سه‌شنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۷
سروده‌های شاعر جوان سمنانی در قاب «بید لیلی»

مجموعه شعر «بید لیلی» سروده مرضیه عاطفی توسط حوزه هنری استان سمنان از مجموعه «مجموعه شعر امروز استان سمنان» به‌همت سوره مهر روانه بازار کتاب شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در سمنان، این مجموعه شعر شامل اشعار آزاد، اشعار آئینی، اشعار دفاع مقدس، رباعی و دوبیتی‌های آئینی به قلم شاعر جوان استان سمنان، مرضیه عاطفی است که توسط حوزه هنری استان سمنان گردآوری‌ و ازسوی انتشارات سوره مهر روانه بازار کتاب شده است.

کتاب ۹۱ صفحه‌ای «بید لیلی» در پنج فصل با قطع رقعی و در شمارگان 1000 نسخه هم‌اکنون در دسترس علاقه‌مندان به شعر امروز و شعرای جوان است.

یکی از ویژگی‌های مهم «بید لیلی»، چیدمان هوشمندانه اشعار بر اساس موضوع و نه تاریخ سرایش است که توانسته است به کتاب، قالبی خاص بدهد اما فقدان نگاه محلی و یا بومی‌گرایی می‌تواند یکی از نقاط ضعف این مجموعه باشد که متأسفانه در بسیاری از کارهای شعرای جوان استان سمنان به چشم می‌آید چراکه طبق تصوری نادرست برخی از این شعرا، ورود به مقوله بومی‌سازی اشعار را نادرست می‌دانند درحالی‌که این امر بالعکس، باعث ایجاد جهان‌بینی متفاوت شاعر و رغبت در بین مخاطبان می‌شود.

نقطه قوت دیگر «بید لیلی»، تسلط کامل شاعر بر شعر است و پُرواضح است که عاطفی در عین جوانی به پختگی قلم خود در میانه سی‌سالگی‌های یک شاعر، رسیده و سعی در حفظ و تقویت آن دارد؛ با نگاهی به اشعار او می‌توان سیر پیشرفت او را در چینش کلمات و انتخاب مضامین دریافت.

در بخشی از این کتاب می‌خوانیم:

زیر دندان‌های گرگ‌ها امروز طعم بزغاله‌ها چه شیرین است
چقدر بی‌صدا تلف‌ شده‌اند رسم دیرین روزگار این است
تا چنگال خود نشان دادند پای زنگوله‌ها شتاب گرفت
از بد حادثه زمین خوردند پای بزغاله‌ها چه خونین است
نفرت از کل دشت می‌بارید سگ پیر آمد از خودش راضی
غوطه‌ور در تجملی دائم، فکر قلاده‌های زرین

همان‌طور که در اشعار نیز دیده می‌شود، رگه‌های غزل پست‌مدرن که از اوایل دهه ۸۰ در استان سمنان بین شاعران جوان رواج یافت، در آثار عاطفی نیز دیده می‌شود که می‌تواند برای علاقه‌مندان به غزل مدرن و یا پست‌مدرن کتابی جذاب باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها