سه‌شنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۴۰
ویدیوکنفرانس اتحادیه کتابفروشان آمریکا برگزار شد/ چالش‌های کتابفروشی در پساکرونا

در هر صورتی اولویت سیاست‌های اتحادیه باز نگه داشتن کتابفروشی‌های مستقل در آمریکاست که در سال‌های گذشته از منابع مختلف این مهم انجام شده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از پابلیشرزویکلی، اتفاقات اخیر کشور آمریکا مثل شیوع ویروس کرونا و حادثه قتل جرج فلوید شهروند سیاه‌پوست مینیاپولیس بیشتر از همه کتابفروشان این کشور را با مشکل روبرو کرده است و آنها تقریباً در طول چند ماه گذشته تعطیل بودند. بعضی از کتابفروشان با روش‌های خلاقانه و ابداعی سعی در حفظ حیات خود داشتند و بعضی نیز با استفاده از فروشگاه‌های آنلاین به نوعی کتاب فروختند ولی هنوز چالش اصلی برای کتابفروشان آمریکایی باقی است.
 
اتحادیه کتابفروشان آمریکا (ABA) هفته گذشته ویدیوکنفرانسی با حضور اعضای اصلی خود برگزار کرد تا نظرات کلی برای آینده کار این اتحادیه و سرنوشت کتابفروشان در آمریکا بررسی شود. آلیسون هیل رئیس اتحادیه کتابفروشان آمریکا سال گذشته به سوالات اعضا درباره سیاست کاری کتابفروشان در مواجهه با بحران‌ها پاسخ داد. آلیسون در این ویدیوکنفرانس گفت: به نظر من نمایشگاه کتاب آمریکا (بوک‌اکسپو) فرصت خوبی برای تعیین خط‌مشی و سیاست کلی کتابفروشان در آینده است.
 
جیمی فیوکو یکی از اعضای هیئت مدیره اتحادیه و صاحب کتابفروشی چاپل‌هیل شهر نیویورک نیز در این ویدیوکنفرانس درباره مشکلات کتابفروشان در ایام قرنطینه صحبت کرد و گفت: به نظر می‌رسد ماه‌های آینده برای ادامه حیات شغل کتابفروشی در آمریکا زمان سرنوشت‌سازی باشد. کریس مارو عضو دیگر اتحادیه و صاحب کتابفروشی نورتشایر نیز یکی از حاضران جلسه اعتقاد دارد کتابفروشان با وجود خسارت‌های عظیم چندماه گذشته قابلیت بازگشت به وضعیت عادی گذشته را دارند. وی گفت: اتحادیه کتابفروشان در چند ماه گذشته حدود 2میلیون دلار به کتابفروشان کمک کرده که این کمک‌ها از طریق منابع خیریه تامین شده است.
 
به گفته اعضای اتحادیه کتابفروشان قرار است در آینده سیاست‌های جدیدی برای ارتباط موثرتر با کتابفروشان و ناشران تدوین شود که بیشتر آن با هدف برخورد با شرایط جدید کتابفروشی در دوران پساکرونا است. الیسون هیل گفت: در هر صورتی اولویت سیاست‌های اتحادیه باز نگه داشتن کتابفروشی‌های مستقل در آمریکاست که در سال‌های گذشته از منابع مختلف این مهم انجام شده است. وی افزود: به نظر من در هر شرایطی فعالیت کتابفروشان مستقل نسبت به سایت‌های آنلاین اولویت دارد و باید روی این موضوع تمرکز شود.
 
هیل در ادامه ویدیوکنفرانس گفت: ما در حال گفتگو با ناشران و اینگرام (شبکه توزیع کتاب در آمریکا) هستیم تا موضوع توزیع همزمان و عادلانه کتاب در ایالت‌های مختلف تامین شود. ما همچنین به این موضوع واقف هستیم که کتابفروشان در این روزها به مراتب به سایت‌های آنلاین وابسته شده‌اند و برای این موضوع نیز راهکارهای جدی در حال تدوین است. به نظر می‌رسد آینده کتابفروشی تا میزان قابل توجهی به سایت‌های آنلاین وابسته باشد و روی این حوزه باید سرمایه‌گذاری ویژه‌ای شود.
 
یکی دیگر از نکاتی که در این کنفرانس مطرح شد، مسئله تقویت جایگاه کتابفروشی‌ها و مسئله زنجیره‌ای کردن کتابفروشی‌ها بود. اعضای جلسه اعتقاد داشتند در دوران پساکرونا باید انجمنی از کتابفروشی‌ها مثل فروشگاه‌های زنجیره‌ای ایجاد شود تا ارتباط بیشتر آنها باعث رونق فروش کتاب در کشور شود. کتابفروشان آمریکایی می‌گویند فروش کتاب در دوران بعد از قرنطینه به هر حال تحت تاثیر دوران قبل از آن خواهد بود و باید سیاست‌های کلی برای حمایت از کتابفروشان و رونق کار آنها تدوین شود.
 
اندی هانتر موسس کتابفروشی آنلاین بوکشاپ (Bookshop.org) نیز از حاضران در ویدیوکنفرانس تجربه‌های موسسه خود را در معرفی کتابفروشان به مردم آمریکا ارائه کرد. در سایت بوکشاپ در ایام قرنطینه بسیاری از مردم آمریکا اطلاعات کتابفروشی‌ها را جستجو کردند و آمارهای این سایت نشان داد که این شغل هیچ وقت در هیچ شرایطی نابود شدنی نیست. به گفته هانتر این سایت در ایام قرنطینه بیش از 3میلیون دلار کتاب برای کتابفروشان محلی کتاب فروخته است.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها