یکشنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۴
جشنواره «صفحه خیال» به کار‌آفرینی در حوزه کتاب توجه کرده است

دبیر دومین دوره جشنواره «کتاب مجازی» با عنوان «صفحه خیال» با اشاره به محورهای این رویداد گفت: توجه ویژه به کارآفرینی و کسب و کارهای الکترونیکی کتاب، فرهنگ کتاب مجازی و کنش‌گران فرهنگی و فناوری‌های نوین و صنایع خلاق از رویکردهای جشنواره در دومین گام این رویداد است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، نشست خبری بیست‌‌و‌هفتمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران ساعتی پیش‌(یکشنبه 19 آبان) با حضور نیکنام حسینی‌پور، مدیرعامل موسسه خانه کتاب و دبیر این رویداد فرهنگی، ‌جمعی از مدیران موسسه خانه کتاب و جمعی از اصحاب رسانه در سرای اهل قلم موسسه خانه کتاب برگزار شد.
 
در بخشی از این نشست، رسول رجایی، دبیر جشنواره صفحه خیال‌(دومین دوره جشنواره کتاب مجازی) در سخنانی گفت:‌ جشنواره ملی کتاب در فضای مجازی با عنوان «صفحه خیال» بعد از چندین جلسه کارگروه مشورتی در خانه کتاب، درباره پرداختن به موضوع فضای مجازی و ساماندهی تولید محتوا در فضای مجازی شکل گرفت.
 
وی افزود: جشنواره دوم، با نگاه کلان و جامع درباره حوزه‌های مختلف و متنوعی که می‌تواند فضای مجازی را در بر گیرد، سیاستگذاری و برنامه‌ریزی شد.
 
رجایی با اشاره به دو رویکرد کلی در نظر گرفته برای این جشنواره، توضیح داد: رویکرد اول چالش‌هایی  که ناشران در حوزه سنتی نشر با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، چالش‌هایی که در حوزه فرهنگ مطالعه با آن روبه‌رو هستیم، همچنین تحولاتی که فناوری‌های نوظهور دنیا ازجمله شبکه‌های اجتماعی، صنعت نشر و کتاب را دچار تحول، توسعه و رونق می‌کنند از دیگر رویکردها است.
 
وی با بیان اینکه در این زمینه یکسری مطالعات تطبیقی نیز با برخی نمونه‌های موفق در دنیا انجام شده است، گفت: در این زمینه سعی شده به حوزه‌های نوظهور فناوری و کسب و کارهایی که می‌توانند فضاهای جدیدی درحوزه کتاب برای مردم باز کنند، توجه ویژه‌ای شود.
 
رجایی درباره رویکرد دوم این جشنواره توضیح داد: توجه به سلایق و ذائقه مردمی در حوزه کتاب نیز اهمیت ویژه‌ای دارد تا بتوانیم در زمینه تولید محتوا بهینه‌سازی و مدیریت داشته باشیم و این دو رویکرد عمده می‌توانند سیاست‌های کلان اقتصاد مقاومتی در حوزه کتاب را شکل دهند. 
 
وی تاکید کرد: امسال جشنواره دوم در پنج محور برگزار می‌شود؛ محور اول «اقتصاد کتاب مجازی» است که با موضوع کارآفرینی و کسب‌وکارهای الکترونیکی کتاب و زیرمحورهای مختلف مثل استارت‌آپ‌ها یا کسب و کارهای نوپا در حوزه نشر، بسترهای آنلاین فروش یا بسترهای کتاب دیجیتال، بازی‌های رایانه‌ای و اپلیکیشن‌ها اثر می‌پذیرد.
 
رجایی با اشاره به دومین محور این جشنواره توضیح داد: در این محور به بحث فرهنگ کتاب مجازی و کنش‌گران فرهنگی توجه شده و قصد داریم به کنش‌گران فرهنگی از‌جمله کمپین‌های اجتماعی که ذائقه مردم را به خوبی شناسایی می‌کنند، توجه ویژه داشته باشیم.
 
وی با بیان اینکه سومین رویکرد این جشنواره به فناوری‌های نوین و صنایع خلاق اختصاص دارد، گفت: در این بخش، ظرفیت خوبی در دنیا برای تحول صنعت نشر وجود دارد و این ظرفیت بالقوه در کشور ما وجود دارد و در این دوره گفتمان‌سازی درباره فناوری‌های نوظهور انجام خواهیم داد تا در سال‌های آینده این ظرفیت‌های بالقوه را بالفعل کنیم.
 
رجایی درباره چهارمین محور این جشنواره، یادآور شد: در این محور نیز به پژوهش درباره کتاب در فضای مجازی پرداخته خواهد شد و آثار کوتاه در قالب چکیده‌های کوتاه 300 کلمه‌ای با رویکردهای کاربردی در قالب‌های پژوهشی می‌پذیریم.
 
به گفته وی، پنجمین محور نیز محور مهارتی و مردمی است تا بتوانیم از مخاطبان مردمی در این حوزه آثار دریافت و ذائقه آن‌ها را در این دوره شناسایی کنیم، در این بخش دو موضوع پیش‌بینی شده است که روایتگری کتاب دیجیتال و تصویرگری کتاب مجازی را شامل می‌شود.
 
رجایی با بیان اینکه از دوره‌های اینده کارگاه‌های توانمندسازی برای توسعه این مهارت‌ها به‌صورت عمومی پیش‌بینی خواهد شد، تاکید کرد: در بخشی از برنامه‌های جشنواره پویش مردمی «داننده شو» پیش‌بینی شده است که اولین پویش چندرسانه‌ای کشور در حوزه کتاب است،

به گفته وی ، در این پویش که به‌صورت استارت‌آپ کتاب است، مردم می‌توانند محتواهای چندرسانه‌ای خود را در قالب صوتی، تصویری، پادکستی در شبکه اجتماعی کمپین داننده‌شو با هشتگ داننده شو ارسال کنند.
 
به گفته وی، مراسم اختتامیه دومین دوره جشنواره کتاب مجازی پنج‌شنبه 29 آبان در سرای اهل قلم خانه کتاب برگزار خواهد شد.


 

مشارکت گسترده رادیو، تلویزیون و خبرنگاران استانی 
علیرضا بهرامی، دبیر هجدهمین دوره جشنواره کتاب و رسانه در بخش دیگر این نشست خبری به اقدامات و فعالیت‌های جشنواره اشاره کرد و گفت:‌ در این دوره رکورد تعداد شرکت‌کننده و آثار شرکت‌داده شده شکسته شده است و آمار به دست آمده از بخش‌های مختلف نشانه‌های قابل تاملی به همراه دارد.
 
وی افزود:‌ تعداد آثار به مرز یک هزار اثر از حدود 400 شرکت کننده رسیده است و 75 درصد آثار دریافتی هم از نظر ارتباط موضوعی و هم رعایت ضوابط آئین‌نامه به مرحله دوم داوری راه پیدا کرده است.
 
بهرامی با اشاره به رشدهای جشنواره در بخش‌های مختلف، توضیح داد: در بخش آثار دیداری و شنیداری تعداد آثار تلویزیونی امسال نسبت به چند سال گذشته رشد داشته است و این موضوع می‌تواند به معنای افزایش تعداد تولیدات تلویزیون در حوزه کتاب باشد.
 
وی ادامه داد: در حوزه استانی در بخش خبرگزاری‌ها و بخش رادیو نیز از نظر تعداد آثار شرکت‌داده شده شاهد رشد هستیم و این موضوع می‌تواند تعداد تولیدات در استان‌ها افزایش داشته جای خوشحالی دارد و اگر به این معنا باشد که همکاران ما در استان‌ها سهم بیشتری از جشنواره کتاب و رسانه را مطالبه می‌کنند و بتوانیم از این نتیجه بگیریم که جشنواره کتاب و رسانه توانسته باشد در تولید آثار در استان‌ها در شاخه خبرگزاری‌ها و رادیو به دلیل برگزیدگانی که در این شاخه‌‌ها طی سالیان گذشته داشتیم جای خوشحالی مضاعف دارد.
 
وی با بیان اینکه امیدوارم در حوزه مطبوعات استانی هم این رشد را ببینیم اما تاکنون بر اساس آثار دریافتی شاهد آن نبودیم، گفت: امسال بعضا آثاری را دریافت کردیم که به زبان بومی و محلی تولید شده بودند، ما چون مواجهه‌ای با این آثار نداشتیم تا متناسب با آن امکان داوری داشته باشیم و ساختار آن را پیش‌بینی نکرده بودیم و امیدوارم جشنواره کتاب و رسانه در سال‌های آینده به زبان‌های محلی توجه داشته باشد.
 
بیست‌و‌هفتمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران از 23 تا 30 آبان با شعار «حال خوش خواندن» برگزار می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط