چهارشنبه ۱۹ تیر ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۴
​دانشنامه پیرانشهر کشکول فکری، تاریخی و حافظه کُردهاست

«دانشنامه پیرانشهر» نوشته کمال روحانی است که از سوی انتشارات آراس منتشر شده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، دانشنامه پیرانشهر، حافظه مردم پیرانشهر است، این کتاب گذاری از تمدن و فرهنگ مردمان مناطق کردنشین را (با تمرکز بر پیرانشهر) از گذشته تا حال ترسیم می‌کند. دانشنامه، کشکول فکری، تاریخی و فرهنگی خانه یا پیرانشهر امروزی است و به گفته نویسنده کتاب پیرانشهر خانه‌ای است که کنام دلیر مردان و شیر زنانی است که باعث و بانی این مهر شهر بوده و هستند.

این دانشنامه در 30 فصل تنظیم شده است. کردستان و منشا تاریخی مردم کرد، گذار تاریخی پیرانشهر از ظهور تاکنون، مرقعات جغرافیایی، حیات گیاهی و جانوری، طوایف ساختار جمعیتی، ایل بلیاس، جشن‌ها، اعیاد دینی و مراسم اهل عرفان، جشن ملی نوروز و رسوم آن، ازدواج، رسوم و انواع رقص محلی کردی، از مرگ تا ترحیم و رسوم آن، باورها و عقاید عامیانه، طب سنتی و درمان بیماری‌های انسان و دام، گردشگری، زیارتگاه‌ها و ییلاق‌ها، ضرب‌المثل‌ها و حکمت‌های رایج و... از جمله فصل‌های کتاب را شامل می‌شود.

روحانی در مقدمه کتاب می‌نویسند: «گذار بلند دامانی که خانه من را تا به پیرانشهر امروز فراگرفته و در طول دوران و عبور جریان‌های فعال و نیمه فعال تاریخی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی تا بدینجا پروردیده است و ناخودآگاه به دل‌مان می‌اندازد. تا پیش از انتشار کتاب‌های «تاریخ و فرهنگ پیرانشهر و دانشنامه پیرانشهر» 100 صفحه مطلب تحقیقی و دانشگاهی درباره پیرانشهر وجود نداشت که به صورت کتابی مستقل درآمده باشد و این همیشه حقیقر را آزار می‌داد و پیوسته مترصد بودم که بزرگوارانی دیگر پا پیش بگذارند اما بسی منتظر نشستم و چشمم به راه بود و خبری نشد.»

وی می‌افزاید: «برای نگارش این کتاب نزدیک به 7 سال، تحقیقات میدانی و کتابخانه‌ای صورت گرفت. بیشتر مطالب این دانشنامه ماحصل تحقیقات میدانی است که در طول این چند سال از دورترین روستاهای منگور تا مامش و منطقه‌های دریگر جمع‌آوری و ضبط شده و بعد از پیاده‌سازی و ویرایش نگاشته شده است. لذا این منظر، کاری نو و تازه است که بر آن گَرد تقلید ننشسته است. خیلی‌ها گمان می‌بردند که به دنبال زیرخاکی‌ها هستم؟! آنان درست می‌انگاشتند اما گنج من یادگار نیاکان است که از ورای سال‌ها تاکنون در قلب مردمان سرزمینم لانه ساخته و به سهم خود اندکی را استخراج کردم.»

«دانشنامه پیرانشهر» در 898 صفحه، شمارگان 1000 نسخه و بهای 50 هزار تومان از سوی نشر آراس منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها