سه‌شنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۷
زاویه دید «هرس» اگر مردانه نبود، داستان از بین می‌رفت

مرضیه گلابگیر اصفهانی گفت: زاویه دید نویسنده «هرس» نزدیک به شخصیت مرد رمان است و این خود از امتیازهای داستان است؛ چراکه اگر نویسنده انتخابی غیر از این داشت، داستان از بین می‌رفت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در اصفهان، «مرضیه گلابگیر اصفهانی» در نشست ادبی «یکشنبه‌های آخر ماه» در مرکز آفرینش‌های ادبی قلمستان درباره رمان «هرس» نسیم مرعشی، گفت: در این اوضاع که فروش رمان‌ها به واسطه اعتبار شغلی نویسنده به چاپ‌های بالا می‌رسد، این کتاب صرفاً به واسطه متن قوی آن به چندین چاپ رسیده و همین ارزشمند بودن رمان را نشان می‌دهد.

این نویسنده اصفهانی درباره تاثیر اسطوره در این کتاب گفت: مرعشی سعی کرده است در این رمان دست به اسطوره سازی بزند و در این مسیر موفق بوده و  به خوبی توانسته با دغدغه امروزی اسطوره جدیدی خلق کند.

وی در ادامه نویسنده رمان «هرس» را در پیشبرد اسطوره‌سازی موفق دانست و افزود: خاکستری بودن شخصیت‌های رمان یکی دیگر از المان‌های موفقیت این رمان در مسیر اسطوره‌سازی است. نویسنده درد جامعه را با اسطوره‌سازی و به زبان خودش با توانمندی بیان کرده و در این مسیر موفق بوده است.

نویسنده مجموعه «دهان کاملاً باز» ادامه داد: زاویه دید نویسنده «هرس» نزدیک به شخصیت مرد رمان است و این خود از امتیازهای داستان است که اگر نویسنده انتخابی غیر از این داشت، داستان از بین می‌رفت.

اسطوره‌ای در رمان «هرس» در خور توجه است
در ادامه این نشست، «مهری بهرامی»، نویسنده رمان «و چشم‌هایش کهربایی بود» نیز در سخنانی گفت: رمان «هرس» نشان داد که می‌توانیم از قابلیت سرزمین خوزستان در تولید ادبیات جنگ استفاده کنیم. از نظر مهندسی می‌توان به این داستان نگاه ویژه‌ای کرد؛ سرزمین خوزستان بالقوه بستری برای تولید و بازتولید ادبیات است و نویسنده رمان «هرس» با توانمندی و بی ادعایی توانست از عهده آن برآید.

نویسنده «بیرون از گذشته» با تاکید بر استفاده نسیم مرعشی از اعداد در رمان «هرس»، گفت: زنانگی و سه جوانه‌ای که از نخل بیرون زده می‌شود و نگرانی زنی که از زنانگی و مادرانگی فرار کرده است، همگی از منظر روانکاوی جای بررسی دارد.

بهرامی ادامه داد: شخصیت‌پردازی و فضای اسطوره‌ای در رمان «هرس» در خور توجه است؛ ما با داستان کوبنده‌ای مواجه هستیم که نویسنده علی رغم محدودیت‌ها توانسته است به خوبی از عهده آن برآید.

وی یادآور شد: نویسنده رمان «هرس» نشان داد که می‌توان بی‌ادعا کاری پرمایه به بازار عرضه کرد و مخاطبان زیادی را هم جذب کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها