یکشنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۶
شایع‌ترین بیماری‌های درگیرکننده پوست و مو

کتاب «بیماری‌های پوست، مو و ناخن» با رویکردی کاربردی و ساده‌فهم، مخاطبان را با به‌روزترین یافته‌ها درباره بیماری‌های پوست، مو و ناخن آشنا می‌کند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، بیماری‌های پوستی انواع مختلفی دارند که گاهی می‌توانند خطرناک و حتی مرگبار باشند. این بیماری‌ها حالت مسری یا غیرمسری دارند و به همین دلیل افراد باید به‌طور مرتب تحت مشاوره و کنترل متخصص برای بررسی وضعیت پوست خود قرار داشته باشند و به زیبایی و سلامت پوست خود اهمیت دهند. سلولیت، حساسیت‌های پوستی، عفونت‌های قارچی پوستی، خال و آکنه از شایع‌ترین بیماری‌های پوستی هستند. برخی از بیماری‌های عفونی مانند سالک نیز متعلق به یک نوع آب و هوای خاص است که  به وسیله پشه این عارضه ایجاد می‌شود.
 
عفونت‌های قارچی، فولیکولیت، شوره سر و یا چربی، خشکی و شکنندگی موها از جمله شایع‌ترین بیماری‌های مو است که هرکدام از آن‌ها می‌توانند به ریزش، کچلی و مشکلاتی دیگر منجر شوند. ریزش مو، یکی از شایع‌ترین بیماری‌های مو بوده که در واقع نوعی اختلال است که باعث می‌شود مو از جای خود کنده شود و بریزد. ریزش مو باعث از بین رفتن بسیاری از کارکردهای بیولوژیکی مو مانند محافظت از پوست در برابر نور آفتاب می‌شود. همچنین از لحاظ عاطفی و روانشناختی، ریزش مو روی فرد تأثیر منفی می‌گذارد. ریزش مو در واقع مختص کبه یک جنس یا سن خاص نیست و بین عموم مردم رایج است. طاسی ارثی، رایج‌ترین دلیل ریزش مو است که هر زمانی پس از بلوغ می تواند رخ دهد. در بیماری‌های مو، عواملی مانند ژنتیک، اختلالات غدد، بیماری‌های سیستمی، خوردن دارو و ... دخیل است، اما بیشتر طاسی‌ها به دلیل تغیرات چرخه حیات مو است.


«بیماری‌های پوست، مو و ناخن» نوشته مشترک زهرا شادلو؛ بورد تخصصی بیماری‌های پوست و مو دانشگاه علوم پزشکی تهران، محمدمهدی حسام و عباس عظیمی‌کیا، هشتمین کتاب از مجموعه «درمان قدم به قدم» است که انتشارات «برای فردا» آن‌را چاپ و راهی بازار نشر کرد.
 
این کتاب در 12 فصل ضمن بیان کلیاتی از بیماری‌های پوست، مو و ناخن در ادامه به «درماتوزهای پاپولواسکواموس»، «کهیر و خارش»، «بیماری‌های تاولی»، «بیماری‌های روماتولوژیک»، «بیماری‌های زواید پوستی»، «بیماری‌های عروق پوستی»، «بیماری‌های مو و ناخن و دهان»، «اختلالات پوستی در نتیجه عوامل فیزیکی»، «عفونت‌های پوستی»، «اختلالات پیگمانی» و «تومورهای خوش‌خیم و بدخیم پوست» می پردازد.


پسوریازیس چیست؟
«پسوریازیس یک بیماری شایع، مزمن، التهابی و با واسطه ایمنی است که در آن لنفوسیت‌های T و سلول‌های دندریتیک، نقش اصلی را ایفا می‌کنند. این بیماری سن مشخصی ندارد. اگرچه می‌تواند در هر سنی شروع شود، اما در کودکان و نوزادان کمتر دیده می‌شود. به‌نظر می‌رسد دو پیک سنی دارد: یکی 30-39 سال و دیگری 50-69 سال. پسوریازیس به‌صورت پلاک‌های قرمز با حدود مشخص و دارای پوسته می‌باشد که اکثرا به‌صورت قرینه، اکستانسور آرنج و زانو و پایین کمر (ساکروم) و اسکالپ را درگیر می‌کند. پوسته‌های ضخیم نقره‌ای اغلب روی پلاک‌های اریتماتو به سختی جدا شده و موقع جدا شدن، نقاط خونریزی‌دهنده ظاهر می‌شود.
 
ریسک‌فاکتورهای مهم ایجاد آن عبارتند از: ژنتیک، سیگار کشیدن، چاقی، داروها (مانند بتابلاکر، لیتیوم و داروهای ضد مالاریا)، عفونت‌ها به‌ویژه HIV، الکل و کمبود ویتامین D. تظاهرات بالینی اصلی پسوریازیس شامل پلاک مزمن، قطره‌ای، پوسچولار، اریترودرمیک،‌ معکوس و ناخنی است... از اختلالات همراه پسوریازیس می‌توان به آرتریت پسوریازیسی، تنوسینوویت، دکتیلیت، اختلالات قلبی، بدخیمی، دیابت، IBS و درگیری چشمی اشاره نمود. تشخیص پسوریازیس اکثرا به‌صورت بالینی می‌باشد. در صورت شک می‌توان از نمونه‌برداری کمک گرفت. شرح‌حال و معاینه کامل بدن بسیار کمک‌کننده است.»
 
آشنایی با آفت و علائم آن
«آفت راجعه دهانی، یک اختلال نسبتا شایع حفره دهان است که تقریبا 10 تا 50 درصد افراد آن‌را تجربه می‌کنند. اتیولوژی آن مشخص نیست، ولی به‌نظر می‌رسد چندین فاکتور در بروز آن دخیل باشند. آفت در مردان شایع‌تر است و پیک شیوع آن، دهه دوم زندگی است. آفت‌ها براساس مشاهدات و یافته‌های بالینی به سه گروه آفت مینور، آفت ماژور و آفت هرپتی‌فورم دسته‌بندی می‌شوند... آفت مینور، شایع‌ترین فرم آفت است. به‌صورت یک اولسر دردناک دایره‌ای تا بیضی که معمولا کمتر از 5 mm می‌باشد، خود را نشان می‌دهد. ضایعه با یک غشای کاذب سفید - کرم پوشیده شده و اطراف آن یک هاله قرمز دیده می‌شود. این ضایعات محدود به مخاط غیرکراتینی دهان است. شایع‌ترین محل آن‌ها، مخاط لب و بوکال (داخل لپ‌ها)، کف دهان و سطح ونترال زبان، کام نرم و اوروفارنکس بوده و معمولا در عرض 1-2 هفته بدون اسکار بهبود می‌یابند. اکثر بیماران عودهای مکرر را تجربه می‌کنند.»
 
نخستین چاپ کتاب «بیماری‌های پوست، مو و ناخن» در 352 صفحه با شمارگان 500 نسخه به بهای 89 هزار تومان از سوی انتشارات «برای فردا» به بازار نشر عرضه شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها