جمعه ۱۶ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۷
بازگشایی مشروط برخی کتابخانه‌ها در چین

برخی از کتابخانه‌های عمومی در چین بعد از فروکش کردن تقریبی شیوع کرونا در این کشور تحت شرایط خاص و با رعایت موازین کامل بهداشتی فعالیت خود را از سر گرفتند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) به نقل از ماکائونیوز-کتابخانه‌های عمومی در برخی مناطق چین بعد از گذشت بیش از یک ماه تعطیلی به دلیل انتشار گسترده ویروس کرونا، مجددا تحت شرایط خاص درهای خود به روی مردم گشودند تا پذیرای شهروندانی باشند که رفتن به کتابخانه بخشی از عادات روزانه آن‌ها است.

طبق اطلاعیه‌ای که روز شنبه روی وبسایت کتابخانه عمومی ماکائو در چین منتشر شده، دفتر امور فرهنگی کتابخانه(IC) تصمیم گرفته تا 12 کتابخانه‌ عمومی را بازگشایی کند. این کتابخانه‌ها عمدتا در برخی بخش‌های مشخص از جمله سالن مخصوص روزنامه و نشریات و خدمات امانت و رزرو کتاب فعالیت خود را مجددا از سر گرفته‌اند.

در این بیانیه آمده که با این حال سایر بخش‌ها از جمله سالن مطالعه چند منظوره، بخش مخصوص کودکان و اتاق‌های بحث گروهی تا اطلاع ثانوی همچنان بسته خواهند ماند.

از زمانی که این اطلاعیه منتشر شده برخی از کاربران به سمت کتابخانه مرکزی ماکائو که از زمان تعطیلات سال جدید چینی تعطیل بوده رفته‌اند. مراجعه‌کنندگان برای ورود به این کتابخانه‌ها لازم است قبل از هر چیز یک فرم دیجیتالی تشخیص سلامت ارائه دهند و بعد از سنجش دمای بدن توسط کارکنان کتابخانه و اطمینان از سلامت می‌توانند بلیط خدمات را که به آن‌ها اجازه ورود به کتابخانه می‌دهد دریافت کنند. استفاده از ماسک برای همه افراد جهت ورود به کتابخانه‌ ضروری است.

به گفته یکی از کارکنان کتابخانه مرکزی ماکائو، ارائه بلیط خدمات، ابزاری برای سنجش کنترل جمعیت برای کتابخانه‌ها است. اگر تعداد کاربرانی که وارد کتابخانه شده‌اند از حد مجازی که کتابخانه مقرر کرده بیشتر شود دیگر به مراجعه‌کننده جدید اجازه ورود داده نخواهد شد. آن‌ها باید بیرون از کتابخانه منتظر بمانند تا با خروج عده‌ای بتوانند وارد کتابخانه شوند.

او افزود «سالن‌های مطالعه روزنامه‌ و نشریات که محبوب بسیاری از شهروندان چینی به ویژه سالمندان است می‌تواند تا 50 کاربر را با فاصله یک متری از یکدیگر در خود جای دهد و سالن مطالعه به گونه‌ای تنظیم شده که هرشخص تا شعاع یک و نیم متری از فرد دیگر جدا شود. پنجره‌های سالن هم برای تهویه هوا باز هستند؛ تمهیداتی که حتی فراتر از درخواست دولت چین در نظر گرفته شده است.»

 به منظور ممانعت از لمس کتاب‌ها توسط مراجعه‌کنندگان برخی از قفسه‌های کتاب‌ها پوشانده شده و برخی مناطق به طور کامل مسدود شده است. اگر کاربری قصد امانت و یا خواندن کتابی را داشته باشد باید کتاب مورد نظر را از قبل به صورت آنلاین رزور کند. کارکنان کتابخانه موظف هستند کتاب‌ را ضدعفونی کرده و سپس به کاربر اطلاع دهند که کتاب شما آماده است.

برای بازگرداندن کتاب‌ها نیز کاربران می‌توانند از دستگاه سلف‌سرویس که در مقابل درب ورودی کتابخانه گذاشته شده استفاده کنند.

طبق این اطلاعیه ساعت کاری کتابخانه‌ها به جز روزهای تعطیل از 8 صبح تا 8 شب باز می‌باشد. علاوه بر این‌که میزهای مطالعه ساعتی یک باز تمیز و ضدعفونی می‌شوند، کتابخانه دو نیم ساعت بین 12 تا 12:30 و ساعت 4 تا 4:30 برای عملیات ضدعفونی و تمیزکاری بسته خواهد بود و همه مراجعه‌کنندگان ضروری است در این مدت کتابخانه را ترک کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها