سه‌شنبه ۲۵ آبان ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۳
لزوم همگام شدن کتابخانه‌ها با تحولات جهانی

رئیس کتابخانه مرکزی دانشگاه علامه طباطبایی در نشستی که به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی و روز کتابدار در کتابخانه آیت‌الله العظمی بروجردی قم برگزار شد، یکی از راه‌های کارآمد شدن کتابخانه‌ها را حرکت آن‌ها همگام با تحولات جهانی برشمرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در قم، به مناسبت گرامیداشت هفته کتاب و کتابخوانی و روز کتابدار کتابخانه آیت‌الله العظمی بروجردی میزبان جمعی از مدیران و کارشناسان کتابخانه‌های تخصصی استان قم (مکتا) و اساتید و فعالان عرصه کتاب و کتابخوانی در سالن کنفرانس کتابخانه مسجد اعظم بود.
 
در ابتدای این نشست حسن رجبیان دبیر (مکتا) ضمن خوش آمدگویی به مهمانان و تبریک روز کتابدار به مشکلاتی که به واسطه فراگیری بیماری کرونا در دو سال گذشته فعالیت کتابخانه‌ها را تحت تاثیر قرار داده است، اشاره کرد و گفت: با تمام فرار و نشیب‌ها، این مجمع توانسته است به کار خود ادامه دهد و در حال حاضر خوشبختانه از مرزهای استانی تا حدی عبور کرده است و در حال اجرای چشم‌انداز مکتا هستیم.
 
وی با اشاره به اینکه تاکنون 50 مرکز در سطح استان به عضویت مکتا درآمده‌اند، افزود: در آینده‌ای نه چندان دور شاهد پیوستن کتابخانه‌های بزرگ حوزوی و دانشگاهی کشور به این مجموعه هستیم. در کنار فعالیت‌های این مجموعه، جلسات کمیته‌های مکتا هم به صورت جلسات تخصصی از جمله جلسات کمیته منابع چاپی کهن و نادر در حال برگزاری است.
 

در ادامه این نشست سیدمهدی طاهری عضو هیأت علمی و رییس کتابخانه مرکزی دانشگاه علامه طباطبایی ضمن تبریک روز کتابدار به جایگاه کتابداران در عرصه پژوهش اشاره کرد و گفت: به طور کلی کتابداران نقش‌های مختلفی را متناسب با تحولات روز می‌پذیرند که این نشان‌دهنده توجه خاص کتابخانه‌ها به این مباحث است و سعی در به‌روزرسانی خود دارند و متناسب با شرایط حرکت می‌کنند.
 
وی افزود: کتابخانه‌ها اولین ارگان‌هایی بودند که از کامپیوتر برای سهولت کار خود استفاده کردند و به طور کلی جزء سازمان‌هایی هستند که همواره از فناوری‌های روز دنیا، استفاده و سعی می‌کنند همگام با تحولات جهانی حرکت کنند تا بتوانند پاسخگوی نیاز کاربران و پژوهشگران باشند.
 
در ادامه مجید جلیسه پژوهشگر حوزه کتاب ضمن تبریک روز کتابدار بیان کرد: اگر ما اکنون به عنوان پژوهشگر به راحتی به کتابخانه مراجعه می‌کنیم و در مدت زمان کوتاهی به مطلبی که نیاز داریم، دسترسی پیدا می‌کنیم، حاصل تلاش‌های زیاد کتابداران و کارشناسان کتابخانه‌هاست و مجموعه‌ای عظیم زحمت کشیده‌اند و فرایندی را طی کردند تا این آسانی و رفاه برای ما ایجاد شود. لذا باید قدردان زحمات کارشناسان و کتابدارن باشیم که واقعاً در طول سال و در سخت‌ترین شرایط مشغول فعالیت هستند.
 

جلیسه در بخش دیگری از سخنان خود به فلسفه وجودی و علت پیدایش هفته کتاب اشاره کرد و یادآور شد: در سال 1338 شمسی در کتابخانه مرکزی تبریز که یکی از کتابخانه‌های قدیمی عمومی در ایران است، علی دهقان مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی همراه با جمعی تصمیم می‌گیرند که در شهریورماه هفته‌ای را به نام هفته کتاب نامگذاری کنند. پس از آن، خبرِ این کار بزرگ به تهران کشیده می‌شود و وزارت معارف وقت تصمیم می‌گیرد که این کار را به صورت ملی انجام دهد.
 
وی ادامه داد: این تصمیم به دو دلیلِ آشنایی مردم با کتابخانه و کمبود منابع گرفته شد که متاسفانه این دو کمبود و دغدغه هنوز هم در کتابخانه‌ها وجود دارد و این نکته بسیار مهمی است که کتابخانه‌ها و کتابداران هنوز نتوانسته‌اند خود را آن‌گونه که باید به جامعه بشناسانند، اقدام کنند. شاید لازم باشد که کتابخانه‌ها مقداری سطح اطلاع‌رسانی خود را افزایش دهند.
 
در پایان برنامه، راهنورد، مدیر کتابخانه آیت‌الله العظمی بروجردی ضمن تبریک این روز به جمع حاضر و تقدیر و تشکر از زحمات کارشناسان و کتابداران، به پاس قدردانی از زحمات اساتید این مجموعه از حجت الاسلام سیدحسن سجادی، حجت الاسلام علی سلیمانی، دکتر سید مهدی طاهری، مصطفی محفوظی و مجید غلامی جلیسه به عنوان اساتید کتابداری و فعالان عرصه کتاب تقدیر کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها