یکشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۹
افزایش سرانه مطالعه کشور از اهداف پایتخت فهما است

سعید سعادتیگفت: ما باید بتوانیم با تحریک تقاضای خرید و خواندن کتاب، مطالبه کتابخوانی را در مردم بوجود بیاوریم و در این راستا، پایتخت فهما در تلاش است تا نگاه ساماندهی‌شده‌ای به مردم جامعه داشته باشد.

سعید سعادتی، معاون فرهنگی و هنری ستاد عالی کانون‌های مساجد کشور در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، درباره برگزاری رویداد فرهنگی پایتخت فرهنگ و هنر مساجد ایران «فهما» گفت: در حوزه مسائل فرهنگی مساجد، نیاز به یک پنجره واحد داشتیم که تمامی برنامه‌های فرهنگی و هنری مساجد را زیر یک چتر واحد برای مخاطبان و نسل امروز که ذائقه متفاوتی دارند، به اجرا دربیاوریم. به همین دلیل، تلاش کردیم که به صورت زنجیره‌وار این برنامه‌ها را در قالب یک رویداد فرهنگی تحت عنوان پایتخت فرهنگ و هنر مساجد ایران«فهما» برگزار کنیم.

وی افزود: فهما؛ ترکیبی از پایتخت قرآن و پایتخت کتاب است که هدف از برگزاری‌اش این است که، فعالان این حوزه‌ها همدیگر را پیدا کنند، انتقال تجربه و معنا داشته باشند، جریان فرهنگی و هنری مساجد کشور دیده شود و اهالی فعال حوزه فرهنگ و هنر مساجد تجلیل شوند.

سعادتی با اشاره به تاثیرگذاری برگزاری پایتخت فهما بر ترویج فرهنگ مطالعه در جامعه بیان کرد: امسال برای برگزاری این رویداد، 8 عرصه متفاوت چون اوقات فراغت، دهه کرامت، دهه امامت، ولایت، آموزش و کتاب را درنظر گرفته‌ایم و تلاش ما بر این است که بتوانیم با برگزاری این رویداد، سهم چشم‌گیری در افزایش میزان سرانه مطالعه در کشور داشته باشیم و با انجام طرح نهضت مطالعه مفید در این رویداد فرهنگی به این خواسته مهم دست پیدا کنیم.

معاون فرهنگی و هنری ستاد عالی کانون‌های مساجد کشور با بیان اینکه تمامی استان‌ها در این رویداد ملی شرکت کرده‌اند، اظهار کرد: ۱۵۶۴۸ کانون در این رویداد ملی شرکت داشته‌اند و تمامی استان‌ها نیز برنامه‌های خود را برای شرکت در این رویداد ارسال کرده‌اند.

وی ادامه داد: برای دریافت عنوان پایتخت فهما، سه استان از میان استان‌های شرکت‌کننده کاندید خواهند شد که از میان آن‌ها یک استان به‌عنوان پایتخت فرهنگ و هنر مساجد ایران انتخاب می‌شود. همچنین، هشت استان بعنوان استان‌های برتر در عرصه‌های گفته‌شده و 18 کانون نیز تحت عنوان «کانون برتر ملی» در 18 رویداد فرهنگی چون «شنبه‌های کتاب»، «نماز جماعت» و ... انتخاب خواهند شد.

سعادتی عنوان کرد: بحث کتاب و کتابخوانی در پایتخت فهما، بستری را فراهم کرده‌است تا نزدیک به 3200 مسجد برای ترویج کتاب و کتابخوانی و برپایی برنامه‌هایی چون «شنبه‌های کتاب»، «مسابقه کتابخوانی» و طرح«حماسه حسینی» اعلام آمادگی کنند.

معاون فرهنگی و هنری ستاد عالی کانون‌های مساجد کشور با بیان اینکه تلاش کرده‌ایم در طرح فهما به فضای فیزیکی کتابخانه‌ها و کتاب‌های این پاتوق فرهنگی توجه ویژه‌ای داشته باشیم، خاطرنشان کرد: درحال حاضر کتاب‌هایی در دسترس داریم که خالی از مخاطب است و این اتفاق خوبی برای صنعت نشر کشور و مردم جامعه نیست.

وی بیان کرد: ما باید بتوانیم با تحریک تقاضای خرید و خواندن کتاب، این مطالبه را در مردم بوجود بیاوریم و در این راستا، پایتخت فهما در تلاش است تا نگاه ساماندهی‌شده‌ای به مردم جامعه داشته باشد و ضمن توجه به نیاز مخاطب برای خواندن کتاب‌های مفید، زیرساخت کانون کتابخوان‌های مساجد را راه‌اندازی کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها