یکشنبه ۱۹ دی ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۷
انتخاب «پایتخت کتاب ایران» فرصتی برای توجه مسئولان به کتاب است

تقوی، بر حمایت از فعالیت‌های کتاب‌محور تاکید کرد و گفت: با انتخاب سالانه شهرهایی به‌عنوان پایتخت کتاب ایران، فرصت مناسبی فراهم می‌شود تا مسئولان علمی، فرهنگی و شهری، و رسانه‌های مختلف بیش از گذشته به این مهم توجه داشته باشند.

علی تقوی، نویسنده و پژوهشگر، درگفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، با اشاره به انتخاب سنندج به‌عنوان هفتمین پایتخت کتاب ایران بیان کرد: با انتخاب سالانه شهرهایی به‌عنوان پایتخت کتاب ایران، فرصت مناسبی فراهم می‌شود تا مسئولان علمی، فرهنگی و شهری، و رسانه‌های مختلف بیش از گذشته به این مهم توجه داشته باشند و هریک به ایفای نقش خود بپردازند.

نویسنده کتاب «مشفق کاشانی» درباره گفت: از ساحت‌های مهم توسعه در مفهوم گسترده و چندبعدی آن، به‌ویژه در ابعاد فرهنگی و اجتماعی، گسترش روند چاپ و نشر کتاب و افزایش سرانه مطالعه و کتابخوانی است. درنتیجه از هر طرح و فعالیتی که به نوعی زمینه نشر گسترده کتاب و توسعه کتابخوانی در سطح آحاد جامعه شود، باید استقبال کرد و به فال نیک گرفت. با انتخاب سالانه شهرهایی به‌عنوان پایتخت کتاب ایران، فرصت مناسبی فراهم می‌شود تا مسئولان علمی، فرهنگی و شهری، و رسانه‌های مختلف بیش از گذشته به این مهم توجه داشته باشند و هریک به ایفای نقش خود بپردازند.

این پژوهشگر در پاسخ به این سوال که برنامه انتخاب پایتخت کتاب ایران، چگونه می‌تواند مفید و موثر واقع شود و توجه جامعه را به سمت کتاب جلب کند، اظهار کرد: در همین حد هم عملکرد مثبت و ارزشمندی است، اما تا عزیمت به نقطه مطلوب هنوز فاصله بسیار است و برای تحقق کامل اهداف این طرح باید دغدغه‌مندی بیشتری داشت. نباید با نگاهی شعاری محدود و منحصر به فعالیت‌هایی یک‌ساله شد. انتخاب یک شهر برای این‌ منظور، نقطه آغاز است؛ باید با برنامه‌ریزی‌های منسجم میان‌مدت و بلندمدت، و زدودن پاره‌ای موانع در این راه، برای تعالی و توسعه فرهنگی همه مناطق کشور تلاشی وافر و همّتی بلند داشت.
 
هفتمین پایتخت کتاب و شهرهای خلاق ترویج کتاب‌خوانی ایران چندی پیش با حضور اهالی فرهنگ و مسئولان فرهنگی حوزه کتاب و کتاب‌خوانی معرفی شدند. در این آیین، سنندج به دلیل استمرار در اجرای مناسب برنامه‌های سال‌های گذشته، تشکیل پویش‌های مختلف برای ترویج کتاب‌خوانی، استفاده از ظرفیت‌های فرهنگی و ایده‌های خلاقانه و تلاش در حوزه ترویج کتاب‌خوانی و توسعه کتابفروشی‌ها عنوان هفتمین پایتخت کتاب ایران را به خود اختصاص داد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها