چهارشنبه ۱۲ تیر ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۵
پارک مشاهیر کُرد در سنندج افتتاح شد

در راستای برگزاری کنگره مشاهیرکُرد، پارک مشاهیر در زمینی به مساحت 3500 مترمربع احداث و مورد بهره برداری قرار گرفت.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در کردستان، به نقل از سایت کنگرە مشاهیر کرد، پارک مشاهیر کرد امروز چهارشنبه 12 تیرماه با حضور استاندار کردستان، استاندار سلیمانیه عراق، شهردار و فرماندار سنندج و تعدادی دیگر از مسئولان، مفاخر و مشاهیر کُرد از جمله استاد مظهر خالقی در آبیدر سنندج مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

شهردار سنندج در این باره عنوان کرد: یکی از مهمترین رویدادهای فرهنگی و اجتماعی در سال جاری برگزاری مراسم کنگره تجلیل از مشاهیر کُرد بود و با توجه به اینکه شهرداری متولی اصلی بحث تبلیغات و فضاسازی محیطی در مناسبت‌ها و رویدادهای مختلف است، در راستای برگزاری باشکوه این کنگره نیز از تمامی ظرفیت‌ها در جهت فضاسازی سطح شهر استفاده کرد.

حشمت اله صیدی افزود:یکی از اقداماتی که در دستور کار سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری این شهرداری قرار گرفت، احداث پارکی تحت عنوان مشاهیر کُرد بود که با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، این پارک در آبیدر، بهترین تفرجگاه سنندج احداث شد.

به گفته وی، این پارک در زمینی به مساحت 3500 مترمربع شامل 500 متر سنگفرش و 3000 مترمربع فضای سبز احداث شده و نصب سردیس‌های مشاهیر کُرد از دیگر اقداماتی بوده که در سطح پارک مشاهیر کرد، انجام شده است؛ در حال حاضر 10 سردیس مشاهیر کُرد ساخته هنرمند برجسته استاد‌ هادی ضیاء‌الدینی در سطح پارک نصب شده است.

شهردار سنندج اعلام کرد: در حال حاضر سردیس مشاهیر برجسته کُرد نظیر میرزا رضا کلهر، هنرمند براتعلی نورایی، عبدالحمید ملک الکلامی، ابراهیم یونسی، شیخ رضا طالبانی، ماموستا محوی، استاد مظفر پرتوماه، ماموستا گوران، ماموستا نالی و امان‌الله خان اردلان در این محل نصب شده است. ضمن اینکه، پارک قابلیت نصب 50 سردیس دیگر را دارد که در صورت آماده بودن سردیس‌ها در آینده نسبت به نصب آن اقدام خواهیم کرد.

وی گفت: روشنایی لازم در طراحی پایه این سردیس‌ها تعبیه شده و علاوه بر نام مشاهیر، مختصری از زندگینامه آنها به سه زبان کردی، فارسی و انگلیسی بر بدنه پایه سردیس‌ها درج شده است.

سردیس ۳۰ نفر از مشاهیر برجسته کُرد ساخته می‌شود
بهمن مرادنیا استاندار کردستان در مراسم افتتاح پارک مشاهیر در منطقه آبیدر سنندج گفت: به‌غیر از مشاهیر فوت کرده، سردیس مشاهیر زنده حاضر در کنگره مشاهیر هم بزودی ساخته و در این پارک نصب می‌شود.

هه وال ابوبکر استاندار سلیمانیه عراق نیز در این مراسم گفت: برای اینکه کُردها مرده پرست تلقی نشوند، هزینه ساخت پیکره‌ای از استاد هنرمند‌ هادی ضیاءالدینی را ما تقبل می‌کنیم. البته قصد داریم ساخت این پیکره را به خود استاد‌ ضیاءالدینی سفارش دهیم تا در پارک مشاهیر سنندج نصب شود.

قطب الدین صادقی هنرمند نام آشنای کُرد نیز برگزاری کنگره مشاهیر را گامی در تمرکززدایی فرهنگی از مرکز دانست و گفت: تعریف دولت از فرهنگ تعریفی به‌جا است که توانسته امور بزرگ فرهنگی را از پایتخت به استان‌ها منتقل کند و به صورت ویژه بزرگان قومیت‌ها را هم مورد تجلیل قرار دهد.

وی تاکید کرد: باید به این باور برسیم که در گذشته بزرگانی داشته ایم که می‌توانند موجب اعتماد به نفس بالاتری برای ما شوند تا مطالبات خود را طلب کنیم.

این هنرمند برجسته عرصه سینما و تئاتر یادآور شد: الگوها و سمبل‌های ما گنجینه‌هایی هستند که به خودی خود شناخته نمی‌شوند و باید با برگزاری برنامه‌ها و ساخت تندیس‌هایی از آنان امکان شناخته شدن بیشترشان را فراهم کنیم.

گردشگران با مشاهیر آشنا می‌شوند
محمدعلی سلطانی از نویسندگان برجسته کُرد نیز از این پارک به عنوان یکی از جاذبه‌های ارزشمند گردشگری کردستان و شهر سنندج نام برد و افزود: این مجموعه برای نسل آینده خاطره ساز و برای نسل گذشته زنده کننده خاطرات است.

وی افزود: این پارک یکی از بزرگترین نقش‌ها در ارائه تجسمی تاریخ، فرهنگ ادبیات و حکومت سرزمین‌ها را دارد و ما می‌توانیم مانند پارک‌های اروپایی تاریخ خود را در مجموعه‌های تفریحی به نمایش بگذاریم.

علی اکبر مرادی موسیقیدان پرآوازه کُرد هم از این اقدام به عنوان بسیار کار ارزنده‌ای نام برد که می‌تواند بزرگان کُرد را به بیشتر مردم بشناساند و با بیان اینکه این پارک به واسطه سردیس مشاهیر، نسل حاضر را با فرهیختگان گذشته پیوند می‌دهد، گفت: این پارک از مهمترین و بهترین اماکن سنندج می‌شود.

هادی ضیاءالدینی مجسمه‌ساز برجسته سنندجی و سازنده سردیس‌های این پارک هم گفت: اهمیت حضور پیکره‌هایی از مشاهیر هر ملتی موجب می‌شود تا نسل حاضر آن برای پیشرفت و مشهور شدن انگیزه پیدا کند.

وی افزود: زمانی که یک مادر با کودک خود در مجموعه‌های حاوی اطلاعات از مشاهیر قدم می‌زند، سوال این کودک و معرفی آن شخصیت از سوی مادر موجب می‌شود تا اولین قدم برای ایجاد انگیزه در کودک برداشته شود.

ضیاء الدینی اضافه کرد: این در ذهن کودک می‌ماند که چکار کنم مجسمه من هم ساخته شود و برای رسیدن به این هدف، کودک خود را بالا می‌کشد.

وی درباره تأثیر این کار بر گردشگران هم افزود: هر گردشگری وارد شهری می‌شود شناخت کافی از آن شهر و مشاهیرش ندارد و این وظیفه رسانه‌هاست تا ارزش‌های هر شهر را منتقل کنند تا گردشگران ذهنیت مثبتی پیدا کنند.

ضیاءالدینی یادآور شد: در همه جای جهان پارک و درخت هست ولی امثال ابراهیم یونسی نیست و ساخت این سردیس‌ها توانسته است پارک مشاهیر را از دیگر پارک‌ها متمایز کند.

وی افزود: ۲۰ سال است که به ساخت سردیس اشتغال دارد و برای هر کدام از سردیس‌های نصب شده در این پارک، ۲ ماه زمان صرف کرده است.

بر اساس این گزارش، پارک مشاهیر کرد، در پارک جنگلی آبیدر جنب مسجد نور واقع شده است.

یادآوری می‌شود، مراسم افتتاحیه کنگره بین المللی مشاهیر کُرد، دیروز با حضور حجت الاسلام علی یونسی دستیار ویژه رئیس جمهوری در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی، جمعی از مسئولان داخلی و خارجی و نام‌آورانی همچون «مظهر خالقی» در تالار مولوی دانشگاه کردستان آغاز شد و قرار است عصر امروز هم در مراسم اختتامیه این کنگره، با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، از نام‌آوران عرصه‌های مختلف فرهنگی، هنری، اجتماعی، ورزشی، موسیقی و علمی کُرد تجلیل شود.

تلاش برگزار کنندگان کنگره مشاهیر کُرد در دعوت و حضور چهره‌های مطرحی همچون مظهر خالقی هنرمندی نام آشنای این دیار که ۳۸ سال دور از وطن بود عاقبت به ثمر نشست تا این چهره برجسته موسیقی کُردی برای حضور در این کنگره پا به خاک میهن و زادگاهش سنندج بگذارد.

برنامه‌های جانبی این کنگره از روز یکشنبه ۹ تیر ماه با برپایی نمایشگاه‌های خوشنویسی و کتاب کُردی و برگزاری شب شعر و کنسرت موسیقی آغاز شد و دوشنبه ۱۰ تیر هم نشست خبری استاندار کردستان، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس دانشگاه کردستان با هدف تشریح برنامه‌های کنگره برگزار شد.

از سری برنامه‌های جانبی کنگره می‌توان به برگزاری کنسرت شهرام ناظری و سعدون کاکایی که به صورت مجزا در ۲ سانس در عمارت خسروآباد اجرای برنامه داشتند، اشاره کرد.

اکران فیلم سینمایی زر ساخته کاظم اوز از فیلمسازان مطرح کُرد ترکیه در روزهای ۱۱ و ۱۲ تیر در سینماهای بهمن سنندج و کردستان مریوان و برگزاری نشست تخصصی با کارگردان این فیلم از دیگر برنامه‌های جانبی کنگره است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها