دوشنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۷
برنامه‌های کتابخانه تخصصی ادیان و مذاهب در نمایشگاه کتاب تهران

مدیر کتابخانه تخصصی ادیان و مذاهب قم از حضور این کتابخانه در سی و دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران خبر داد و گفت: مشخص نبودن مکانی مشخص و استاندارد برای برگزاری این نمایشگاه،ن مهم‌ترین ضعف آن است.

مهدی محمدی‌شجاعی مدیر کتابخانه تخصصی ادیان و مذاهب قم در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در قم، با اشاره به فعالیت‌های این کتابخانه و همچنین حضور در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، گفت: كتابخانه دانشگاه ادیان و مذاهب از معدود كتابخانه­‌های تخصصی در ایران است كه در زمینه ادیان و مذاهب فعالیت می‌­كند که پذیرای محققان، طلاب و دانشجویانی است كه از سراسر کشور برای تهیه منابع تحقیقاتی خود به این دانشگاه مراجعه می‌کنند.
 
محمدی‌شجاعی به امکانات این کتابخانه اشاره کرد و افزود: مجموعه غنی منابع كتابخانه، پاسخگویی مطلوب به مراجعان، دسترسی آزاد به منابع كتابخانه از طریق سیستم قفسه باز، پذیرش محققان بدون هیچ محدودیتی­، امكانات زیراكس، اینترنت و ...، عواملی هستند که رضایت مراجعان را جلب کرده­‌اند.
 

مدیر کتابخانه تخصصی ادیان و مذاهب قم با اشاره به اینکه این كتابخانه با گردآوری مجموعه‌­ای از كتاب‌­ها و مجلات تخصصی فارسی، عربی و انگلیسی یكی از غنی‌­ترین كتابخانه‌های تخصصی در سطح كشور است، ادامه داد: عمده كتاب­‌ها و نشریات این كتابخانه درباره فِرَق و مذاهب اسلام، مسیحیت، یهودیت، هندوئیسم، بودیسم و ادیان ابتدایی و ... و همچنین دایره‌المعارف­‌های اسلام، مسیحیت، یهودیت و زرتشت است.
 
وی در ادامه فعالیت­‌های کتابخانه دانشگاه ادیان و مذاهب را برای غنی‌سازی منابع خود مورد اشاره قرار داد و گفت: شرکت در نمایشگاه­‌های مختلف از جمله نمایشگاه­‌های استانی کتاب، نمایشگاه بین­‌المللی کتاب تهران، نمایشگاه بین­‌المللی کتاب قاهره، نمایشگاه بین­‌المللی کتاب دهلی، نمایشگاه بین­‌المللی کتاب شارجه و نمایشگاه بین‌المللی کتاب فرانکفورت از جمله فعالیت‌­های این کتابخانه برای غنی‌سازی منابع خود است.
 

شجاعی با اشاره به اینکه کتابخانه دانشگاه ادیان و مذاهب در نمایشگاه بین­‌المللی کتاب تهران نیز شرکت می‌کند، بیان کرد: این کتابخانه طبق یک برنامه ثابت در نمایشگاه کتاب تهران حضور می‌یابد که نیازهای اطلاعاتی اعضای کتابخانه از طریق ارتباط دائم و همیشگی با آنها و نیز بازخورد جست‌وجوهای انجام شده توسط اعضا در طول سال شناسایی می­‌شود و در این میان کتاب­‌هایی که اهمیت زیادی داشته و نیاز فوری اعضاست، در صورت امکان در زمان سفارش تهیه می‌شود.
 
مدیر کتابخانه تخصصی ادیان و مذاهب قم ادامه داد: در زمان برگزاری این نمایشگاه، کاتالوگ و فهرست ناشران حاضر در نمایشگاه جمع‌­آوری و در اختیار اساتید و محققان قرار داده می­‌شود تا کتاب­‌های موردنظر خود را به صورت هدفمند انتخاب کنند.
 

وی در ادامه برخی ضعف‌های این نمایشگاه را مورد انتقاد قرار داد و افزود: نمایشگاه بین‌­المللی کتاب تهران با وجود استقبال گسترده مردم و جامعه کتابخوان، متاسفانه نقاط ضعف بسیاری هم دارد، از جمله این ضعف‌ها می‌توان از نداشتن مکانی مشخص و استاندارد برای برگزاری نمایشگاه اشاره کرد، به طوری در سال‌­های اخیر شاهد جابجایی چندباره در مکان برگزاری نمایشگاه کتاب تهران بوده‌­ایم.
 
شجاعی دیگر نکات منفی برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران را نیز مورد اشاره قرار داد و بیان کرد: نوسان قیمت ارز بخصوص در سال­‌های اخیر و تاثیر منفی آن بر ناشران و بازار کتاب، عدم حضور برخی از ناشران بزرگ داخلی و خارجی در نمایشگاه به دلیل مسایل سیاسی، عدم نظارت کافی و مناسب در خصوص قیمت کتاب و تخفیف لحاظ شده از سوی ناشران در نمایشگاه، نبود امکانات مناسب برای حمل و نقل افراد و کتاب­‌های خریداری شده به محل پارکینگ خودروها - که این مسئله در خرید انبوه کتاب بیشتر به چشم می­‌خورد - از دیگر نکات منفی برگزاری نمایشگاه کتاب تهران است.

مدیر کتابخانه تخصصی ادیان و مذاهب قم در ادامه پایگاه‌های موجود در این كتابخانه را مورد اشاره قرار داد و تصریح کرد: پایگاه كتاب‌های فارسی و عربی با 80 هزار جلد، پایگاه كتاب­های لاتین با 20 هزار جلد، پایگاه نشریات فارسی با 7000 جلد، پایگاه نشریات لاتین با 46 عنوان، پایگاه مقالات فارسی با 163 هزار رکورد، پایگاه پایان‌نامه‌های فارسی با 1266 عنوان، پایگاه پایان‌نامه‌های لاتین با 100 عنوان و پایگاه دیداری‌شنیداری با 5000 لوح فشرده از مهم‌ترین پایگاه‌های موجود در این كتابخانه هستند.
 
وی در ادامه به بخش‌های مختلف خدمات فنی این کتابخانه اشاره کرد و گفت: از جمله این بخش‌ها، بخش مجموعه‌سازی است که انتخاب، سفارش و فراهم­آوری منابع اطلاعاتی و نیز ب­هنگام‌سازی این منابع با توجه به نیاز محققان­، اساتید و دانشجویان دانشگاه از طریق كارگزاران، نمایشگاه­‌های داخلی و بین­‌المللی كتاب و ارتباط همیشگی با ناشران داخلی و خارجی از جمله وظایف بخش مجموعه­‌سازی است.
 
شجاعی بخش دیگر را سازماندهی مواد عنوان کرد و افزود: آماده‌سازی منابع، فهرست­نویسی كتاب­‌ها، ورود اطلاعات کتابشناختی مقالات در این بخش انجام می­‌گیرد و در حال حاضر اطلاعات كتابخانه روی سایت مركزی دانشگاه قرار دارد که این امكان را به محققان می­‌دهد كه منابع خود را از طریق اینترنت بدون حضور در محل جستجو كنند.
 
مدیر کتابخانه تخصصی ادیان و مذاهب قم در ادامه بخش مرجع را از جمله بخش‌های خدمات عمومی این کتابخانه عنوان کرد و گفت: هدف از ارائه خدمات مرجع، كمك به مراجعه كننده برای دستیابی به اطلاعات مورد نظر شخص است که آگاهی در زمینه منابع موجود در كتابخانه و سایر مراكز تخصصی، یاری رساندن به مراجعان جهت جستجو در رایانه و یافتن كتاب­های مورد نیاز و استفاده از منابع مرجع از جمله وظایف این بخش محسوب می‌شود.
 
وی به بخش امانات کتابخانه نیز اشاره کرد و گفت: بخش امانت کتابخانه با توجه به آیین­نامه امانت انجام وظیفه می‌كند و راهنمایی تمام مراجعان در هنگام ورود به كتابخانه را نیز عهده‌­دار است.
 
شجاعی ادامه داد: ثبت اطلاعات مربوط به اعضا، صدور كارت عضویت برای محققان مهمان و اعضای برون‌سازمانی کتابخانه، ثبت اطلاعات مربوط به امانت و بازگشت كتاب­‌ها در نرم افزار كتابخانه از دیگر وظایف این بخش به شمار می‌­رود.
 
مدیر کتابخانه تخصصی ادیان و مذاهب قم در پایان بیان کرد: در حال حاضر تعداد اعضای کتابخانه 4 هزار و 66 نفر است که از این تعداد هزار و 977 نفر دانشجو، 65 نفر اساتید و اعضای هیئت علمی دانشگاه، 52 نفر کارمندان دانشگاه و هزار و 972 نفر اعضای برون سازمانی هستند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها