سه‌شنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۷
کرسی «نگاهی به عاطفه در فلسفه علامه طباطبایی» برگزار می‌شود

کرسی «نگاهی به عاطفه در فلسفه علامه طباطبایی» ۳۰ خرداد در قم برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) کرسی ترویجی «معنای عاطفه در انسان شناسی فلسفی علامه طباطبایی؛ پرسش‌ها و امکان» با ارائه بحث زهرا داورپناه هیئت علمی مرکز تحقیقات زن و خانواده و کارشناسی محمدتقی کرمی (دانشیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی (ره) پنج شنبه ۳۰ خرداد از ساعت ۱۱، در مرکز مرکز تحقیقات زن و خانواده برگزار خواهد شد.

در خلاصه بحث این نشست آمده است: «علامه طباطبایی در تفسیر المیزان٬ بسیاری از آیات مرتبط با جنسیت را با این گزاره مبنایی توضیح می‌دهند: حیات زنان٬ حیاتی احساسی و حیات مردان٬ حیات عقلانی است. در عین حال در نظر ایشان٬ امتیاز نوع انسان از نوع حیوان صرفاً «عقل» است و مبنای عمل حیوانات٬ عاطفه و احساس است. به نظر علامه طباطبایی چون تربیت کامل هر نوعی باید با پرورش امتیازات همان نوع انجام گیرد، تربیت اسلامی بر پایه «تعقّل» است٬ نه عاطفه و احساس.
 
موارد مذکور سبب طرح این پرسش می‌شود که مشخصاً کدام جز از وجود انسان در نگرش فلسفی و انسان شناسانه علامه طباطبایی معادل عاطفه در واژگان المیزان است و چرا این قوه در زنان حاکم یا معارض با عقل شناخته شده است؟ امید است تلاش در جهت تدقیق فلسفی عاطفه بتواند مفهوم مبهم اما به شدت مورد استناد عاطفه زنانه را روشن‌تر کند.»

مرکز تحقیقات زن و خانواده حوزه علمیه قم در بلوار الغدیر، کوچه ۱۰، پلاک ۵ واقع است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها