شنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۵
خواندن کتاب کاغذی بیشتر از کتاب الکترونیک «خلوت فعال» ایجاد می‌کند

به اعتقاد مدیرعامل بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان، مطالعه کتاب کاغذی بیشتر از کتاب الکترونیک «خلوت فعال» ایجاد می‌کند و همه حواس پنچگانه فرد را درگیر خود می‌کند.

مهدی قزلی، مدیرعامل بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان در حاشیه برگزاری یازدهمین نمایشگاه استانی کتاب در خراسان شمالی، در گفت‌وگویی با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در خراسان شمالی، با بیان اینکه برگزاری نمایشگاه‌های کتاب یکی از برنامه‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای توسعه فرهنگ کتاب و کتابخوانی است، درباره راه‌های توسعه کتابخوانی در جامعه، گفت: برای گسترش فرهنگ کتابخوانی و پایدار ماندن آن، باید روی کودکان و نوجوانان سرمایه‌گذاری کرد.

وی افزود: کسانی که سِنی از آنها گذشته، دیگر احتمال تغییر در آنها زیاد نیست؛ پس باید بر روی بچه‌ها سرمایه‌گذاری کرد؛ همانگونه که آنها به غذا خوردن و بازی کردن و ... نیاز دارند، نیاز به فرهنگ مطالعه و کتاب هم باید در آنها نهادینه و احساس شود.

قزلی اضافه کرد: کتاب را باید از راه‌های مختلف همچون مدارس، کتابخانه‌ها و غیره در دسترس کودکان قرار داد؛ به‌نحوی که آنها احساس کمبودی از این حیث نداشته باشند. البته اول باید سعی کنیم احساس نیاز به کتاب و خواندن آن را در بچه‌ها به وجود بیاوریم؛ همانگونه که احساس نیاز به بازی و غذا خوردن، پیشتر در آنها نهادینه شده است. درواقع، پیدا کردن کتاب مسله ثانویه است و به محض برطرف شدن نیاز اول، نیاز دوم احساس می‌شود.

مدیرعامل بنیاد شعر و ادبیات داستانی با اشاره به گرایش روزافزون مردم به مطالعه کتاب‌های الکترونیک به جای آثار مکتوب، گفت: ورود کتاب‌های الکترونیک به فضای مطالعه، نمی‌تواند خللی به اقبال مردم به کتاب‌های مکتوب ایجاد کند. البته کتاب کاغذی، یک خلوت فعال درست می‌کند ولی کتاب الکترونیک بخشی را ایجاد می‌کند و بخشی را ایجاد نمی‌کند؛ به گونه‌ای که ظاهرش، خلوت است ولی همه حواس انسان به کار گرفته نمی‌شود.

وی ادامه داد: به خاطر همین، کسی که دو ساعت کتاب بخواند، باید احساس خستگی کند چرا که لامسه، بویایی و ... بدون اینکه درگیر شوند، خسته می‌شوند و مهمتر از همه ذهن فرد را خسته می‌کند و خلوت فعال ایجاد می‌کند؛ با همه این اوصاف، این به معنای این نیست که کسی به سمت مطالعه کتاب‌های الکترونیکی نرود؛ مخصوصا زنان خانه‌دار که مشغول کار خانه هستند، به راحتی می‌توانند از این فرصت استفاده کنند. به طور  کلی باید نیاز به فرهنگ کتاب و مطالعه در همه افراد احساس شود.

قزلی که در حاشیه نمایشگاه کتاب خراسان شمالی با خبرنگار ایبنا گفت‌وگو می‌کرد، درباره تاثیر این نمایشگاه‌ها در تقویت و ترویج فرهنگ مطالعه، گفت: اصل برگزاری این نمایشگاه‌ها، خوب است ولی نیاز به بازنگری دارد؛ همانطور که سیستم‌های تاسیساتی یک خانه نیاز به بازنگری دارد یا یک آدم سالم نیاز به چکاپ دارد، الان هم وقت بازنگری در نمایشگاه‌های استانی رسیده است.

مدیرعامل بنیاد شعر و ادبیات داستانی در همین رابطه گریزی هم زد به موضوع ادغام موسسات فرهنگی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و گفت: این روند باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که معایب و محاسن طرح شناسایی شود تا به سمت کاهش معایب و گسترش محاسن زیاد برویم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها