شنبه ۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۰
شهرستان ادب در بسیاری از موضوعات به‌عنوان کانون مرجع در دسترس علاقه‌مندان است

مدیر مؤسسه فرهنگی شهرستان ادب: گفت: در یک دهه‌ای که از عمر شهرستان ادب گذشت، این مؤسسه به‌عنوان کانون تازه در معادلات ادبی ادبیات معاصر و انقلاب به میدان آمد و هم‌اکنون در بسیاری از موضوعات به‌عنوان کانون مرجع در دسترس علاقه‌مندان است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، نشست خبری آیین 10 سالگی شهرستان ادب به میزبانی علی‌محمد مؤدب، مدیر مؤسسه فرهنگی شهرستان ادب، علی داوودی، مسئول امور رسانه و امیرحسین سمیعی، مدیر دفتر موسیقی این مجموعه و با حضور جمعی از اهالی رسانه، عصر امروز اول اردیبهشت‌ماه در محل مؤسسه شهرستان ادب برگزار شد.
 
مدیر مؤسسه فرهنگی شهرستان ادب درباره آیین بزرگداشت 10 سالگی این مؤسسه به همراه رونمایی از پیام مقام معظم رهبری که روز یکشنبه دوم خرداد برگزار خواهد شد، اظهار کرد: این مراسم، دوم خردادماه از ساعت 10 الی 12 در مجتمع فرهنگی سرچشمه برگزار خواهد شد که جشن 10 سالگی شهرستان ادب خواهد بود و در این مراسم پیام مقام معظم رهبری نیز قرائت می‌شود.
 
پیام رهبر انقلاب برای 10 سالگی شهرستان ادب
 وی افزود: هر چند که ما می دانیم نسبت به آنچه که ادبیات و فرهنگ ما نیاز دارد در آغاز راه هستیم، اما عنایت رهبر انقلاب به مجموعه ما مایه افتخار است. این مراسم با حضور بزرگان و اساتید فرهنگ و ادب از جمله سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت‌الاسلام قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، مختارپور، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های کشور، دادمان، مسئول حوزه هنری و اساتیدی مانند یوسفعلی میرشکاک، محمود اکرامی‌فر، ناصر فیض، شرفی خبوشان، اسماعیل امینی و بسیاری از چهره‌های دیگر برگزار خواهد شد.
 
مؤدب عنوان کرد: در یک دهه‌ای که از عمر شهرستان ادب گذشت، این مؤسسه به‌عنوان کانون تازه در معادلات ادبی ادبیات معاصر و انقلاب به میدان آمد. در آغاز بیشتر کار ما روی شناخت فضای ادبی بود و تلاش کردیم این فضا را آنچنان که باید درست بشناسیم. ارتباطاتی با اساتید این حوزه گرفته شد و مطالعاتی انجام شد تا ببینیم جنس فعالیت‌های ادبی روزگار ما چیست و چه اتفاقاتی افتاده است. بعد از شناخت دقیق عرصه فعالیت‌های فرهنگی مؤسساتی که در این حوزه کار کردند و فعالیت‌های مردمی که سال‌ها درحوزه ادبیات اتفاق افتاده بود سعی کردیم با ذهنیت نو برنامه‌های خود را طراحی کنیم که شاید مهمترین شاخصه در نگاه ما احترام به مؤلف و تألیف بود.
 
مؤلف همه سرمایه ما در ادبیات است
مؤدب ادامه داد: ذهنیت ما این بود که مؤلف همه سرمایه ما در حوزه ادبیات است و انسانی که توانایی تولید اثر ادبی دارد، خودش اصل قصه فعالیت‌های ادبی است. ما به‌دنبال موضوعات نرفتیم و بر آنها تمرکز نکردیم، بلکه به دنبال انسانی رفتیم که صفتش التزام و تعهد به مبانی ارزش اسلامی و انقلابی باشد و این انسان توانایی کار خلاقانه در حوزه ادبیات را داشته باشد. یکی از فعالیت‌های ما این بود که در قالب فعالیت‌هایی مثل «آفتاب‌گردان‌ها» و «مدرسه رمان» تلاش کردیم که به افراد مستعد کمک کنیم و به فضل خدا به جمع کثیری از استعدادهای روزگار خود خدماتی دادیم تا بتوانند وارد فعالیت حرفه‌ای ادبی شوند.
 


مدیر شهرستان ادب تاکید کرد: بخش دوم فعالیت‌های ما چاپ و انتشار و ترویج آثار بود که در هر دو حوزه فعالیت‌های گسترده‌ای صورت گرفت. در 9 دوره آموزشی شعر جوان انقلاب اسلامی با نام آفتاب‌گردان‌ها بیش از 1200 شاعر از تمام کشور شناسایی شدند و آموزش دیدند و از اردوهای ملی آفتاب‌گردان‌ها استفاده کردند. آفتاب‌گردان‌ها یکی از مهمترین اتفاق‌ها در دهه اخیر در تربیت شاعران توانمند بود که به لطف خدا توانست فضایی برای همنشینی‌ها و هم‌افزایی‌های جوانان خلاق این سرزمین ایجاد کند تا جریان بالنده‌ای شکل بگیرد و امروز ما ثمراتش را در شعر ایران شاهد هستیم.
 
هدف ما گسترش عدالت فرهنگی است
این شاعر معاصر کشور خاطرنشان کرد: با هدف گسترش عدالت فرهنگی چنانکه ذکر شد، فعالیت کشف استعداد آفتاب‌گردان‌ها با روش‌های مختلف در تمام نقاط کشور اجرا شد. افتخار ما این است که جوانان مستعد ما با این طرح مرتبط شدند و آموزش دیدند و از خدمات فراهم شده استفاده کردند. چهره‌هایی که امروز پس از ده سال هر کدام به یک نهاد و یک فرصت برای ادبیات ما تبدیل شدند و اکنون در مناطق مختلف کشور مشغول فعالیت هستند. فعالیت‌های دوستان را که رصد می‌کنیم در شهرستان‌های دورافتاده و در استان‌هایی که قبل از این چهره‌های جوان استاد دیده کمتر بود، امروز جوان‌هایی داریم که با بالاترین سطح ادبیات ایران تماس دارند و در یک دوره یک‌ساله و چندساله ارتباطات مؤثری با اساتید مطرح داشتند و ذهنیت پیشروی ادبیات امروز ما را شناختند و حالا در مناطق خودشان منشأ اثر هستند. در حوزه رسانه خلأ‌هایی احساس شد که به قدر وسعمان سعی کردیم با فعالیت در صفحات و سایت‌های متعدد مجموعه جبران کنیم و امروز در بسیاری از موضوعات شهرستان ادب به عنوان یک کانون مرجع در دسترس علاقه‌مندان است.
 
 
50 چهره تازه به ادبیات ایران معرفی کردیم
وی افزود: در حوزه داستان و رمان کار بسیار سنگین و جدی صورت گرفت. نهادی به عنوان «مدرسه رمان» در شهرستان ادب تعریف شد. اولین آموزش رسمی و نهادی در ایران را در قالب یک مؤسسه فرهنگی پایه‌گذاری کرد و توانست در 5 دوره و با مشارکت بیش از 1000 نویسنده که داوطلب حضور در آموزش‌های مدرسه رمان بودند، حدود 50 چهره تازه در حوزه رمان به کشور معرفی کند. چهره‌هایی که هر کدامشان از ثروت‌های ادبیات و فرهنگ امروز ایران هستند. جوانانی که در این یک دهه در حوزه‌های مختلف درخشیدند و در جشنواره‌های مختلف کشور مطرح شدند و در آینده بیشتر از آن‌ها خواهیم شنید.
 


وی همچنین گفت: در شهرستان ادب حدود 40 رمان تولید شد که 20 مورد از آنها منتشر شد و تعدادی در صف انتشار هستند. این مجموعه فعالیت‌ها با همراهی 50 تا 60 نفر از اساتید کشور در حوزه داستان‌نویسی شکل گرفت که قطعاً بدون این همراهی‌ها این فعالیت‌ها موفق نمی‌شد. کارگاه داستان ما پایاترین و فراگیرترین کارگاه سال‌های اخیر تهران بود که به لطف خدا بیش از 500 نفر نویسنده با این کارگاه تعامل داشتند و از فضای آموزشی این کارگاه‌ها استفاده کردند. فعالیت‌های متعدد دیگر مثل انجمن ادبی چهارشنبه‌های شهرستان ادب که هر هفته با حضور حدود 60 نفر در همین مجموعه برگزار می‌شود و البته در دوره کرونا به فضای مجازی انتقال پیدا کرد، یکی دیگر از کارهایی است که در این سال‌ها انجام شد.
 
مؤدب در پایان گفت: نشست‌های تخصصی در حوزه نقد با عناوین مختلف در مجموعه برگزار شد که بعضی از آنها بسیار راهبردی و مؤثر بودند؛ مثل نشست‌های تخصصی «جهان رمان؛ جهان قصه‌های ایرانی» که به‌دنبال ایجاد یک محفل مؤثر نظریه‌پردازی برای رمان امروز ایران بود و به لطف خدا سخنرانی‌های مهمی در این نشست‌ها اتفاق افتاد. نشست‌های «عصر اثر» و نشست‌های «بوطیقا» در شهرستان ادب، بخشی از آن چیزی است که در 10 سال گذشته اتفاق افتاد و همه این‌ها به لطف خدا و همراهی مجموعه نخبگان ادبیات امروز انقلاب انجام شد و امید است باز هم توفیق داشته باشیم که به قدر وسع در این مسیر حرکت کنیم.
 
ماجرای شهرستان ادب، ماجرای ادبیات است
همچنین علی داوودی، مسئول امور رسانه‌ای شهرستان ادب نیز در این نشست، اظهار کرد: ماجرای شهرستان ادب، ماجرای ادبیات است؛ از فکر و ایده ادبیات تا شکل‌گیری و درگیری با مخاطب و ذهن او و جاری شدن در جامعه و در مرحله عالی ساختن جامعه‌ای در یک مرحله بالاتر. بحمدالله توانستیم شاهد این اتفاق باشیم، اتفاقی که از یک ایده و طرح شروع شد و به مرحله عمل رسید و ما شاهد این بودیم که عزیزانی در این حوزه وارد شدند و تحت آموزش قرار گرفتند و پس از سال‌ها صاحب اثر شدند.
 
وی افزود: حاصل همه این اتفاقات پس از یک دهه شکل‌گیری و پیدایش شهرستان‌های جدید ادب در اقصی نقاط کشور بود و این افق را در دهه دوم داریم که شهرستان ادب تکثیر شود و ما صرفاً یک مجموعه به اسم شهرستان ادب نداشته باشیم و شاهد شهرستان‌های ادب در سراسر کشور باشیم.
 
اصلاح ضدفرهنگ‌ها در موسیقی
در ادامه امیرحسین سمیعی، مدیر دفتر موسیقی شهرستان ادب اظهار کرد: شروع فعالیت دفتر موسیقی شهرستان ادب با هدف انعکاس بهتر و احیای ادبیات متعهد انقلاب بود تا در حوزه موسیقی نیز حرفی برای گفتن داشته باشیم. در سال 1394 این دفتر تأسیس شد و بلافاصله بعد از آن «استودیوی آفتاب» که برگرفته از همان نام آفتاب‌گردان‌ها بود، تأسیس شد و با تمرکز بر تولید قطعات موسیقی و دکلمه با بهره‌گیری از موسیقی دراماتیک کار خود را آغاز کرد.
 


 وی افزود: یکی از آن قطعات پربرکت، قطعه‌ای بود که زندگی شهید رجب محمدزاده را روایت می‌کند. این قطعه در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی بازخورد بسیار بالایی داشت و این چراغ اول کار ما بود. همچنین تا امروز نزدیک به 5 آلبوم موسقی و شعرخوانی در همین ژانر و تک قطعه‌های فراوان در مناسبت‌های مختلف با حوادث و اتفاقاتی که بخشی از آنها زبان حال روزگار ما بوده از جمله شهادت سردار سلیمانی تولید شده است. دفتر موسیقی شهرستان ادب در هیچ‌کدام از این وقایع دست روی دست نگذاشت و تلاشش این بود که ادبیات متعهد را در موسیقی جاری کند و جریانی به اسم جریان موسیقی و شعرخوانی را مستحکم سازد و پیش ببرد.
 
سمیعی تصریح کرد: در سال 1396 موفق شدیم ارکستر سمفونیکی را به اسم «حافظ» تأسیس کنیم که این ارکستر سمفونیک حافظ در جهت همان هدف از جوان‌های مستعد شکل گرفت. آزمونی با حضور اساتید درجه یک و مطرح موسیقی برگزار شد و جوانان تحصیل کرده در حوزه‌های مختلف موسیقی جذب شدند و ارکستر سمفونیک حافظ تشکیل شد و کنسرت‌های متعددی هم برگزار کرد. اولین کنسرت ارکستر سمفونیک حافظ، کنسرت خیریه‌ای بود که در اردیبهشت 98 اجرا شد. در هفته دفاع مقدس همان سال هم در باغ موزه دفاع مقدس کنسرت‌های متعددی برگزار شد.
 
مدیر دفتر موسیقی شهرستان ادب در پایان گفت: تولیدات دفتر موسیقی شهرستان ادب به همان منوال و با همان افق برنامه‌ریزی شده و برای 10 سال آینده پی‌گیری خواهد شد. در حوزه داستان سعی می‌کنیم کتاب گویا را داشته باشیم که در حال حاضر بخشی از آن آماده انتشار است. در حوزه موسیقی و شعر طرح‌های خود را دنبال می‌کنیم و در حوزه موسیقی باکلام نیز در صدد اصلاح ضد فرهنگ‌ها با راه‌اندازی جریان ممتاز هستیم تا بتوانیم کاستی‌ها را جبران کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها