دوشنبه ۲۱ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۶
کتاب‌دوستان صاحب کیف پول الکترونیکی می‌شوند

مدیر «کتاب پلاس» از انعقاد تفاهم‌نامه مشترک بین مجموعه «کتاب پلاس» با یک شرکت پرداخت الکترونیک خبر داد و گفت: این تفاهم‌نامه به معنای امکان ایجاد بازار جدید از فروش سازمانی کتاب برای ناشران است.

مهدی سعیدی‌کیا، موسس «کتاب پلاس» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، با اشاره به انعتقاد تفاهم‌نامه با شرکت پرداخت الکترونیک پاسارگاد، بیان کرد: با انعقاد این تفاهم‌نامه ناشران و کتابفروشان می‌توانند در کیف پول پاسارگاد‌ با‌ عنوان «کیپاد» برای مشتریان خود کیف پول مجازی ایجاد کنند؛ به‌نحوی که اعتبار و تخفیف ناشر برای مشتری، در این کیف پول ذخیره می‌شود و مشتریان با  درج کد کتاب، می‌توانند بعد از خرید از جوایز، هدایا و امتیاز‌های در نظر گرفته شده ناشر در کیف پول خود بهره‌مند شوند.

وی ادامه داد: با همکاری باشگاه مشتریان آوند بانک پاسارگاد، همه سازمان‌ها و مؤسسات طرف قرارداد این باشگاه می‌توانند علاوه بر استفاده از خدمات رفاهی این باشگاه از فروشگاه ناشران برای خرید کتاب برای کارکنان خود استفاده و به کارکنان خود تسهیلات خرید کتاب ارائه کنند؛ بنابراین تفاهم‌نامه مشترک «کتاب پلاس» با شرکت پرداخت الکترونیک پاسارگاد به معنای امکان بازار جدید از فروش سازمانی کتاب برای ناشران است.
 
سعیدی‌کیا با اشاره به برگزاری «کارگاه بازاریابی در صنعت نشر» در محل شرکت شناسا، بیان کرد: در این کارگاه به مباحثی همچون استراتژی‌ها و تاکتیک‌های بازاریابی در صنعت نشر و اقدامات و برنامه‌های عملیاتی قبل، حین و بعد از رویدادهایی که هر ناشر برای خود برنامه‌ریزی کند تشریح شد؛ علاوه‌براین در این کارگاه، به طراحی یک برنامه بازاریابی متناسب با فضای صنعت نشر پرداخته شد و حاضران برنامه، بازاریابی شش ماهه دوم سال خود را با توجه به احتمال برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب در این کارگاه طراحی کردند.   

وی با اشاره به دیگر مباحث طرح شده در این کارگاه، افزود: مشکل اصلی در بازاریابی کتاب، نخست درک ضرورت بازاریابی و تبلیغ برای کتاب و کتابخوانی است. این ضرورت هنور به‌صورت عینی احصاء نشده‌است؛ مشکل دوم اینکه وقتی اراده داریم در بازاریابی قدم برداریم و جا پای شرکت‌های بزرگ بگذاریم و از کمپین‌های موفق آن‌ها تقلید کنیم،  با می‌خواهیم با بودجه‌ای صدها برابر کمتر از آن‌ها نتیجه‌ای موفقیت‌آمیز مانند آن‌ها داشته باشیم، حال آنکه به لحاظ رقم بودجه، اهداف، اندازه و اتمسفر فضای کتاب و کتابخوانی با آن‌ها کاملاً متفاوت هستیم و عملاً پولی که خرج کمپین‌های اینچنینی می‌شود همچون قطره‌ای در اقیانوس، هیچ اثری نخواهد داشت.
 
مدیر انتشارات آها، ادامه داد: دو نوع استراتژی در بازاریابی کتاب وجود دارد نخست، استراتژی «شکار» است. در این نوع استراتژی، ناشر منتظر فصل شکار می‌نشیند و با رسیدن زمان ان، نیروهای خود را تجهیز و همه توان خود را مثلاً در نمایشگاه کتاب یا در برخی موارد نمایشگاه‌های استانی مصروف می‌کند تا فروش خوبی داشته باشد. نوع دیگر بازاریابی استراتژی «کشاورزی» است که ناشر، ماه‌ها قبل از هر رویداد مهم، باید به کاشتن بذر و اقدامات اولیه، تدارک زیرساخت و ساز و کار لازم برای جذب مشتری اقدام ‌کند و در حین رویداد، علاوه بر فروش به فکر نگهداشت مشتری باشد و بعد از رویداد نیز به فکر بازگشت مجدد مشتری، به خرید و وفادارسازی او به محصولات و خدمات خود توجه کند. همچنین سعی ‌کند به جای فکر کردن به فروش کتاب، کمک، مشاوره و آموزش بدهد و به فکر یک چرخه مادام‌العمر خرید با مشتری باشد. هدف اصلی این کارگاه تبیین این استراتژی بود.

سعیدی‌کیا گفت: امیدواریم با کمک ناشران و براساس تجربیات آن‌ها به یک شیوه عملیاتی موفق برای بازاریابی در صنعت نشر دست پیدا کنیم. هر چند مدلی که در این کارگاه بیان شد، برای همه ناشران قطعی و حتمی نیست و ممکن است مدل‌های دیگری نیز برای پیشبرد اهداف ناشران مؤثر باشد. ناشرانی که نتوانسته‌اند به دلیل ظرفیت محدود در شرایط فعلی کرونا، در این دوره شرکت کنند می‌توانند در دوره دوم همین کارگاه در آینده نزدیک حضور پیدا کنند.
 
مدیر انتشارات آها، ادامه داد: مدیر سرمایه‌گذاری شرکت شناسا در این کارگاه، ضمن استقبال از حضور ناشران بیان کرد که شرکت شناسا، قصد دارد سرمایه‌گذاری خود را در حوزه کتاب گسترش دهد. بنابراین میزبان ناشران برای تعامل بیشتر با اکوسیستم استارت آپی کشور خواهد بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها