چهارشنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۱
2935 مجوز از طریق سامانه صدور مجوز کتاب قم صادر شده است

رئیس اداره فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم با ارائه توضیحاتی درباره سامانه جامع صدور مجوز چاپ و نشر کتاب در استان قم، اعلام کرد: از ابتدای مهرماه 98 تا کنون 2935 مجوز از طریق سامانه صدور مجوز کتاب قم صادر شده است.

روح‌الله کریمی، رئیس اداره فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در قم، درخصوص سامانه جامع صدور مجوز چاپ و نشر کتاب در این استان، گفت: از ابتدای مهرماه 98 که سامانه راه‌اندازی شد، مقرر شد ناشران برای ثبت و صدور مجوز کتاب از طریق سامانه اقدام کنند.
 
وی اضافه کرد: ناشران در مرحله نخست ثبت‌نام اولیه را انجام می‌دهند، بعد از اینکه وضعیت فعال پروانه انتشارات توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تایید شد، کتاب در سامانه ثبت می‌شود.
 
کریمی درباره ثبت تجمیعی سامانه هم توضیح داد و گفت: ثبت تجمیعی به این معنا است که حتی ناشر برای گرفتن فیپای کتاب نیاز به اقدام حضوری ندارد. بعد از ثبت اگر کتاب مشکلی داشت، ظرف 24 ساعت از سوی کتابخانه ملی فیپای کتاب صادر و به دبیرخانه مجوز کتاب در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ارجاع می‌شود.
 
رئیس اداره فرهنگی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم تصریح کرد: در دبیرخانه کتاب، دبیر علمی و بررس‌ها کتاب را ارزیابی و مجدد برای اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی ارسال می‌کنند. بعد از صدور مجوز متنی، ناشر موظف است طرح جلد کتاب را در سامانه بارگذاری کند تا مراحل طرح جلد هم طی شود و نهایتا ناشر وارد پروسه چاپ کتاب شود.
 
این مقام مسئول یادآور شد: بعد از چاپ، ناشر برای اعلام وصول مجدداً باید به سامانه مراجعه کند و درخواست اعلام وصول را در سامانه ثبت کند. واسپاری کتابخانه ملی هم از این طریق انجام می‌شود. به این صورت که با تحویل چند نسخه از کتاب به اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی در واقع کتاب‌ها از طریق سامانه در کتابخانه ملی ثبت می‌شوند.
  
کریمی با اشاره به برگزاری کلاس آموزشی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی طی روزهای گذشته، به دیگر برنامه‌های این سامانه اشاره کرد و یادآور شد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در صدد است سامانه را یکپارچه کند. یکی از برنامه‌ها هم این است که صدور شابک از طریق آن انجام شود. برنامه بعدی صدور مجوز انتشارات از طریق سامانه است.

وی به مشکلات سامانه هم گریزی زد و گفت: در ابتدای راه یک‌سری مشکلات وجود داشت، اما خوشبختانه علاوه بر رفع برخی مشکلات، سامانه از لحاظ محتوایی ارتقا پیدا کرد. از دیگر مشکلات عدم بارگذاری مجوزهای قدیمی در سامانه بود که می‌بایست از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صورت می‌گرفت که مقداری کار ما را سخت کرد.
 
رئیس اداره فرهنگی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم گفت: ناشران اگر سوالی داشته باشند، باید آنها را از طریق سامانه مطرح کنند و ما موظف به پاسخگویی از طریق همین سامانه هستیم.
 
کریمی با توجه به دریافت گزارش‌های آماری و نموداری در سامانه به‌صورت دقیق و لحظه‌ای به آمار ثبت شده در سامانه از ابتدای مهرماه 98 اشاره کرد و گفت: از ابتدای مهرماه تاکنون از میان 3921 اثر ثبت شده، برای 2935 اثر، مجوز صادر شده و مابقی مجوزها هم در چرخه صدور قرار دارند.
 
وی در پایان درباره فعالیت کارگروه استانی مجوز کتاب هم توضیح داد: کتاب‌هایی که از نظر بررس‌ها غیرمجاز تشخیص داده می‌شوند، به کارگروه استانی که متشکل از 12 نفر است، ارجاع داده می‌شوند، در کارگروه راجع به موضوع علاوه بر بحث، بررس دلایلش را برای اقناع کارگروه ارائه می‌دهد، درصورتی که بررس نتواند کارگروه را قانع کند، کتاب برای صدور مجوز به چرخه صدور برگردانده می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها