دوشنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۵
دولت باید حمایت‌های خود را به کیفیت معطوف کند

یک فعال حوزه لیتوگرافی می‌گوید: با بهبود کیفیت پس از مدتی در همه ردیف‌ها رشد ایجاد می‌شود و همه منتفع می‌شوند؛ هم کارآفرین و هم دولت که در صدد تامین شغل است.

فرهاد عماد، مدیر لیتوگرافی عماد در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، درباره فعالیت چاپخانه‌ها در ماه‌های اخیر گفت: این‌روزها به دنبال شیوع بیماری کرونا وضعیت صنعت چاپ نیز مانند سایر صنایع بد است و دلیل آن تصمیم‌‌های اشخاصی است که تخصصی در این صنعت ندارند؛ تصمیم‌هایی خلق‌الساعه، بدون بررسی تبعات آن، بدون بهره‌گیری از نظرات متخصصان و بدون داشتن جامعه آماری که از کلیدی‌ترین موضوعات علمی در تصمیم‌گیری‌ها به شمار می‌آید.
 
وی با توضیح در این زمینه عنوان کرد: شخصی‌شدن تصمیم‌گیری‌ها و تعمیم آن به بدنه صنعت و پاسخگو نبودن تصمیم‌گیران به دلیل ناپایداری مناصب اداری را نیز باید از دیگر عوامل موثر بر مشکلات فعالان این حوزه دانست.
 
عماد افزود: البته بخش عمده این مشکلات مربوط به گذشته و درسی برای آینده به‌شمار می‌آید؛ راهی که پیموده شده و فهمیده‌ایم اشتباه بوده است و اکنون پذیرفتن اشتباهات شجاعت و شهامت می‌خواهد؛ شهامتی که با  صلابت به اصلاح امور بپردازد.
 
وی با اشاره به وضعیت چاپ در دوران پساکرونا ادامه داد: به‌نظر من دورانی به‌عنوان پساکرونا نخواهیم داشت و فقط از شدت آن کاسته خواهد شد. باید گفت اثرات کرونا بر زندگی شغلی و شخصی ما هنوز کاملا مشهود نشده است و دولت‌ها و مردم در حال دست و پنجه نرم کردن با آخرین دستاورد بشری هستند.
 
مدیر لیتوگرافی عماد با بیان اینکه ویروس کرونا صنایع را غربالگری خواهد کرد و در کنار مضرات خود درس‌هایی هم دارد که باید به آن‌‌ها توجه کرد، گفت: بزرگترین آموزه‌ کرونا این است که شما به تنهایی موفق به گذر از این بحران نخواهید شد و در رفتارهای اجتماعی همه باید پروتکل‌های ایمنی و بهداشتی را رعایت کنید. در کسب و کار نیز شیوه‌های گذشته مانند تک‌‌روی‌ها، نه‌تنها نخ‌نما شده‌اند؛ بلکه بی‌فایده و خانمان‌برانداز خواهند بود.
 
وی یادآور شد: اکنون باید در کسب و کار، روش‌ها را تغییر دارد و اگر تغییر نکنیم، کرونا در غربالگری ما را حذف خواهد کرد.
 
صنعت نشر دستخوش تغییر شده است
عماد با طرح این موضوع که چاپخانه‌داران؛ به‌خصوص فعالان حوزه نشر تابه‌حال به واسطه کمک‌های دولت بیشتر از نظر کمی حجیم شده‌اند، عنوان کرد:‌ ناشران به‌واسطه یارانه‌های دریافتی از همان ابتدا سرمایه‌گذاری خود را مستهلک کرده و به محتوای کتاب‌ها فکر نمی‌کردند. به‌دنبال این موضوع، آمار غلط نمود پیدا می‌کرد که فروش کتاب کم شده است؛ درحالی‌که اصل ماجرا چیز دیگری بود.
 
به گفته وی، با تولید حجم گسترده‌ای از کتاب‌ها و روانه شدنشان آن به بازار، کتاب‌های زرد و بی‌محتوا از سوی مخاطبان مورد استقبال قرار نمی‌گرفتند؛ البته این موضوع شامل تمام ناشران نمی‌شود و در میان اهالی نشر، ناشر حرفه‌ای و اهل فن کم نیست.
 
عماد با بیان اینکه برخی ناشران حتی نمی‌دانند جای ویرگول و دونقطه در یک متن کجا است، گفت: البته تبعات این موضوع مغفول مانده و به آن‌ها پرداخته نشده است اما اثرات حضور این ناشران را اکنون در بازار نشر شاهد هستیم.
 
وی با اشاره به وضعیت صنعت نشر در دوره کنونی توضیح داد:‌ اکنون در وسعت جهانی، نشر دستخوش تغییرات شده‌ است و رقیب بزرگی به نام نشر دیجیتال دارد و سوزندگی اثرات این تحول به جان چاپخانه‌داران نیز افتاده. هرچه حمایت‌های دولتی کم شود که به‌خاطر کیفیت، امیدواریم کم شود یا دست کم بهینه‌سازی شود اما تنزل سفارش‌های نشر برای چاپخانه‌ها بیشتر خواهد شد.
 
عماد تاکید کرد:‌ در این زمینه معتقدم باید شجاعت داشت و بر اساس علم و منظق تغییر کرد و راه خطا را ادامه نداد و این مشاغل را ساماندهی کرد.
 
نفع جمعی و سود شخصی در یک تصمیم
وی همچنین درباره مشکل عمده چاپ در سال‌های اخیر نیز توضیح داد:‌ این مشکلات ریشه در گذشته دارد و حداقل مربوط به سه دهه گذشته است.  تصمیم‌گیری‌های فردی، بدون مطالعه، بدون توجه به تبعات آن، عدم آمارگیری و دلخوش بودن به رشد کمی مثل افزایش تعداد چاپخانه‌های فعال و چند برابر شدن تعداد شاغلان در این صنعت، یعنی کیفیت فدای کمیت شده است.
 
عماد افزود: امروز شاهدیم که هیچ یک از این تصمیم‌ها پایدار نبوده‌اند و از مدتی پیش تعداد چاپخانه‌های تعطیل شده، بیشتر شده است. البته باید گفت که دستگاه‌ها از رده خارج نشدند؛ بلکه نیروی جوان جویای کار سرنخ را به‌دست گرفته یا به چاپخانه دیگری رفته است.
 
وی با اشاره به اقداماتی که اکنون در دوره کرونا باید انجام دهیم، گفت: تاثیر ویروس کرونا که باید از این پس با همه مخاطراتش با آن زندگی کنیم کم نیست و باید گفت که این ویروس با همه توان آسیب‌هایش را زده و می‌زند. این ما هستیم که باید این بحران را به فرصت تبدیل کنیم.
 
وی یادآور شد: همان‌طور که گفتم کرونا به ما فهماند باید در رفتارهای اجتماعی تجدیدنظر کنیم. بنی آدم اعضای یک پیکرند و یک شخص آلوده می‌تواند ۴۰۰ نفر را آلوده کند و اگر شخصی آلوده نشود امکان دارد ۴۰۰ نفر نجات پیدا کنند؛ پس همه باید رعایت کنیم تا در یک اجماع گسترده نفع شخصی هم ببریم و بیمار نشویم.
 
عماد با بیان اینکه در کسب و کار هم باید همین اصل اجرا شود، افزود: در این زمینه چاپخانه‌ها باید با هم تجمیع شوند؛ البته این‌کار اصولی دارد که باید بیاموزیم و به شیوه‌های امروزی یاد بگیریم که چگونه به‌ نفع جمعی برسیم تا در نتیجه به سود شخصی برسیم. امروز یک دستگاه می‌تواند کار چند ماشین را انجام دهد، سرعت عمل دستگاه‌ها بالاتر رفته است و حتی امکان فعالیت در چند بخش مختلف صنعت چاپ در یک مجتمع وجود دارد.
 
کمک دولت به کیفی‌سازی صنعت چاپ
مدیر لیتوگرافی عماد با طرح این موضوع که کرونا تعارف ندارد و اگر بیماری زمینه‌ای داشته باشیم ما را زمین می‌زند، گفت: در حرفه و شغل هم باید با هم متحد شد و در قالب مجتمع فعالیت کرد تا بتوانیم موفقیت داشته باشیم. هرچند دولت هم با برخی تصمیم‌گیری‌ها باید زمینه فعالیت بهتر فعالان این حوزه را فراهم کند.
 
وی تاکید کرد: دولت باید زمینه صادرات دستگاه‌های مازاد را مهیا و آسان کند تا راه برای ورود دستگاه‌های مدرن و به‌روز فراهم شود؛ زیرا محسنات این کار بسیار زیاد است و اهل فن به خوبی می‌دانند و اشراف دارند.
 
عماد همچنین با بیان اینکه متاسفانه ما تابع تجارت جهانی نیستیم اما متاثر از آن هستیم، افزود: حدود هشت یا نه سال قبل بحران اقتصادی جهانی از کشور آمریکا شروع شد؛ بحرانی که از مسکن و به دلیل وام‌های پرداختی به وجود آمد، به‌مرور دامنه این بحران تمام جهان را در بر گرفت و سیستم‌های بانکی را به‌طور کامل تحت تاثیر قرار داد و حتی برخی تا مرز ورشکستگی پیش رفتند.
 
وی ادامه داد: در این زمینه وام‌های کلان در آمریکا به صنایع پرداخت شد تا بتوانند دوام بیاورند. در آن دوران اگرچه تحریم بودیم و ارتباط بانکی و مالی با جهان نداشتیم ولی تحت تاثیر بحران، وضعیت ملک و مسکن در ایران هم صدمه دید. این تجربه نشان می‌دهد که ما تابع اقتصاد جهانی هستیم و آخرین نمونه این موضوع نیز کرونا است که همه جهان را متاثر کرده است.
 
عماد با بیان اینکه به‌نظر من کیفیت اهمیت بیشتری نسبت به کمیت دارد، گفت: معتقدم که یک ده آباد به از صد شهر خراب است و به همین دلیل دولت باید حمایت‌های خود را به کیفیت معطوف کند. زمانی که کیفیت غالب شد افرادی در عرصه حضور خواهند داشت که قواعد کسب و کار را می‌دانند و دیگر برای بهبود شرایط کاری کارگاه خود دست به کاهش قیمت نمی‌زنند و با پایین آوردن قیمت به جنگ رقیب نمی‌روند.
 
به گفته وی، با بهبود کیفیت پس از مدتی در همه ردیف‌ها رشد ایجاد می‌شود و همه منتفع می‌شوند؛ هم کارآفرین و هم دولت که در صدد تامین شغل است؛ زیرا با این اقدام شغل پایدار به وجود می‌آید و کمک‌های دولت که از جیب مردم خرج شده  هرز نمی‌رود.
 
عماد با بیان اینکه قرار نیست فقط مشغول باشیم و وقت بگذرانیم، عنوان کرد: قرار است آینده‌ای روشن بسازیم اما کدام مسئولی با صدای رسا از رشد کیفی سخن می‌گوید و پس از چند سال با صلابت اعلام می‌کند که رشد کمی هم حاصل شده است.
 
وی با بیان اینکه مشکل عمده صنعت چاپ در سال‌های اخیر عدم توازن در سرمایه‌گذاری و درآمد است، گفت: چاپخانه‌داران به‌گونه‌ای عمل می‌‌کنند که گویی در همان ابتدا سرمایه‌گذاری‌شان مستهلک شده و اصلا در محاسبات خود بحث استهلاک را در نظر نمی‌گیرند و بهای تمام شده را فقط بر اساس هزینه مواد اولیه می‌سنجد و به آن اکتفا می‌کنند.
 
عماد یادآور شد: این تفکر به‌مرور موجب ضعیف شدن بنیه مالی می‌شود و امکان سرمایه‌گذاری جدید و به‌روز شدن را سلب می‌کند اما فردی که از ابتدا درست عمل کرده باشد در بحران‌ها تاب و توان ماندن دارد و به‌نظرم در بحران اخیر آن‌هایی باقی خواهند ماند که اصول کسب و کار را رعایت کردند.
 
وی در پایان صحبت‌های خود درباره راه نجات چاپخانه‌ها توضیح داد:‌ اگر به جامعه جهانی سر بزنیم، می‌بینیم که تعدادی از کارخانه‌‌های حتی بزرگ برای دوام آوردن دست به ادغام و تجیع با رقیب دیرین زده‌اند تا با پایین‌آوردن هزینه‌های خود و ترکیب بازار فروش فروش بیشتری داشته باشند و در کشور ما هم راه اصلی نجات صنعت چاپ تجمیع واحدهای متوسط در یکدیگر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها