پنجشنبه ۷ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۹:۱۴
سهم گلستان در تولید و صادرات محصولات چاپی کشور بسیار ناچیز است

معاون دفتر چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ششمین همایش صنعت چاپ استان گلستان، گفت: دفتر دیگری از جشنواره چاپ گشوده شده و هر جشنواره حسن و فضیلتی دارد و یک حسن این جشنواره‌ها بیان دغدغه‌های صنعت چاپ است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در گلستان، ششمین همایش صنعت چاپ استان گلستان همزمان با نوزدهمین جشنواره ملی چاپ ایران، با حضور معاون دفتر چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار گلستان، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاون صنعت معدن و تجارت استان گلستان و فعالان حوزه صنعت چاپ استان گلستان ظهر امروز پنجشنبه 7 شهریورماه در پردیس سینمایی کاپری شهرستان گرگان برگزار شد.

علی‌اکبر ابراهیمی معاون دفتر چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن تبریک به حاضران و قدردانی از تلاش‌های فعالان حوزه چاپ و نشر، گفت: وزارت‌خانه فرهنگ و ارشاد اسلامی اسلامی و صنعت، معدن و تجارت، از بدو فعالیت صنعت چاپ بر اساس برنامه‌ریزی‌هایی که وجود داشت، نسبت به حمایت این صنعت تلاش مضاعفی انجام دادند و از هیچ کوششی دریغ نکردند.

وی یادآور شد: حمایت‌های مستقیم و غیرمستقیم، تسهیلات بانکی و ... از دهه هفتاد تاکنون برای صنعت چاپ اتفاق افتاده و در دهه هشتاد تسهیلات با کارمزد پایین به فعالان این صنعت اعطاء شد و در دهه ۹۰ شاهد این بودیم که بحث توسعه و نوسازی صنعت چاپ طی تفاهم‌نامه سازمان صنعت، معدن و تجارت و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در راستای حمایت ورودی ماشین‌آلات و دستگاه‌های چاپ را در کشور اتفاق افتاد.

معاون امور چاپ و نشر وزارت ارشاد اسلامی تاکید کرد: در مواردی که ماشین آلات و دستگاه‌های چاپی وارد کشور می‌شد، این موارد از معافیت گمرکی برخوردار بود و از سال ۱۳۹۲ این مهم اتفاق افتاد و دستگاه‌ها و ماشین‌آلاتی که نیاز به تجهیز داشت، وارد کشور شد.

ابراهیمی با بیان اینکه به واسطه این اقدام سهم محصولات چاپی که وارد کشور می‌شده، کاهش پیدا کرده است، گفت: در آن سال‌ها ۲۰۰ هزار تن محصولات چاپی وارد کشور می‌شد اما در سال ۱۳۹۷ به حدود ۴۰ هزار تن رسید.

وی با بیان اینکه سهم استان گلستان از تولیدات چاپی بسیار ناچیز بوده است، یادآور شد: برخی تسهیلات و خدمات به رفتار واحد چاپی و یا مجموعه چاپی بستگی دارد؛ در چهار ماه ۶ هزار تن صادرات محصولات چاپی به ویژه به ترکمنستان و تاجیکستان داشتیم و سهم استان گلستان به ویژه با توجه به اینکه استان مرزی است، بسیار کم رنگ بود.

ابراهیمی با بیان اینکه این مهم ریشه به عدم سرمایه‌گذاری در صنعت چاپ و محصولات چاپی استان دارد، افزود: مسئولان می‌توانند به حوزه تجهیز صنایع چاپی استان در حوزه اشتغال و سرمایه‌گذاری کمک کنند.

وی گفت: با سرمایه‌گذاری در این بخش پاسخگوی نیازهای همه استان هستیم، در کشور شاهد هستیم که سفارش از استان به استان دیگر می‌رود و علت آن عدم تجهیزات لازم چاپ در آن استان است.

معاون دفتر امور چاپ و نشر وزارت ارشاد اسلامی افزود: صنعت چاپ تنها صنعت نشر نیست و بسته‌بندی متمم صنعت چاپ به‌شمار می‌رود و آن را تحت شعاع قرار داده است.

ابراهمی متذکر شد: تمامی استان‌ها پاسخگوی نیازهای بخش دولتی هستند و به لحاظ چاپ نشر به ویژه در گلستان مشکل نداریم و در خصوص سفارشات چاپ به دیگر استان‌ها در گلستان و برخی دیگر استان‌ها دغدغه وجود دارد.

وی تاکید کرد: ۹۹ درصد از واحدهای چاپی ما واحدهای فعالیت در حوزه نشر هستند و خواسته نائب رئیس اتحادیه صنعت چاپ جلوگیری از تایید فاکتورهای مالی چاپ در خارج از استان از سوی مجموعه استانداری و نهادهای دولتی است.

معاون دفتر امور چاپ و نشر وزارت ارشاد اسلامی متذکر شد: در نقل و انتقال ماشین‌آلات بیان کردیم که اگر ماشینی از یک استان به استان دیگر در قالب خرید و فروش منتقل شود باید مورد تایید اداره کل فرهنگ و ارشاد دو استان‌ قرار گیرد.

وی در خاتمه، گفت: واردات کاغذ و زینک از اقداماتی بود که ارشاد دنبال کرد و نخستین محموله در مرداد سال گذشته صادر شده است بر اساس تصمیمات گرفته شده از سوی معاون اول رئیس جمهور تنها واردات در حوزه چاپ کتاب و نشریات از ارز دولتی بهره‌مند می‌شوند تا از افزایش قیمت کتاب جلوگیری شود.

عادله کشمیری مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان هم در این مراسم، تصور دنیای بدون چاپ را سخت توصیف کرد و گفت: چاپ و تبلیغات تاثیر زیادی دارد و دو برادر برای یکدیگر هستند. البته با آمدن چاپ دیجیتال، رونق بیشتر و تکنولوژی جدیدتری ایجاد و به رونق و تولید رسیده است.


وی افزود: سعی ما بر این است که مجوزهای بیشتری را به دست بیاوریم، مجوز بسته‌بندی در اختیار صنعت چاپ است و امیدواریم چاپ کارتن و... را نیز که توانایی آن را داریم، در استان به وجود بیاوریم. تک تک سفارش‌هایی که به سمت صنعت‌گران چاپ می‌آید، نقش به‌سزایی در فرهنگ سازی جامعه دارد.

برخی چاپخانه‌های استان گلستان تعطیل شده است
کشمیری متذکر شد: در جریان مشکلات صنعت چاپ هستم و می‌دانم این صنعت با توجه به مشکلات اقتصادی کشور، حال خوشی ندارد. در صنعت‌چاپ دستگاه به روز نیست، چاپ کتاب و نشریه کاهش پیدا کرده و در برخی مراکز چاپخانه‌ها به این دلایل تعطیل شده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان، عنوان کرد: قانون تخفیف بیمه در چاپخانه ها خوب اجرا نمی‌شود و آیین‌نامه خاصی برای چاپ دیجیتال وجود ندارد و مجوز نقل و انتقال و خرید دستگاه‌ها باید با نظارت ارشاد باشد ولی این قانون به خوبی اجرا نشده است.

کشمیری متذکر شد: باید ارشاد نظارت خاصی با چاپخانه‌های غیر مجاز داشته باشد؛ استان گلستان یک استان کم‌برخوردار است و این موضوعات منجر شده که مطبوعات ما از سطح کیفی و عالی برخوردار نباشند.

وی افزود: تقریبا یک ماه است که تنها روزنامه استان گلستان آغاز به کار کرده و اگر این مشکلات را قبول داشته باشیم و بدانیم گلستان یک استان کم برخوردار است، باید نگاه ویژه‌ای به صنعت چاپ داشته باشیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان متذکر شد: سعی کردیم برنامه‌ریزی داشته باشیم و چند نشست با اعضای هئیت مدیره چاپخانه‌دارن برگزار و بنا شد دو ماه یک بار این نشست‌ها برگزار شود.


کشمیری به برگزاری دوره های آموزشی تاکید کرد و افزود: اولویت ما در حمایت از کتاب باید بر این باشد که از صنعت چاپ استان استفاده شود و در نمایشگاه‌ها نیز باید به کتاب‌هایی که از صنعت چاپ استان استفاده می‌کنند بها دهیم.

یادآوری می شود در ششمین همایش صنعت چاپ استان گلستان از جمعی از فعالان و پیشکسوتان عرصه چاپ و نشر گلستان تجلیل شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها