چهارشنبه ۱۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۶
جلد51 فهرست نسخ خطی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران منتشر شد

پنجاه و یکمین جلد از کتاب «فهرست نسخ خطی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران» تالیف و تحقیق مریم تفضلی‌شادپور در دو جلد توسط انتشارات سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، به‌نقل از روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، جلد 51 «فهرست نسخ خطی سازمان اسناد و کتابخانه ایران» در دو مجلد منتشر شد. جلد اول این فهرست، 199 نسخه خطی فارسی و عربی را در بردارد و جلد دوم این مجموعه از فهرست نسخ خطی به 101 نسخه خطی فارسی و عربی اختصاص دارد که بخشی از گنجینه نسخه‌های خطی کتابخانه ملی ایران معرفی شده‌است.
 
در تهیه این فهرست، از قواعد استاندارد فهرست‌نویسی برای یکدست‌سازی اطلاعات نسخه‌های خطی استفاده شده و این اطلاعات این کتاب در دو بخش کتابشناسی و نسخه‌شناسی ارائه شده‌است. فهرست‌نویسان نسخه‌های خطی در ایران از سال 1305 شمسی گام در مسیر تدوین فهرست‌ها گذاشته‌اند.هر فهرست‌نویس با تکیه بر تجربه و دانش خود در زمینه نسخه‌شناسی و کتاب‌شناسی، به تدوین فهرست خود پرداخته‌است، به‌همین دلیل چگونگی و شیوه تدوین در این فهرست‌ها یکسان نیست.
 
تفضلی‌شادپور مولف جلد 51 «فهرست نسخ خطی سازمان اسناد و کتابخانه ایران» در بخشی از مقدمه کتاب آورده است که فهرست‌های نسخه‌های خطی پایه و اساس منابع آینده است، امید دارم فرهیختگان حوزه خطی با تذکر نکته‌ها و کاستی‌های این فهرست مسیر تصحیح منابع آتی را هموار کنند.
 
با انتشار این دو جلد، تعداد منشورات سازمان به 1557 جلد و تعداد فهرست‌های نسخه‌های خطی منتشر شده کتابخانه ملی ایران به 52 جلد رسید.
 
علا‌قه‌مندان برای تهیه این کتاب می‌توانند به فروشگاه انتشارات سازمان واقع در ساختمان کتابخانه ملی ایران و به صورت غیرحضوری به فروشگاه آنلاین انتشارات سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران به www.bookshop.nlai.ir  مراجعه کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها