چهارشنبه ۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۸
تعویق نمایشگاه با «عیدانه کتاب» جبران می‌شود

حسین قوامیان، با اشاره به ضرر احتمالی ناشران به دلیل خواب سرمایه و تعویق نمایشگاه کتاب، گفت: با تقویت ویترین کتاب‌فروشی‌ها می‌توان از ضرر احتمالی ناشران پیشگیری کرد.

حسین قوامیان، مدیر کتابفروشی «دنیای کتاب» قم در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با بیان این مطلب که در بررسی وضعیت صنعت نشر باید همه حلقه‌های این عرصه با هم دیده شود، گفت: بی‌تردید اگر نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در زمان مقرر برگزار می‌شد، به‌‌دلیل شیوع قابل‌توجه ویروس کرونا و کاهش میزان مخاطب، همه حلقه‌های نشر دچار بحران می‌شدند. علاوه‌براین؛ مهمانان خارجی نیز از حضور در این دوره انصراف می‌دادند و وجه بین‌المللی بزرگترین رویداد فرهنگی کشور از بین می‌رفت.    

وی به نقش کتاب‌فروشی‌ها در کاهش خسارت‌های احتمالی برگزار نشدن نمایشگاه اشاره و تاکید کرد: با تقویت ویترین کتاب‌فروشی‌ها می‌توان از ضرر احتمالی ناشران متقاضی حضور در نمایشگاه کتاب تهران پیشگیری کرد.

قوامیان افزود: براساس تجربه مشارکت در طرح‌های حمایتی موسسه خانه کتاب به‌‌ویژه «عیدانه کتاب»، شاهد بودم که حجم قابل‌توجهی کتاب در کتاب‌فروشی‌ فروخته می‌شود و در شرایط فعلی که نمایشگاه کتاب را نخواهیم داشت، برگزاری این طرح‌ در سراسر کشور جبران ضرر‌های احتمالی خواهد بود.

مدیر کتابفروشی «دنیای کتاب» قم با تاکید بر ضرورت برگزاری سراسری طرح «عیدانه کتاب» به دلیل تعویق نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، گفت: برای جبران خسارت احتمالی ناشران،ناشی از تعویق زمان نمایشگاه کتاب می‌توان به ایده هدایت بخشی از بودجه برگزاری این رویداد به اجرای طرح عیدانه توجه کرد.

قوامیان افزود: در شهر‌های درگیر با کرونا، ترس مراجعه به کتاب‌فروشی وجود دارد؛ به‌عنوان مثال در قم که نخستین افراد مبتلا به کرونا شناسایی شدند، کتاب‌فروشی‌ها به‌شدت با کاهش مخاطب درگیر هستند. این موضوع موجب شده تا سفارش‌های تلفنی افزایش پیدا کند؛ بنابراین طرح‌های حمایتی موسسه خانه کتاب را می‌توان با خدماتی مانند تخفیف هزینه‌‌ ارسال کتاب اجرایی کرد.

وی همچنین با اشاره به پیشنهاد ناشران درباره زمان برگزاری نمایشگاه در خرداد‌‌ماه، افزود: اگر متولیان برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، خرداد‌ماه را برای برگزاری نمایشگاه اعلام کنند، به‌دلیل همزمانی با فصل امتحانات بازهم شاهد افت میزان مخاطب خواهیم بود. اگر این زمان به چند ماه بعدتر و حتی نیمه دوم سال موکول شود، با توجه به میزان قابل‌توجه تولید کتاب و افزایش خواب سرمایه، ناشران متحمل ضرر خواهند شد.   

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها