چهارشنبه ۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۱
بیش از 80 درصد ریزش مخاطب داشتیم/ کتاب‌فروشان فردیس در اتحادیه خرازی‌ها عضویت دارند

مدیر کتابفروشی کتاب پرشین فردیس گفت: در تهران، اتحادیه ناشران و کتابفروشان پیگیر مشکلات اعضای خود است اما در استان البرز، ما زیرمجموعه و عضو اتحادیه خرازی‌ها هستیم و از یک‌سری حمایت‌ها محرومیم.

هادی صبایی، مدیر کتابفروشی کتاب پرشین فردیس استان البرز در گفت وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با اشاره به تعطیلی کتاب‌فروشی‌ها از شب عید، عنوان کرد: در این دوره، مشکلات زیادی در ارتباط با مشتریان و کسب‌وکار خود در کتاب‌فروشی داشتیم اما تلاش کردیم با استفاده از فضای مجازی با مشتریانمان ارتباط بگیریم.
 
وی افزود: در این زمینه همکاران من تازه‌های نشر یا کتاب‌های پرفروش را در صفحه کتاب‌فروشی معرفی و راه‌های ارتباط و خریداری آثار را برای مخاطبان از طریق پست یا پیک معرفی می‌کردند.
 
صبایی در این زمینه توضیح داد: هر روز عصر پس از اینکه سفارش‌ها به‌صورت اینترنتی جمع‌آوری می‌شد دو نفر از همکاران به کتاب‌فروشی می‌آمدند و پشت درهای بسته سفارش‌ها را آماده‌سازی کرده و برای مشتریان ارسال می‌کردند.
 
وی با بیان اینکه 20 سال است با همه عشق و علاقه‌ام به کار کتاب‌فروشی مشغول هستم، گفت: این حرفه با مشکلات ریز و درشتی در مسیر خود روبه‌رو است، اما علاقه شخصی من به کتاب و مطالعه مانع شد که بخواهم تغییر شغل بدهم و در طول سال‌های اخیر بحران کرونا یکی از سخت‌ترین اتفاقات در حیطه کاری من به‌شمار می‌آید.
 
صبایی با اشاره به کم‌سودبودن شغل کتابفروشی در مقایسه با دیگر صنوف، ادامه داد: بارها پیشنهاداتی داشتم که مغازه را به‌کار دیگری اختصاص دهم اما هیچ وقت زیر بار نرفتم و با وجود اینکه به دنبال بیماری کرونا حدود 80 درصد ریزش مخاطب داشتیم و فقط با 20 درصد ظرفیت کار را پیش می‌بردیم اما باز هم تلاش کردیم سرپا بمانیم و کار خود را ادامه دهیم.
 
به گفته وی، این موضوع آسیب‌های زیادی به همراه داشت و با اینکه مغازه ما رهن و اجاره است و باید حقوق کتاب‌فروشان را پرداخت می‌کردم و در کنار آن هزینه‌های جاری مثل بیمه و اقساط و چک‌های مراکز توزیع را داشتیم، اما پا پس نکشیدم.
 
صبایی همچنین به مشکلات صنفی کتاب‌فروشان در این دوره اشاره کرد و گفت: در تهران، اتحادیه ناشران و کتابفروشان پیگیر مشکلات اعضای خود است اما در استان البرز، ما زیرمجموعه و عضو اتحادیه خرازی‌ها هستیم و از یک‌سری حمایت‌ها محرومیم.
 
وی در بخش پایانی صحبت‌های خود درباره تبعات بیماری کرونا بر صنعت نشر نیز توضیح داد: کتاب‌فروشی‌های محلی با توان محدود خود تلاش کرده‌اند در طول این سال‌ها فعال باشند اما اکنون به‌دنبال بیماری کرونا، بسیار کم کار شده‌اند. با اینکه کتاب‌قروشان کار خود را شروع کرده‌‌اند، اما مخاطبان محدودی دارند و نمی‌توانند بسیاری از تعهدات مالی خود با مراکز پخش را انجام دهند و این موضوع روی دیگر زنجیره‌های صنعت نشر نیز تاثیر می‌گذارد؛ بنابراین امیدوارم راهکاری برای وضعیت موجود اندیشیده شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها