سه‌شنبه ۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۱
پیشنهاد تبدیل مجمع کتابخانه‌های تخصصی استان قم به موسسه فرهنگی

اعضای شورای سیاستگذاری مجمع کتابخانه‌های تخصصی استان قم (مکتا) با مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم دیدار و گفت‌وگو کردند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در قم، در ابتدای این نشست، حسن رجبیان، دبیر مجمع کتابخانه‌های تخصصی استان قم (مکتا) ضمن معرفی اعضای شورای سیاستگذاری این مجمع، گزارشی از فعالیت‌های آن ارائه و از حمایت‌های مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم به عنوان یکی از حامیان اصلی «مکتا» تقدیر کرد.

رجبیان با بیان اینکه خدمات مجمع کتابخانه‌های تخصصی استان قم به محققان و پژوهشگران استان قم نهادینه شده است، گفت: این مجمع به بیش از 2000 نفر به شکل امانی و 1600 نفر به صورت مطالعه خدمات ارائه کرده است و قصد دارد همکاری‌های بین کتابخانه‌ای با کتابخانه‌های بزرگ کشور را گسترش دهد.

در ادامه سیدموسی حسینی کاشانی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم با اشاره به آنچه حرکت‌های خوب «مکتا» در حوزه اطلاع رسانی فعالیت‌های مربوط به کتابخانه‌های تخصصی این استان نامید، تاکید کرد: برای معرفی و گسترش ارتباطات باید دبیرخانه «مکتا» در نمایشگاه‌های بین‌المللی داخلی حضور فعال داشته باشد و کم کم به سمت تاسیس موسسه فرهنگی مکتا جهت ثبت رسمی این مجمع اقدام کند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم ضمن حمایت از برنامه‌های کشوری «مکتا» خطاب به اعضای این مجمع، گفت: برای پیشبرد اهداف و گسترش روابط کاری، لازم است با مدیران کتابخانه‌های تخصصی سراسر کشور نشست‌هایی را برگزار کنید تا از همفکری و تجربه‌های دیگران هم استفاده شود.

همچنین بر اساس این گزارش، بیست و دومین جلسه فصلی شورای سیاستگذاری مجمع کتابخانه‌های تخصصی استان قم (مکتا) امروز سه‌شنبه 1 مرداد با حضور سیدعلی سادات‌فخر،‌ حسن رجبیان، اسماعیل راهنورد، محمد شبستری، علی‌اکبر احمدلو، مهدی محمدی، محمد عباسی‌یزدی و مهدی محمدی‌شجاعی در کتابخانه آستان مقدس حضرت معصومه (س) برگزار شد.

 
در ابتدا حسن رجبیان دبیر مجمع کتابخانه‌های تخصصی استان قم (مکتا) گزارشی از برنامه‌های انجام شده، ارائه کرد و درباره چشم‌انداز مکتا در سال جدید سخن گفت.
 
سپس دستور کار جلسه با موضوع‌های بررسی برنامه‌های دبیرخانه در سال 1398، بررسی درخواست‌های واصله در خصوص امضاء تفاهمنامه با کتابخانه‌های ملک و عبدالعظیم حسنی، بررسی و تدوین چشم انداز مکتا، بررسی و تدوین آیین‌نامه شرکت در جلسات خارج از استان و مشخص کردن سر فصل‌های برنامه‌های سال 1398 آغاز و به بحث گذاشته شد.
 
سیدعلی سادات فخر، مدیر کتابخانه پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی نیز با ارائه گزارش از تدوین چشم‌انداز 5 ساله «مکتا» گفت: لازم است با هماهنگی و برنامه‌ریزی دقیق چشم‌انداز 5 ساله را اجرایی کنیم تا شاهد رشد و شکوفایی مجمع باشیم.
 
بر اساس این گزارش، مصوباتی که در این نشست به تصویب شورای سیاستگذاری رسید به شرح زیر است:
 
1- چشم‌انداز «مکتا» در جلسه کمیته‌ها بررسی و جهت تصویب به شورای سیاستگذاری ارسال شود.
2- به تصویب رسیدن انعقاد تفاهمنامه همکاری با کتابخانه و موزه ملی ملک و کتابخانه عبدالعظیم حسنی.
3- هماهنگی شرکت در جلسات خارج از استان بنا به تشخیص دبیر «مکتا».
4- واگذاری بررسی امضاء تفاهمنامه با کتابخانه‌های مرکز بررسی‌های اسلامی، دانشگاه آزاد اسلامی و دانشگاه صنعتی قم به کمیته‌های تخصصی.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها