شنبه ۱۱ دی ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۶
کتا‌ب‌فروشی «ایلیا» و خانه کتاب و فرهنگ به یاد ایلیا میرزانژاد در رشت تاسیس می‌شود

شادی پیروزی، مدیر مسئول نشر فرهنگ ایلیا با اشاره به نامگذاری کتابخانه دبیرستان دکتر معین به نام پسرش «ایلیا» از تاسیس خانه کتاب و فرهنگ و کتاب‌فروشی‌ای به همین نام در شهر رست خبر داد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)؛ درگذشت ایلیا میرزانژاد‌موحد، جوان اهل رشت و فرزند یک زوج فرهنگی فعال در حوزه نشر، خبر تلخی برای اهالی فرهنگ و هنر بود اما خبر افتتاح کتابخانه ایلیا، این تلخی را به لبخندی از سر رضایت تبدیل کرد. ایلیا میرزانژاد به تایید نزدیکان و آشنایان، یک جوان فعال حوزه کتاب و از دانش‌آموزان کتاب‌خوان دبیرستان دکتر معین بود که متاسفانه، بیماری مجال پرورش و شکوفایی او را نداد. او آبان‌ماه سال گذشته دچار بیماری کنسر لنفوم شد و 23 تیرماه امسال بعد از تحمل هشت ماه بیماری، دیده از جهان فروبست و در واکنش به این اتفاق تلخ، مسئولان مدرسه و استان تصمیم می‌گیرند برای یادبود این جوان که در زمان حیات، کتاب‌‌های زیادی را به کتابخانه مدرسه اهدا کرده بود، نام او را برای این کتابخانه انتخاب کنند.

با شادی پیروزی مادر ایلیا و مسئول انتشارات فرهنگ ایلیا مصاحبه‌ای داشتیم و از او درباره جزئیات نامگذاری کتابخانه دبیرستان دکتر معین، و پاره‌ای از فعالیت‌های فرهنگی دیگر که با نام ایلیا در دست پیگیری است پرسیدیم.

 درباره کتابخانه دبیرستان دکتر معین رشت و علت این گذاشتن نام «ایلیا» بر آن توضیخ بدهید.
ایلیا میرزا نژاد موحد دانش‌آموز سال سوم دبیرستان پایه دوازدهم دبیرستان نمونه دولتی دکتر معین شهرستان رشت بود و علاقه زیادی به کتاب داشت و از ابتدای دبیرستان عضو کتابخانه مدرسه و چندین کتابخانه عمومی در شهرستان رشت مانند کتابخانه‌های امیرالمونین و گیلانی بود و در سال 1398 از سوی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به عنوان  جوان فعال کتابخوان در استان گیلان  معرفی شده بود.    
 
همزمان با هفته کتاب و کتابخوانی در آبان ماه امسال؛ مسئولان آموزش و پرورش استان و ناحیه 2 شهرستان رشت تصمیم گرفتند کتابخانه مدرسه را به نام ایلیا نامگذاری کنند و روز 25 آذرماه همزمان با شروع هفته پژوهش این کتابخانه به صورت رسمی و با حضور «احمد پورکاظمی»، رئیس آموزش و پرورش ناحیه دو شهرستان رشت، معاون پژوهشی، ادارای و مالی شهرستان و همچنین تعدادی از نویسندگان پژوهشگران استانی، معلمان، کادر آموزشی مدرسه و همچنین همکلاسی‌های ایلیا مراسم پره‌برداری از نام این کتابخانه انجام می‌شود.

ایلیا عضو کتابخانه دبیرستان بود و در طول‌این سال‌ها، چندین بار با دوستانش مسابقات و جلسات کتابخوانی در کتابخانه مدرسه برگزارکرده بود. او در زمان حیاتش به دلیل اشتغال ما در حوزه نشر، کتاب‌های زیادی را به کتابخانه مدرسه اهدا می‌کرد و حتی بعد از فوتش، انتشارات فرهنگ ایلیا 400 عنوان کتاب را به کتابخانه ایلیا اهدا کرد. 
 
در برنامه «شهر فرنگ» شبکه خبر با موضوع «کتاب خواندن یا نخواندن» از ایلیا به عنوان یک نوجوان کتاب‌خوان و فعال در حوزه نشر یاد شد. ایلیا در زمان حیات، چه فعالیت‌هایی در این حوزه داشت؟
محمد طباطبایی، مدیر سابق روابط‌عمومی معاونت امورفرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در برنامه تلویزیونی شهر فرنگ شبکه خبر که همزمان با هفته کتاب و با موضوع کتاب خواندن یا نخواندن روی آنتن رفت؛ از ایلیا میرزا نژاد موحد به عنوان یک کتابخوان فعال استان گیلان یاد می‌کند و تاکید می‌کند او حتی بر روی تخت بیمارستان هم کتاب خواندن را ترک نکرد.
  فعالیت‌های شاخص ایلیا به جز کتاب‌خوانی چه بود؟
ایلیا با این که دانش‌آموز بود اما به شکل حرفه‌ای زبان انگلیسی را آموخته بود و دوست داشت در آینده در رشته زبان انگلیسی و ترجمه ادامه تحصیل بدهد، اما سرنوشت طور دیگری رقم خورد. همچنین به خاطر تسلطش به زبان انگلیسی، برخی کارهای انتشارات را در این بخش پیش می‌برد. همچنین دو کتاب به نام‌های «مزه‌های گرجی» و «داستان‌های کوتاه گرجی» را از زبان انگلیسی و در حد دانش خودش در دست ترجمه داشت که ترجمه این کتاب‌ها هم ناتمام ماند. اما امیدواریم با کمک دوستانش این کار به پایان برسد.
  
قرار است کتابی از داستان‌های ایلیا منتشر شود، درست است؟
ایلیا در زمان حیاتش یک‌سری داستان‌های کوتاه را به رشتته تحریر درآورد که اکنون به صورت دست نوشته است و قرار است به صورت کتاب از سوی انتشارات فرهنگ ایلیا منتشر شود. کتابی که هنوز برای اسمش تصمیمی نگرفته‌ایم.
 
 فعالیت‌های مهم ایلیا در حوزه عکاسی و کتاب چه بود؟
 ایلیا یک عکاس موفق و عضو ثابت خانه فرهنگ گیلان بود. او در خانه فرهنگ گیلان از برنامه‌های فرهنگی عکاسی می‌کرد و عکس‌ها را بدون نام برای خبرنگاران خبرگزاری‌ها ارسال می‌کرد. او همیشه معتقد بود من باید به واسطه هنر و حرفه‌‌ام شناخته بشوم  و با همین دیدگاه، هیچ‌گاه عکس‌هایش را با بزرگان ادبیات و هنر که به واسطه ارتباط ما در حوزه نشر شکل گرفته بود را در صفحه اینستاگرامش منتشر نمی‌کرد. ایلیا در زمان حیاتش عکاسی چهره استادمحمدحسین مهدوی(م.موید) شاعر بزرگ کشورمان که روی جلد کتابش منتشر شد، را انجام داد؛ کتابی با نام «کارهای شعری م. موید» که انتشارات فرهنگ ایلیا در دو جلد منتشر کرده است و عکاسی جلد دوم این کتاب را ایلیا انجام داد. ایلیا همچنین در زمینه مستند‌سازی هم فعالیت می‌کرد و قرار بود مستندی از زندگی استاد م. موید بسازد که نشد.
 
کتاب‌فروشی و موسسه خانه کتاب و فرهنگ ایلیا چه زمانی فعالیت خود را آغاز می‌کند؟
دفتر انتشارات فرهنگ ایلیا در یک ساختمان سه طبقه در شهرستان رشت فعالیت دارد و این ساختمان دو سال پیش ساخته شد و قرار بود دو طبقه از این ساختمان انتشارات و یک طبقه کتاب‌فروشی شود اما با بیماری و فوت ایلیا کتاب‌فروشی افتتاح نشد و قرار شد یک طبقه از این ساختمان موسسه خانه کتاب و فرهنگ ایلیا، یک طبقه انتشارات و طبقه دیگر کتاب‌فروشی شود.
 
کتابفروشی ایلیا و خانه کتاب و فرهنگ ایلیا قرار است نیمه اول سال آینده با یک مراسم افتتاحیه کار رسمی خود را آغاز کند. کتاب‌فروشی ایلیا قرار است در یک محیط مبله مخاطبان را به کتابخوانی دعوت کند تا آن‌ها بتوانند ضمن تورق کتاب از محیط کتاب‌فروشی هم استفاده کنند. همچنین قرار است در این کتاب‌فروشی مراسم رونمایی از کتاب‌های مهم حوزه هنر و ادبیات، معرفی و نقد آثار این حوزه با حضور نویسندگان و مترجمان مطرح کتاب‌ها برگزار شود. همچنین یک کار شاخص و مهم که در کتاب‌فروشی ایلیا انجام خواهیم داد، امانت کتاب دادن خواهد بود. در این کتاب‌فروشی قرار است کتاب‌ها با دریافت حق عضویت به صورت هفتگی امانت داده شوند.

موسسه خانه کتاب و فرهنگ ایلیا که یک موسسه غیرانتفاعی است و دارای مجوز برای برگزاری رخدادهای فرهنگی و حتی بین‌المللی در حوزه کتاب است. از جمله فعالیت‌های مهمی که قرار است موسسه خانه کتاب و فرهنگ ایلیا انجام دهد این است که چهره‌های فرهنگی جوان که در زمینه شعر، داستان و ..  کتاب منتشر می‌کنند را معرفی و حمایت کند. همچنین چنانچه امکان آن فراهم شد، رویدادهای فرهنگی مانند جایزه‌های فرهنگی و ادبی را برگزار کند.

کتابخانه ایلیا بعد و قبل از فوت ایلیا چه شرایطی را تجربه کرده است؟
کتابخانه ایلیا قبل از فوت پسرم همیشه محل ثابتی برای اهدای کتاب از سوی ما و ایلیا بود اما مخزن کتاب این کتابخانه بعد از فوت ایلیا از سوی ناشران، نویسندگان و اهالی نشر گیلان تقویت شد و حتی خیران زیادی اعلام آمادگی کردند تا فضای کتابخانه را گسترش دهند و حتی تجهیزات آن را به روز کنند.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها