دوشنبه ۲۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۸
گفت‌وگویی سه نفره درباره خیر و شر

کتاب «گفتگویی درباره خیر و شر» در قالب گفتگویی است بین سه شخصیت اهل فلسفه که بر ساخته ذهن جان پِری‌اند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) کتاب از یادداشت‌هایی فراهم آمده که این سه شخصیت خیالی لابه‌لای صفحات اعترافات آگوستین و جستاری در خصوص فاهمه بشری جان لاک گذاشته بودند؛ همان آثاری که در گفتگوهایشان با هم درباره آن‌ها بحث کرده‌اند.

گرچن وایروب، سم میلر و دیو کوئن بر ساخته ذهن نویسنده هستند. آن‌ها در تصور نویسنده زندگی‌ای فراتر از این گفت‌وگوها دارند و همین باعث شد که روی کاغذ بیایند. وقتی وایروب، میلر و کوئن بحث فلسفی می‌کردند، میلر جزئیات را یادداشت می‌کرد. او این یادداشت‌ها را بدون آب و تاب می‌نوشت، جوری که تمرکز روی گفتگوها باشد. دیو کوئن اطلاعات زیادی از چگونگی پیش رفتن گفتگوها داشت و من هم طبعا خاطرات خودم از گرچن را به یاد می‌‌‌آورم.

این کتاب به‌جز مقدمه، یادداشت‌ها و بخش «برای مطالعه بیشتر»، چهار بخش اصلی دارد که به این‌ترتیب‌اند: صبح روز اول، بعدازظهر روز اول،‌ صبح روز دوم، بعدازظهر روز دوم.

در بخشی از این کتاب درباره اراده انسان در جهان خلقت آمده است: «میلر: «در آفریدن چنین جهانی، آفریننده تا اندازه‌ای هم خطر می‌کند. خدا از نظارت بر همه وجوه عالم دست برمی‌دارد. اگر او گرچن را با اراده آزاد بیافریند، این که گرچن سوپ مرغ را انتخاب کند یا سوپ قارچ را بستگی به خودش دارد، نه خدا. معنای انتخاب آزاد این است.

مشخصا این تصمیم چندان مهمی نیست. حداقل تا جایی که ما می‌دانیم این جور نیست که انتخاب قارچ اشتباه باشد، یا برعکس. مسئله فقط خواست گرچن است.

اما بسیاری از تصمیماتی که موجودات آزاد اتخاذ می‌کنند، بسیاری از تصمیماتی که ما می‌گیریم، این گونه نیستند. معمولا با تصمیمی بین چیزی که درست است و چیزی که غلط است مواجه‌ایم. یا بین چیزی که قابل قبول است و چیزی که عالی است. در این موارد سوال این نیست که خدا از ما می‌خواهد چه کار کنیم. خدا از ما می‌خواهد کاری را که بهتر، عالی‌تر و کامل‌تر است انجام دهیم. اما آن‌چه می‌کنیم به خودمان بستگی دارد و ما همیشه کار درست را به جای اشتباه، کار بهتر را به جای کار بدتر، کار عالی را به جای کار صرفا قابل قبول انجام نمی‌دهیم. از این طریق، یعنی از طریق اعمال انسان‌ها و دیگر موجودات آزادی که آزادی‌شان را به کار می‌گیرند، است که نقص و شر وارد جهان می‌شود.
 

پس این چیز به راستی بدی در جهان ماست، که نمی‌توانیم تصور کنیم انتخاب خدا باشد. توضیحش این است که او انتخاب نکرده پرنده رنج بکشد. توضیحش این است که او انتخاب نکرده پرنده رنج بکشد. نقش او این است که ما را آزاد بدارد. او باید ارزش‌ زیادی برای آزادی قائل باشد که با همه نتایج بد حاصل از تصمیمات موجودات آزاد، بازهم دیدش این جهان بهتر از جهانی بدون موجودات آزاد است.»

کتاب «گفتگویی درباره خیر و شر» نوشته جان پِری با ترجمه محدثه واضحی‌فرد از سوی نشر مرکز به بهای 28 هزار و پانصد منتشر شده است.

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها