چهارشنبه ۱۹ آبان ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۱
نگاهی به روند تکوین یک خبرگزاری بین‌المللی تصویری

کتاب «بازار خبر» با نگرش به اینکه رسانه و اداره آن، یک علم است و در فقدان این علم، صاحبان رسانه به منزل مقصود نخواهند رسید نگاهی به روند تکوین خبرگزاری بین‌المللی تصویری «ایران پرس» دارد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، لازم است علاوه بر متخصصان حوزه رسانه، مسئولان و مقامات هم درک بهتری از قدرت رسانه و تأثیرات شگرف آن صورت گیرد تا افراد توانمند، مجال فعالیت حرفه‌ای پیدا کنند. این‌کتاب در ۵ فصل تدوین شده است، فصل اول، تاریخچه‌ای است از تلاش کشورهای مستقل برای تغییر در جریان یکسویه خبری که ده‌ها سال است ادامه دارد و به معنای واقعی یک استبداد خبری است که اعمال می‌شود. در این فصل برای درک خبرگزاری تصویری، شاخصه‌های آن را برشمرده تا خواننده درک بهتری از خبرگزاری تصویری داشته باشد.

در فصل دوم اشاره‌ای کوتاه به خبرگزاری‌ها در ایران شده است و در خصوص تأسیس اولین خبرگزاری تصویری بین‌المللی در ایران، یعنی ایران‌پرس نیز به طور مبسوط بحث شده است. شیوه‌های خبرنویسی، طراحی سایت، اپلیکیشن، خبرنگاران آزاد، تدوین و هر آنچه یک خبرگزاری تصویری به آن نیاز دارد؛ شرح داده شده است. همچنین ضرورت تأسیس کانال‌های تخصصی خبرگزاری تصویری که می‌تواند بسیار کارآمد و مفید باشد و توجه بخش مهمی از مشتریان خبرگزاری تصویری را به خود جلب کند. و در فصل سوم در خصوص مدیریت رسانه و نقش اخلاق در آن بحث شده است که برای مدیران رسانه‌ای مفید خواهد بود.

در فصل چهارم شیوه‌های روایت‌گری درباره خبر و تکنیک‌های مختلف خبرنویسی بحث مفصلی صورت گرفته است. من در این فصل مطرح کردم که اغلب تکنیک‌هایی که در مهندسی پیام به‌کار می‌رود؛ در راستای تأثیرگذاری روی ذهن مخاطب است و نمی‌تواند شیوه‌هایی انسانی تلقی شود، چرا که با فطرت سلیم انسان‌ها در تضاد است. فصل پنجم را نیز به یافته‌ها و نتایج پژوهشی در رساله خود در خصوص طرح راهبردی ارتقاء اعتماد عمومی به رسانه ملی اختصاص داده است، چراکه یک رسانه برای حفظ استمرار خود می‌بایست اعتماد مخاطب را جلب کرده و آن را ارتقاء دهد. 

تا زمانی‌که یک رسانه بدون رقیب با نگاه یک‌سویه و کم‌توجه به اصول حرفه‌ای اداره شود نمی‌توان انتظار داشت در این دنیای متکثر رسانه‌ایتاثیرگذاری موثری بر مخاطب فعال داشته باشد. باید بپذیریم که رسانه و اداره آن، یک علم است و در فقدان این علم صاحبان رسانه به منزل مقصود نخواهند رسید. این علم برپایه اصولی استوار است که اگرچه پایه‌گذاران آن را در غرب باید جستجو کرد، اما دنیای وسیع و بیکران رسانه و فعالیت رسانه‌ای تنگ و محدود نیست که نتوان بر داشته‌های آن افزود.

در بخش «سخن آخر» کتاب می‌خوانیم: «بدون تردید ظهور شبکه‌های اجتماعی، نقش شبکه‌های خبری و خبرگزاری‌ها را دگرگون کرد، به طوری که امروز هر فرد خود یک رسانه شده است و در این فضا، رسانه‌های رسمی اگر می‌خواهند در بازار به شدت رقابتی خبر و داده‌های خبری در میدان باقی بمانند، می‌بایست دو هدف را مدنظر قرار دهند؛ یکی این که برای مخاطب و تقاضای ذهنی او ارزش قائل شوند و پر نقش خود به عنوان واسطه‌ای بین حکومت و مردم ارج نهند و دوم این که رقبا را به رسمیت شناخته و برای رقابت، بر مزیت‌های نسبی خود تکیه نماید.

تا زمانی که یک رسانه بدون رقیب، با نگاه یک سویه و کم توجه به اصول حرفه‌ای اداره شود، نمی‌توان انتظار داشت، در این دنیای متکثر رسانه‌ای، تأثیرگذاری مؤثری بر مخاطب داشته باشد، آن هم مخاطب فعال که انتظار دارد به او و خواسته‌هایش توجه شود. همچنین باید بپذیریم که رسانه و اداره آن، یک علم است و در فقدان این علم، صاحبان رسانه به منزل مقصود نخواهند رسید. این علم بر پایه اصولی استوار است که اگرچه پایه‌گذاران آن را در غرب باید جستجو کرد، اما دنیای وسیع و بیکران رسانه و فعالیت رسانه‌ای، تنگ و محدود نیست که نتوان بر داشته‌های آن افزود.»

کتاب «بازار خبر» نوشته عباس محمدنژاد توسط انتشارات ایزدیار منتشر در 144 صفحه راهی بازار نشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها