیز حمایت مالی خاص باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها