یکشنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۲
جرایم دیرکرد در تحویل کتاب به کتابخانه‌های عمومی اردبیل بخشیده می‌شود

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان اردبیل اعلام کرد: به مناسبت هفته کتاب روز شنبه ۲۵ آبان‌ماه عضویت همه اقشار در کتابخانه‌های عمومی استان، رایگان خواهد بود و از ۲۳ تا ۳۰ آبان نیز جرایم تعویق در تحویل کتاب به این کتابخانه‌ها بخشوده می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در اردبیل، پروانه رضاقلیزاده ظهر شنبه 18 آبان ماه در نشست خبری بیست و هفتمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران در سالن کنفرانس کتابخانه مرکزی اردبیل، گفت: هر اقدامی که سبب تشویق امر کتابخوانی شود، منجر به ارتقای فرهنگی خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه خبرنگاران چشم بینا و گوش شنوای جامعه هستند، افزود: توسعه فرهنگی، لازمه توسعه ملی است که بخشی از آن با پرداختن به اخبار فرهنگی حاصل می‌شود.

 مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان اردبیل تصریح کرد: معرفی قلم به دستان، نخبگان، نویسندگان و آثار آنها سبب ارتقای هویت اجتماعی می‌شود.

وی ادامه داد: بهترین مسیر برای آگاه‌سازی، مهربانی با کتاب و در این رابطه، تأثیرگذارترین نهاد برای شکل‌گیری هنجارها، خانواده است.

رضاقلیزاده اذعان کرد: والدین کتابخوان، فرزندان کتابخوان خواهند داشت و برای داشتن نسلی سالم و آینده‌ای روشن برای کشور این اتفاق باید بیفتد.

وی اضافه کرد: حل مسائل فرهنگی و اجتماعی، کمال، اخلاق‌گرایی، خودسازی و ایجاد فضاهای تربیتی، همگی در سایه کتابخوانی اتفاق می‌افتند.

 
54 هزار و 788 نفر در استان اردبیل عضویت کتابخانه دارند
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی اردبیل درباره وضعیت کتابخانه‌های استان گفت: ۷۹ کتابخانه در استان فعال است که ۱۶ باب آن مشارکتی، 63 باب آن نهادی و ۴۷ باب آن روستایی بوده و با بیش از ۹۰۰هزار نسخه کتاب به بیش از ۵۹هزار عضو خدمات ارائه می‌دهند.

وی با ذکر این نکته که بخش کودک و نوجوان بیشترین حضور و استقبال را در استان اردبیل دارد، افزود: 9491 کودک، 7226 نوجوان و 1922 خردسال در کتابخانه‌های استان عضویت دارند.

رضاقلیزاده بیان کرد: علاوه بر این آمار، ۵۰۹ عضو نیز در بخش روشندلان داریم که در مجموع، به 54 هزار و 788 نفر خدمات‌رسانی می‌شود.

وی تأکیدکرد: آمار مذکور بر اساس کارت‌های صادره در نرم‌افزار سامان کتابخانه‌های کل کشور ثبت و بروز رسانی شده است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان اردبیل با بیان اینکه 20 کتابخانه استان اقدام به ارائه وای‌فای رایگان کرده است، گفت: بر اساس آمار، به ازای هر ۱۰۰ نفر، 2.34 مترمربع زیربنا به کتابخانه‌های عمومی استان اردبیل اختصاص یافته که از 1.87 مترمربع میانگین کشوری بالاتر است و این میزان با افتتاح کتابخانه‌های بیله‌سوار و انجیرلو تا پایان سال افزایش خواهد یافت.
 
پروژه‌های راکد استانی سامان می‌یابد
وی تشریح کرد: در بخش عمران، عمده همت و تلاش ما بر پروژه‌های راکد است، از جمله کتابخانه شهرستان گرمی که با همکاری استاندار اردبیل و فرماندار گرمی زمینی در محلی مناسب در اختیار نهاد کتابخانه‌ها قرار گرفته و امیدواریم تا پایان هفته کتاب کلنگ‌زنی شود.

رضاقلیزاده ادامه داد: برای کتابخانه مرکزی شهرستان بیله‌سوار و روستای انجیرلو نیز اعتباراتی را جذب کرده‌ایم که امید می‌رود هر دو پروژه تا پایان سال به بهره‌برداری برسند.

وی افزود: کتابخانه‌های پارس‌آباد و خلخال نیز از جمله پروژه‌های چندین ساله هستند و زیربنای بودجه آنها مشکل دارد که برای آغاز به کار مجدد پروژه پارس‌آباد 700 میلیون تومان تخصیص یافته است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان اردبیل با اشاره به اینکه اسلام‌آباد و قصابه کتابخانه ندارند، گفت: زمین مورد نیاز و هزینه آغاز پروژه برای کتابخانه قصابه تأمین شده است؛ در ایردموسی در پی زمین مناسب هستیم و آراللو نیز از وقتی تبدیل به شهر شد کتابخانه فعالی دارد.
 
برگزاری بیش از 2000 برنامه در یک سال گذشته
وی تصریح کرد: علاوه بر امانت کتاب، از دیگر موارد مهمی که کتابخانه‌ها به آن می‌پردازند اجرای برنامه‌های مختلف فرهنگی است تا نقش خود را در این زمینه نیز ایفا کنند؛ بر این اساس، تفاهم‌نامه‌هایی با دستگاه‌های اجرایی و سازمان‌های مردم‌نهاد منعقد شده و از سال گذشته تاکنون بیش از 2هزار برنامه در کتابخانه‌های شهر و روستا برگزار شده است.

رضاقلیزاده اضافه کرد: جشنواره کتابخوانی رضوی از جمله مهم‌ترین برنامه‌های ما در این حیطه بوده که رشد ۷ برابری حضور در آن نشان می‌دهد با اجرای برنامه‌های مختلف می‌توان نقش مؤثری در جذب افزاد داشت.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان اردبیل اذعان کرد: در بحث آموزش نیز نهاد کتابخانه آماده است تا فضای مورد نیاز انجمن‌ها، سازمان‌ها و عموم مردم را برای برگزاری کارگاه، نشست و برنامه‌های فرهنگی و کتابخوانی در اختیار علاقه‌مندان قرار ده نا با حضور در محل، انگیزه لازم بیشتر شود و به این باور برسیم که کتابخانه تنها برای امانت‌کتاب نیست.

وی اضافه کرد: معرفی نویسندگان محلات مختلف، به عنوان سرمایه‌ها و هویت اجتماعی استانبا تمرکز بر حاشیه شهر و با هدف توانمندسازی محلات- از دیگر برنامه‌های ماست؛ به این ترتیب که با همیاری مساجد و حسینیه‌های محل، در جمع اقشار مختلف مردم و به‌ویژه جوانان، نخبگان فرهنگی و آثار مکتوب آنها را معرفی خواهیم کرد.

رضاقلیزاده درباره مشارکت مردم در بخش مخزن کتابخانه‌ها اظهار کرد: بخشی از مخزن کتابخانه مربوط به کتابخانه‌های شخصی است که با نام اهداکنندگان طبقه‌بندی شده و در بخش نسخ خطی نیز آثار اهدایی مردم به شیوه مناسب و با تجهیزاتی که در اختیار داریم گندزدایی، حفظ و نگهداری می‌شوند.
 
عضویت رایگان و بخشودگی جرایم تعویق در تحویل در هفته کتاب
وی درخصوص برنامه‌های درنظر گرفته شده برای هفته کتاب، تصریح کرد: نهاد عمومی کتابخانه‌ها از همین امروز اقدام به فعالیت‌ فرهنگی کرده و هر روز یک برنامه در همه کتابخانه‌ها خواهیم داشت و افتتاح کتابخانه مشارکتی بسیج در پارس‌آباد، تجهیز و افتتاح بخش کودک شهر هیر، اجرای برنامه‌ها و نشست کتابخوان در مدارس، جلسات کتابخوانی و نمایشنامه‌خوانی، برگزاری کارگاه کاریکاتور با کمک حوزه هنری و ترویج کتابخوانی در صدا و سیما، از جمله این برنامه‌ها است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان اردبیل گفت: خبر خوب اینکه شنبه ۲۵ آبان ماه روز عضویت رایگان همه اقشار است و از ۲۳ تا ۳۰ آبان نیز جرایم تعویق در تحویل کتاب بخشوده می‌شود.

بنا به این گزارش، در پایان این نشست، اصحاب رسانه از مخزن و بخش‌هایی مختلف کتابخانه مرکزی اردبیل بازدید کردند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها