شنبه ۱۵ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۸
پذیرش دانشجو در مقطع تحصیلات تکمیلی رشته زبان و ادبیات فارسی

سویی، رییس دانشکده مطالعات آسیایی دانشگاه مطالعات خارجی چین در دیدار با رایزن فرهنگی ایران و نماینده بنیاد سعدی در پکن از پذیرش دانشجو در مقطع تحصیلات تکمیلی رشته زبان و ادبیات فارسی در این دانشکده، خبر داد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، به نقل از روابط عمومی بنیاد سعدی، در آستانه بازگشایی دانشگاه‌ها، عباسعلی وفایی، رایزن فرهنگی کشورمان و نماینده بنیاد سعدی در چین در یک نشست مجازی با خانم سویی، رییس دانشکده مطالعات آسیایی دانشگاه مطالعات خارجی چین، خانم وانگ اینگ، مدیر گروه زبان و ادبیات فارسی و رییس مرکز ایران شناسی و خانم یو گولی و آقای لیون جی، از استادان دانشکده مطالعات آسیایی دانشگاه مطالعات خارجی دیدار و گفت‌وگو کرد.

در این دیدار تصویری، خانم سویی ضمن قدردانی از حمایت‌های رایزنی فرهنگی ایران از گروه زبان و ادبیات فارسی این دانشگاه، به معرفی اجمالی این دانشکده به خصوص وضعیت کنونی آن پرداخت و گفت: هم‌اکنون در دانشکده مطالعات آسیایی ۳۰ زبان تدریس می‌شود و در صدد گسترش آن هستیم.

وی افزود: هم اینک در بیست و دو زبان دانشجوی کارشناسی جذب می‌کنیم و برخی رشته‌ها در شرف پذیرش دانشجو در مقطع تحصیلات تکمیلی است و زبان و ادبیات فارسی از جمله این زبان‌هاست.

رییس دانشکده مطالعات آسیایی دانشگاه مطالعات خارجی چین اظهار کرد: در این دانشکده ۱۲ مرکز مطالعات کشورها از جمله ایرانشناسی، ۶۰ استاد داخلی و ۲۰ استاد خارجی مشغول تدریس هستند.

سویی با بیان اینکه هر ۴ سال یکبار دانشجوی زبان فارسی پذیرش می‌شود و تصمیم دانشگاه این است که این پذیرش به یکسال در میان مبدل شود، افزود: این دانشگاه با دانشگاه‌های تهران، علامه طباطبایی، تربیت مدرس و دانشگاه بین‌المللی امام‌خمینی (ره) قرارداد همکاری دارد و ما خواستار گسترش همکاری‌های دانشگاهی هستیم.

رییس دانشکده مطالعات آسیایی دانشگاه مطالعات خارجی چین پیشنهاد تحصیل دانشجویان رشته زبان و ادبیات فارسی این دانشگاه در ایران، اهدای کتاب از سوی رایزنی فرهنگی ایران به گروه و مرکز ایران، برگزرای سمینارهای علمی با همکاری دانشگاه‌های ایرانی، برگزاری مسابقات دانشجویی از جمله مسابقه سخنرانی و خوشنویسی و همچنین، نگارش مقدمه کتاب یوگولی را داد.

وفایی، رایزن فرهنگی کشورمان در چین در سخنانی، گفت: دانشگاه مطالعات از دانشگاه‌های معروف چین است که شامل استادان خبره‌ای است و خوشبختانه همکاری خوبی با رایزنی فرهنگی ایران دارند و این موجب افتخار است.

وی در ادامه، شرایط دانشگاه جهت گسترش گروه در تحصیلات تکمیلی را مناسب دانست و درخواست کرد که در این دانشگاه دوره دکتری زبان و ادبیات فارسی دایر شود.

رایزن فرهنگی کشورمان در چین با اشاره به اینکه این نمایندگی آمادگی دارد همکاری‌های لازم را به ویژه در تأمین استاد داشته باشد، افزود: در سال گذشته دانشجویان آن دانشگاه و دو تن از استادان به ایران سفر کردند و پرفسور مو، برنده جایزه جهانی کتاب سال شد و این مبین همکاری بسیار خوب آن دانشگاه با ایران است.

وفایی اعلام آمادگی کرد تا استادان و دانشجویان آن دانشگاه را برای طی دوره‌های تحقیقاتی و آموزشی به ایران اعزام دارد.

وی با پذیرش مقدمه نویسی به اثر یکی از استادان استقبال کرد و گفت: امید است با همکاری این دانشگاه دومین سمینار تجلیل از ایرانشناسان چینی در این دانشگاه برگزار شود و مسابقه سخنرانی دانشجویان با مدیریت گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه با همکاری با سایر گروه‌های فارسی در دانشگاه‌های چین انجام پذیرد.

لازم به ذکر است که یکی از رشته‌های مورد تدریس دانشکده مطالعات آسیایی دانشگاه مطالعات خارجی چین، زبان و ادبیات فارسی است که در سال ۲۰۰۹ تأسیس شده و همواره از سوی رایزنی فرهنگی ایران در چین، مورد حمایت بوده است. در این دانشگاه، مرکز ایرانشناسی نیز دایر است که در سال ۲۰۱۳ ایجاد شده است. به دلیل تمرکز بیشتر و فعالیت عمیق‌تر در سال گذشته دانشکده مطالعات آسیایی تأسیس و از دانشکده آفریقایی منفک شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها