چهارشنبه ۱۹ آبان ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۵
ایجاد گذرگاه کتاب و برگزاری عصرانه کتاب در منطقه 22 تهران به مناسبت هفته کتاب

طرح گذرگاه کتاب با معرفی اولین‌های حوزه کتاب و عصرانه کتاب در منطقه 22 تهران همزمان با بیست و نهمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی برگزار خواهد شد.

حسین هوشیار، مدیر فرهنگی هنری منطقه۲۲ در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با اشاره به برنامه‌های این منطقه همزمان با هفته کتاب، عنوان کرد: برنامه‌های متنوعی برای این هفته پیش‌بینی شده است که طرح ک مثل کتاب یکی از آن‌ها است و در آن تازه های نشر 1400 در قالب یک نمایشگاه مجازی به مخاطبان معرفی می‌شوند.
 
وی ادامه داد: طرح دیگری که اجرا خواهد شد، حال خوش خواندن نام دارد؛ این برنامه درباره تاثیر مطالعه در زندگی فردی و اجتماعی است که شامل خواندن کتاب است که موجب می‌شود دامنه واژگان توسعه پیدا کرده و در نهایت مهارت‌های نوشتاری هم بهبود پیدا کند.
 
هوشیار با توضیح درباره برگزاری این طرح در 27 آبان در کتابخانه پندار، درباره مزایای آن توضیح داد: در این دوره به مخاطبان آموخته می‌شود که مطالعه کتاب تمرکز را افزایش می‌دهد، خواب را تقویت می‌کند، سلامت چشم، ذهن و روان را بهبود می‌بخشد.
 
وی در ادامه صحبت‌های خود از اجرای طرح گذرگاه کتاب نیز خبر داد و گفت: این برنامه شامل معرفی اولین‌های دنیای کتاب در تهران است که شامل  اولین چاپخانه کتاب تهران که به فرمان فتحعلی شاه در تهران،‌  تاسیس نخستین کتابفروشی‌های تهران در بازار راسته‌‌ای به نام تیمچه حاجب الدوله و بین الحرمین،‌ معرفی انتشارات اسلامیه به عنوان قدیمی‌ترین ناشر است.
 
هوشیار با بیان اینکه این برنامه همزمان با هفته کتاب و کتابخوانی  توسط کتابخانه تخصصی کودک و نوجوان پرتو اجرا می‌شود، تاکید کرد: معرفی تاسیس قدیمی‌ترین چاپخانه مجهز تهران در سال 1278 در خیابان لاله زار توسط اقلیت‌های ارامنه ایران و معرفی اولین کتاب‌های چاپ شده در تهران که شامل کتاب‌های دینی و مذهبی و به خصوص قرآن کریم بود و به چاپ‌های معتمدی مشهور بودند نیز در این برنامه قرار دارد.
 
وی همچنین درباره اجرای طرح کتاب نخوانده توضیح داد:‌ این برنامه از زبان یک کتابدار است که به معرفی کتاب (چگونه درباره کتاب‌هایی که نخوانده‌ایم حرف بزنیم؟) نوشته پیر بایر نویسنده فرانسوی می‌پردازد و خلاصه‌ای از کتاب بیان می‌شود.
 
به گفته هوشیار، این برنامه همزمان با هفته کتاب و کتابخوانی توسط کتابخانه شیخ مفید منطقه22  تولید و اجرا می‌شود.
 
وی همچنین از اجرای طرح نکته‌های ناب خبر داد و گفت: این برنامه به اهمیت کتابخوانی از منظر سخنان و نگاه مقام معظم رهبری می‌پردازد و به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی توسط کتابخانه سیدالشهدا (ع) اجرا می‌شود.
 
هوشیار به برنامه قرار بی قراری هم اشاره کرد و یادآور شد:‌ این برنامه به معرفی کتاب (قرار بی قرار) زندگینامه شهید مصطفی صدرزاده پرداخته است، این کتاب به قلم فاطمه‌سادات افقه تالیف شده است و کتابخانه امام علی (ع) آن را انجام می‌دهد.
 
وی در پایان خاطرناشن کرد: برنامه‌های دیگری مثل هبه کتاب، اهدای کتاب به مناطق محروم، اتوبوس کتابگرد هدهد، تجلیل از نویسندگان، عصرانه کتاب، توزیع کتاب یار مهربان و ... از برنامه‌های مشارکتی دیگری هستند که مراکز فرهنگی هنری منطقه 22 با دیگر مراکز سازمان فرهنگی هنری انجام می‌دهد.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها