شنبه ۱۵ آبان ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۵
انتشار مجموعه‌ شعری با محوریت انتظار مهدی موعود (عج)

مجموعه سروده‌های حسن جلایر در قالب‌های غزل، مثنوی، رباعی، دوبیتی و قطعه چهارپاره، همچنین چندین شعر عاشورایی در کتابی با نام «ای زمزمه‌ی باران» منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، حسن جلایر، شاعر این مجموعه نام کتابش را از بیت «ای زمزمه باران در جان چمنزاران/ بر من تو ببار اینک تا تازه و ترگردم» انتخاب کرده است.

 مضمون اغلب اشعار مجموعه «ای زمزمه‌ی باران» مذهبی به‌ویژه با موضوع انتظار مهدی موعود (عج) است و در مجموع 34 غزل، شش شعر عاشورایی، هفت مثنوی با مطلع‌های «الهی به آیین سبز طلب»، «ای نام تو دفتر محبت»، «ای شعر شجاعت و شهامت»، «بده ساقی شراب حکمت‌آموز»، «شب است و های های زار عاشق»، «باردیگر نینوایی شد دلم» و «عشق یعنی محو روی گل شدن» و ده‌ها رباعی، دوبیتی و چهارپاره را شامل می‌شود.

پیش درآمد کتاب به قلم غلامرضا امامی، نویسنده،  مترجم و پژوهشگر ادبی نوشته شده که در بخشی از تحریر خود اشاره کرده است: «اگر شعر درهم‌آمیختگی عاطفه و خیال باشد، به زبان و آوایی رسا جناب جلایر، توفیق رفیقشان شده و در این مهم خوش سخن گفته‌اند و در این سفر با توسن کلمات خوش تاخته‌اند. بی هیچ گمان این سروده‌ها از سویدای دلی پاک و اندیشه‌ای تابناک برآمده؛ این گل‌های عطرآگین، ریشه در ایمنی استوار دارد که جان خواننده را عطرآگین می‌سازد؛ پرده‌های روزمرگی را کنار می‌زند؛ حجاب جهل را می‌دراند و ما را به سیر و سفر گلشنی و جان را به تماشای دیاری می‌برد که ز هرچه رنگ تعلق پذیرد آزاد است. این شعرها از جان جان سوزی بر بنان و بیان جاری شده که جان را درآسمان ایمان به پرواز درمی‌آورد.»

در ادامه یکی از اشعار کتاب را می‌خوانید:
«بی سرو سامان توام یا علی
دست به دامان توام یا علی
چشم دلم اشک‌فشان تو شد
باغ پریشان توام یا علی
ناله تویی درد تویی داغ تو
واله و حیران توام یا علی
طور تویی آتش سینا تویی
گم‌شده مهمان توام یا علی
مهر تو باران و بهار دلم
زنده‌ی باران توام یا علی
زخم صبورم؛ همه بی‌تابی‌ام
دست به دامان توام یا علی»

حسن جلایر شاعر مذهبی و  نویسنده پرکار حوزه کودک و نوجوان است که از جمله آثار وی می‌توان به کتاب داستان «آواز سرخ باران» و «لحظه‌ها اما سبز» اشاره کرد.

«ای زمزمه باران» اخیرا در 140 صفحه با ویراستاری سید علی رضوی و شمارگان هزار نسخه توسط انتشارات رسائل رسانه به بازار آمده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها