جمعه ۱۴ آبان ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۵
فرهنگ عمومی آموزش می‌خواهد

حسین ضمیری، شاعر و پژوهشگر گرگانی یادداشت کوتاهی را به مناسبت «روز فرهنگ عمومی» با تأکید بر اینکه فرهنگ عمومی آموزش می‌خواهد در اختیار ایبنا قرارداده است که در ادامه می‌خوانید.

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در گلستان؛ حسین ضمیری:

همه عشق و همه عقل و همه فرهنگ شویم
با مراجعه به کتاب‌ها و مقالات تخصصی؛ درمی‌یابیم که تاکنون مفهوم و ترجمه‌ی جامعی نه برای واژه‌ی فرهنگ داریم و نه واژه‌ی عمومی. اندیشمندان در عرصه‌های گوناگون تعاریفی متفاوت از این دو واژه را عنوان کرده و به کار می‌گیرند. افراد حاضر در جامعه نیز به‌تناسب ارتباطات اجتماعی خود، برداشت‌های راهبردی و کاربردی خود را بهره‌وری می‌کنند؛ اما درواقع فرهنگ عمومی روز ویژه و خاصی نمی‌خواهد- هرچند همگی می‌دانیم نام‌گذاری یک روز درواقع پاسداشت و نشان دادن درجه‌ی اهمیت آن عنوان است- چون در طول سال با آن زندگی می‌کنیم.

با نگاهی به کشورهای پیشرو در حوزه‌های علوم انسانی درمی‌یابیم که: فرهنگ عمومی آموزش می‌خواهد.

«آموزش»، یعنی پذیرش تغییر، پذیرش رشد و اعتلا، پذیرش هم‌پوشانی، پذیرش مشارکت‌های اجتماعی برای بروز رخدادهای فرهنگ‌ساز، پذیرش انسان بودن و تربیت انسانی دیگر با ظرفیت‌های بیش‌ازپیش، پذیرش خودآگاهی و تکاپو برای تربیت این آگاهی، پذیرش اینکه هر فرد در جامعه تکه پازلی است مؤثر و هدفمند با نام بزرگ انسان.

همه‌ی موارد فوق آموزش مستمر می‌طلبد. هنگامی می‌توانیم برای یک عنوان خاص گرامیداشت بگیریم که از قبل با درک صحیح بسترسازی زیرساخت‌ها آموزش دقیق و استمرار آن را گرامی و ضروری بدانیم.

با نام‌گذاری خالی و عدم شناخت چالش‌های مرتبط به آن به‌منظور رفع بحران‌های پیشین و پَسین نمی‌توان از حد شعار و شعارزدگی عبور کرد. هزارباره تکرار خواهم کرد:
فرهنگ عمومی آموزش می‌خواهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها