شنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۰
دانشگاه شاه عبدالطیف پاكستان به دنبال تأسيس رشته زبان و ادبیات فارسی

در ديدار مدیر بین‌الملل دانشگاه شاه عبدالطیف خیرپور میرس پاكستان با مسئول خانه فرهنگ ایران در حيدرآباد، تأسيس رشته زبان و ادبیات فارسی در گروه زبان‌های خارجی اين دانشگاه بررسي شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، به نقل از روابط‌عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، سرفراز علی کورِجو، نماینده ريیس و مدیر روابط بین‌الملل و عبدالمجید چاندیو و ارسلان باجگانی، اعضاي هیأت علمی دانشگاه شاه عبدالطیف خیرپور میرس، با احمد عبداله‌پور، وابسته فرهنگی و مسئول خانه فرهنگ ایران در حیدرآباد دیدار كردند.

در اين ديدار درخصوص توسعه همکاری‌های علمی و فرهنگی دوجانبه از جمله؛ برگزاری کنفرانس‌های مشترک،  ایجاد رشته زبان و ادبیات فارسی و تأسیس گوشه ایران در دانشگاه شاه عبدالطیف، گفت‌وگو به ميان آمد.

سرفراز علی کورجو در این ديدار گفت: دانشگاه شاه عبدالطیف خیرپور میرس، یکی از بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین دانشگاه‌های دولتی ایالت سند پاكستان و دارای 30 دپارتمان و بیش از 15 هزار دانشجو است.

وی افزود: هم‌اکنون در بخش زبان‌های خارجی اين دانشگاه، رشته‌های آموزش زبان ترکیه، چینی و روسی داير شده است و در نظر داریم با کمک خانه فرهنگ ایران در حیدرآباد، رشته زبان و ادبیات فارسی را نیز راه‌اندازی كنيم.

سرفراز علی ادامه داد: در دوران حکمرانی میران تالپور، زبان رسمی شهر خیرپور میرس، زبان فارسی بود و بسیاری از اسناد و کتب آن زمان به زبان فارسی نوشته شده است و این یکی از دلایل محکم دانشگاه برای پرداختن به زبان فارسی به عنوان زبان گذشته این منطقه است.

در ادامه احمد عبداله‌پور، مسئول خانه فرهنگ كشورمان در حیدرآباد با بيان اينكه؛ زبان فارسی تنها زبان ایران نیست؛ بلکه زبان مورد علاقه بسیاری از مردم در نقاط مختلف دنیاست، ادامه داد: سرزمین سند هم یکی از این مناطق است که زبان فارسی قرن‌ها در آن مورد استفاده قرار گرفته است.

وي افزود: برای اینکه دانشگاه شاه عبدالطیف خیرپور میرس بتواند زبان فارسی را داير كند و در ادامه فعالیت آن موفق باشد، لازم است کار بنیادی صورت بگیرد. بر اين اساس خانه فرهنگ ايران پیشنهاد می‌کند كه تعدادی از فارغ‌التحصیلان کارشناسی یا کارشناسی ارشد آن دانشگاه برای ادامه تحصیلات تکمیلی در رشته زبان و ادبیات فارسی به خانه فرهنگ ايران معرفی شوند تا مقدمات اعطای بورسیه تحصیلی آن‌ها فراهم شود.

عبداله‌پور ادامه داد: جذب این فارغ‌التحصیلان در دانشگاه شاه عبدالطیف به عنوان مدرس و عضو هیأت علمی می‌تواند تضمین ماندگار برای رشته زبان فارسی در آن دانشگاه باشد. همچنین می‌توان با ایجاد گوشه ایران در آن دانشگاه برای دانشجویان علاقمند به فرهنگ، هنر، تاریخ و ادبیات ایران زمینه آشنایی بیشتر آنان را فراهم كرد.

در پایان این ديدار مقرر شد؛ در جلسه اداری دانشگاه شاه عبدالطیف موضوع پیشنهاد خانه فرهنگ ایران مطرح و برای چگونگی داير كردن رشته زبان و ادبیات فارسی و همچنین تأسیس گوشه ایران، تصمصم نهایی اتخاذ شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها