چهارشنبه ۱۹ آبان ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۹
برگزیدگان دوسالانه «کارتون کتاب» تجلیل شدند

پنجمین دوسالانه بین‌المللی کارتون کتاب، با حضور دبیر کل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به کار خود پایان داد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)؛ اختتامیه پنجمین دوسالانه بین‌المللی کارتون کتاب، صبح امروز (چهارشنبه 19 آبان‌ماه) با حضور علیرضا مختارپور، دبیر کل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور؛ محمدحسین نیرومند، مشاور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ مهدی رمضانی، معاون توسعه کتابخانه‌ها؛ مسعود شجاعی‌طباطبایی، دبیر این دوسالانه؛ ناصر فیض، شاعر طنز‌پرداز؛ منصور ضابطیان، صداپیشه و هنرمند و خبرنگاران برگزار شد.
 
ضابطیان که مجری این نشست بود، در ابتدای برنامه یاد کامبیز درمبخش را گرامی‌داشت و گفت: جامعه هنری در روزهای اخیر، دردانه‌ای را از دست داد.

در ادامه، شجاعی به توضیح مراحل برگزاری دوسالانه پرداخت و گفت: فراخوان پنجمین دوسالانه کارتن کتاب اردیبهشت ماه امسال منتشر شد. این جشنواره با حضور داوران سرشناس داخلی و خارجی همراه بود و وجود سایت خوب برای کارتون کتاب باعث شد اتفاقات خوبی رقم بخورد؛ تا جایی که باعث شد ما از فدراسیون جهانی کاریکاتور پنج ستاره را که حداکثر ستاره است کسب کنیم.

دبیر دوسالانه کارتون کتاب درباره موضوعات این جشنواره توضیح داد: در جشنواره امسال موضوعاتی مانند کتاب و کرونا، کتاب و کودک و کتاب و رسانه مورد توجه قرار گرفت.

وی گفت: در این جشنواره از دو برگزیده ایرانی دوره قبل برای داوری جشنواره امسال دعوت شد. این دو هنرمند عارف میازی و سجاد رافعی بودند. همچنین در این جشنواره از علیرضا ذاکری هنرمند پیشکسوت هم در جمع داوران حضور داشتند.

شجاعی اظهار کرد: در این دوره از جشنواره، داوران ایرانی به صورت حضوری و داوران خارجی به صورت مجازی آثار را بررسی کردند.

وی درباره هنرمندان داخلی و خارجی شرکت کننده در این جشنواره گفت: در این رویداد هنری ۶۳۷ هنرمند بین‌المللی از ۶۴ کشور حضور مشارکت کردند‌. همچنین در این جشنواره ۲۶۸ هنرمند داخلی شرکت کردند که نسبت به سال گذشته این شرکت‌کنندگان ۱۵درصد رشد داشتند.
دبیر دوسالانه کارتون کتاب افزود: امسال تلاش کردیم بخش تازه‌ای را برای هنرمندان غیرحرفه‌ای و آماتور در نظر بگیریم. بر همین اساس ۴۰۰ اثر به بخش آماتور جشنواره رسید.

در این نشست، از افرادی که صاحب ۵ اثر برگزیده در بخش آماتور دوسالانه بین المللی کارتون کتاب شده بودند با حضور رمضانی اشتیانی و شجاعی تجلیل شد‌.

برندگان این جشنواه با اهدای لوح تقدیر تندیس جشنواره و اهدای جایزه ای به مبلغ ۲۰ میلیون ریال مورد تقدیر قرار گرفتند. مصطفی رضایی از قم، مریم محبی از شهرستان جهرم، احسان حسینی پژوه از تهران، الهام خوش‌انجام از کرمانشاه و مختار اسماعیلی از تهران نفرات اول تا پنجم معرفی و تجلیل شدند.

مهدی رمضانی، معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در این برنامه عنوان کرد: امیدواریم آنچه به‌عنوان آورده این جشنواره محسوب می‌شود به عنوان خمیرمایه اقدامات فرهنگی در کشور مورد استفاده قرار بگیرد.

نیرومند گفت: من فردی هستم که سال کاریکاتور کار کردم. از این مبحث که بگذریم باید ابتدا بگویم که از هرکسی که تنور کاریکاتور را در کشور گرم می‌کند، باید تشکر کرد. من هم از بانیان این جشنواره تشکر می‌کنم.

وی با ابراز احترام به زنده‌یاد کامبیز درم‌بخش ادامه داد: وظیفه می‌دانم درگذشت استاد یگانه و فخر کاریکاتور کشور را تسلیت عرض کنم. کرونا متاسفانه قبل از آقای درم‌بخش؛ یکماه پیش دکتر کفشچیان مقدم را از ما گرفت.

نیرومند با ذکر خاطره‌ای از کیومرث صابری افزود: مرحوم صابری هرسال به مناسبت انتشار مجله گل آقا جشنی را برگزار می‌کرد و در یکی از این جشنواره‌ها فردی پشت میکروفن رفت و گفت زیاد مصدع اوقات نمی‌شوم اما بعد از آن زبانش بند آمد و نتوانست حرف بزند.

مشاور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، با اشاره به جملاتی از مقام معظم رهبری درباره کتابخوانی گفت: رهبری در جملاتی لزوم کتاب‌خوانی را مطرح کردند؛ مانند این جملات که «کتاب خواندن برای یک ملت یک فریضه و یک واجب است» یا این جمله که «من هر زمان به یاد کتاب و وضع کتابخوانی در کشور می‌افتم قلبا غمگین می‌شوم».
 
وی با طرح این پرسش که به راستی متولی ترویج کتابخوانی در کشور کیست و چطور می‌توان این مبحث را پیش برد؟ بیان کرد: واقعا باید پاسخ این پرسش مشخص شود زیرا وظیفه هنرمند در حوزه ارائه اثر مشخص است و باید بستر ارائه این آثار و هنر هم فراهم باشد.

نیرومند عنوان کرد: انتخاب موضوع کارتون کتاب به دلیل خاصیت آشنایی‌زدایی و این که لبخند بر لب مخاطب می‌نشاند و در درونش نقدی هم بروز می‌کند بسیار موضوع خوبی بود. در واقع فرهنگ‌سازی با کتاب از طریق کاریکاتور ایده‌ای بسیار خوبی است.

مشاور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: کاریکاتور اگر فقط لبخند بر لب بنشاند فکاهه است؛ اما اگر این لبخند با پیام و نقدی همراه شود در آن صورت تاثیرگذار است.

نیرومند از کاریکاتوریست‌ها خواست سخت‌گیرانه تر در حوزه ارائه آثار گام بردارند و آثار را  بر اساس ایده‌های شخصی به تصویب نکشند و تلاش کنند پیامی را به شکل عام و در سطح جامعه به مخاطبان منتقل کنند و اصل انتقال پیام از سوی فرستنده به گیرنده در قالب این آثار پیش برود.

وی ادامه داد: این اتفاق باعث گرایش مخاطب می شود و سبب می شود اثری به یادماندنی در حوزه کاریکاتور خلق شود. آثار در مجموع باید بدیع منحصربه‌فرد باشد و در ذهن مخاطب تاثیر بگذارد.

نیرومند تاکید کرد: باید شرایطی را فراهم کرد تا اثر خلق شده از سوی هنرمندان امکان دیده شدن پیدا کنند. متاسفانه یکی از مشکلاتی که اکنون در حوزه ارائه آثار از جمله کتاب وجود دارد مساله بستر و ارائه اثر است. مشکلی که در قالب توزیع کتاب هم به عنوان یک اثر فرهنگی وجود دارد.

نیرومند خاطرنشان کرد: در حوزه هنرهای تجسمی هم متاسفانه آثاری که خلق می شوند، به دست مخاطب نمی رسند زیرا گالری‌هایی نیستند که این هنرها در بستر آن‌ها آثار را به مخاطبان نشان دهند.

وی افزود: رسانه ملی می‌تواند با ساخت برنامه‌های هنری مانند داستان‌های خیلی کوتاه به شکل انیمیشن این خلا ارائه آثار هنری را پر کند. مثلا این انیمیشن‌ها می‌توانند به صورت پرتکرار پخش شوند.

نیرومند تاکید کرد امیدواریم با توجه به هم سویی که در بدنه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و صدا و سیما حاصل شده بتوانیم برنامه‌های متنوعی را در قالب‌های مختلف با محوریت کتاب شامل انیمیشن فیلم کاریکاتور خلق کنیم.


درپایان این مراسم از برگزیدگان پنجمین دوسالانه بین‌المللی کارتون کتاب در بخش حرفه ای هم تجلیل شد.

دربخش حرفه‌ای از اولکسی کوستوفسکی از کشور اوکراین به‌عنوان نفر اول، مجید امینی از استان گیلان شهرستان رشت به عنوان نفر دوم و سامان ترابی از شهرستان اهواز استان خوزستان به‌عنوان نفر سوم تجلیل شد. همچنین آثار مهناز یزدانی از اصفهان، علیرضا پاکدل از خراسان رضوی و مهدی عزیزی از استان گلستان شایسته تقدیر شناخته شدند. 

داوران سرشناس بین‌المللی حاضر در این جشنواره «آرس از کوبا »، «السیوماچادور از برزیل»، «نیکلا لیستس از کرواسی» بودند. در بخش داخلی و از ایران هم داوران سرشناسی مانند علیرضا ذاکری به‌عنوان پیشکسوت کاریکاتور و سجاد رافعی، عارف نیازی و سیدمسعود شجاعی طباطبایی حضور داشتند و به عنوان داور در پنجمین دوسالانه بین‌المللی کارتون کتاب حضور پیدا کردند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها