سه‌شنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۰
ستاری: دانشگاه‌های نسل چهارم را توسعه دهیم

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور در آئین تجلیل از پژوهشگران برتر سال 98، بیان کرد: دانشگاه‌های نسل چهارم آن‌طوری باید عمل کنند که خروجی آن‌ها به‌درد مملکت بخورد. باید نسبت به توسعه دانشگاه‌های نسل چهارم اهتمام داشته باشیم.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، آئین گشایش نمایشگاه دستاوردهای پژوهش و فناوری و فن بازار، هفتمین نمایشگاه تخصصی کتاب دانشگاهی و بیستمین جشنواره تجلیل از پژوهشگران و فناوران برتر کشور، صبح امروز (سه‌شنبه 26 آذرماه) با سخنرانی سورنا ستاری؛ معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور، منصور غلامی؛ وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، مسعود برومند؛ معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار شد.
 

در حال گذار از اقتصاد نفتی به اقتصاد دانش‌بنیان هستیم
معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور در این آئین با بیان اینکه ما بسیاری از مواقع در تفکرات و محیط‌هایی که خودمان درست کرده‌ایم، خود را گیر می‌اندازیم، گفت: در کل تاریخ ایران تا این اندازه برای‌ آموزش و پژوهش هزینه نشده است. ما با پول مالیات مردم در دانشگاه‌های دولتی درس خواندیم که مشکلات آن‌ها را حل کنیم با این امید که آینده‌شان ساخته شود. شرایط خاص کنونی کشور بهترین فرصت برای نشان‌دادن این نیت است. 

وی افزود: اگر می‌خواهیم محصولی از پژوهش بیرون آید، مطمئنا حاصل سرمایه‌گذاری در بخش خصوصی است، لذا باید موانع برطرف و حمایت‌های لازم و انگیزشی صورت گیرد. یکی از نمونه‌ها و الگوهای موفق در کارهای پژوهشی، همین برگزاری نمایشگاه‌های دستاوردهای پژوهشگران جوان ایرانی است که پیشرفت‌ها در طول دوره‌های گذشته تا امروز همین نمایشگاه به خوبی نمایان بوده و این اتفاق بزرگی است. در طول دهه‌های گذشته، جهت‌گیری دانشگاه‌ها به‌خوبی تغییر کرده و خیلی چیزها که قبلا برای ما تابو بوده، امروز یک اتفاق خوشایند محسوب می‌شود. ما در حال گذار از اقتصاد بر پایه نفت به سمت اقتصاد دانش‌بنیان هستیم.
 
ستاری اظهار کرد: تغییر اکوسیستم کار ساده‌ای نیست، ولی پژوهشگران، دانشگاه‌ها و اهالی علم در ایران نشان دادند که حتی در شرایط سخت کشور می‌توانند به آنچه که می‌خواهند برسند. دانشگاه‌های نسل چهارم آن‌طوری باید عمل کنند که خروجی آن‌ها به‌درد مملکت بخورد. باید نسبت به توسعه دانشگاه‌های نسل چهارم اهتمام داشته باشیم. وجود بیش از 6 هزار استارت‌آپ، چندین هزار شرکت دانش‌بنیان، مراکز نوآوری و مراکز شتاب‌دهی علم، همه یک جبهه برای مبارزه با اقتصاد نفتی است که 110 سال در کشور سلطه داشته است.


تکیه به‌ توان داخلی برای خارج شدن از فشار تحریم‌ 
منصور غلامی؛ وزیر علوم، تحقیقات و فناوری نیز در این آئین،‌ گفت: پژوهش و فناوری در کشور ما شاید تاریخچه و پیشینه خیلی طولانی نداشته باشد، اما دستاوردهای ارزشمندی به همراه داشته است. توسعه تحصیلات تکمیلی را اگر از مبانی پژوهش درنظر بگیریم، این دوره از اواسط دهه 70 آغاز شده، ولی پیشرفت و جهش خوبی داشته است. جایگاه علمی که امروز دانشگاه‌ها و مراکز پژوهش و فناوری ما در دنیا دارند با توجه به شرایط موجود در کشور و رقابت‌های جدی با امکانات بسیار متفاوت، خیلی ارزشمند است و مبتنی بر عشق و علاقه، سختکوشی و استعداد بسیار بالای اساتید و محققان جوان ایرانی است.
 
وی ادامه داد: محققان ما جزو نخبگان مراکز علمی حتی در خارج از مرزهای ایران هستند و این باعث افتخار و دلگرمی است. اما باید به این نکته توجه کرد که این جایگاه علمی و دستاوردهای پژوهشی چقدر توانسته مشکلات کشور را حل کند؟ ما در این حوزه هم خیلی جوان هستیم، اما با وجود عمر کمتر از 20 سال، به‌صورت جدی در این حوزه وارد شده‌ایم و آثار آن‌را به تدریج می‌بینیم. امروز شاهدیم که توسعه اقتصاد دانش‌بنیان بخش مهمی از گفتمان کشور است. شعار «ما می‌توانیم» در این نمایشگاه به خوبی دیده می‌شود.
 
غلامی بیان کرد: باید موانع از سر راه جوانان، محققان و شرکت‌های دانش‌بنیان برداشته شود. این افراد علاوه بر حمایت‌های مادی، نیاز به حمایت‌های دیگری از جمله بازنگری در تدوین قوانین و آیین‌نامه‌ها نیز دارند. ما در شرایط خاصی قرار داریم و در این شرایط می‌توانیم زمینه‌های مناسب برای توسعه فعالیت‌ شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان را فراهم کنیم. هرچند تحریم‌ها فشارهای ناعادلانه‌ای به ایران تحمیل کرده، اما برای خارج شدن از فشار باید به‌توان داخلی تکیه کنیم.
 
وزیر علوم در پایان گفت: باید مراقبت کنیم که فناوران داخل کشور تحت فشار قرار نگیرند و در حوزه جذاب تجارت و منافع حاصل از آن، بتوانند استعدادهای خود را در قالب عملی و کاربردی نشان دهند. در همین شرایط ویژه کشور نیز تعدادی از شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی در بازارهای جهانی حضوری جدی و پررنگ دارند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها