سه‌شنبه ۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۸:۲۲
درد بی‌کتابی دامنگیر شده است

مدیرکل دفتر مجامع و تشکل‌های فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به تاثیر کتاب در رفع آسیب‌های اجتماعی گفت: زوال تمدن‌ها از درد بی‌کتابی آغاز می‌شود و امروز درد بی‌کتابی دامنگیر شده است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در قزوین، علی فریدونی مدیرکل دفتر مجامع و تشکل‌های فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین امروز سه‌شنبه 9 بهمن در آیین افتتاح سیزدهمین نمایشگاه کتاب استان قزوین که با حضور عبدالمحمد زاهدی استاندار، آیت الله عابدینی امام جمعه قزوین و اسکندری نژاد مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی این استان برگزار شد، اظهار کرد: در طول تاریخ هر زمانی که هر کشوری دچار زوال شده است و تمدن و تاریخ خود را از دست داده است، نقش کتاب و آگاهی در این روند را به خوبی می‌توان مشاهده کرد.

وی گفت: درمان دردهای فرهنگی، زوال تمدنی و آسیب‌های اجتماعی از سال‌های دور، آگاهی بوده است و امروز کتاب مهمترین ابزار دستیابی به آگاهی است.

فریدونی بیان کرد: اگرچه تفاوت‌هایی بین کتاب خوب و کتاب بد وجود دارد و صاحب‌نظران در این مسئله اختلاف‌هایی با هم دارند ولی میتوان در همه تعاریف به آگاه سازی به عنوان یک تعریف مشترک رسید، کتابی که بتواند آگاهی بخشی و امیدرسانی داشته باشد، کتاب خوبی است و باید از آن حمایت شود.

مدیرکل دفتر مجامع و تشکل‌های فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به سابقه دیرینه استان قزوین در عرصه فرهنگ و هنر افزود: زوال تمدن‌ها از درد بی‌کتابی آغاز می‌شود و امروز درد بی‌کتابی دامنگیر شده است. در این شرایط نمایشگاه‌های کتاب، فستیوال‌های فرهنگی برای توجه دوباره به مطالعه هستند.

فریدونی گفت: اینکه امروز قزوین را پایتخت خوشنویسی ایران می‌نامیم، از روزگارانی خبر می‌دهد که این شهر محل رشد ادیبان بزرگ کشور بوده است.

وی افزود: اگر امروز قزوین پایتخت خوشنویسی است به دلیل وجود عالمان و دانشمندان و کتابت کتاب‌های فراوانی است و مرور ذهنی درتاریخ این شهر می‌تواند شواهدی محکم بر این ادعا پیدا کند.

مدیرکل دفتر مجامع و تشکل‌های فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: نقش مهم قزوین در ایام انقلاب و ایام نزدیک به پیروزی انقلاب از فرهنگ و ارزش این استان جدانشدنی است و همچنان هم باید این ویژگی‌ها در قزوین حفظ و تقویت شود.

فریدونی بیان کرد: اکنون چهلمین سال پیروزی انقلاب را می‌گذرانیم و اگر بخواهیم حس پیری و رکود برای این چرخه و سیکل حرکت انقلابی ایجاد نکنیم، همواره باید از کتاب و کتابخوانی غافل نشویم؛ چرا که نقش این فرهنگ در انقلاب و مدیریت جنگ در تاریخ ایران اثبات شده است.

وی تصریح کرد: کاش می‌توانستیم در جامعه از مشکل کمبود کتاب سخن بگوییم تا تیراژ کم و عدم فروش کتاب‌ها و راه زیادی برای رفع این مشکلات در پیش داریم و عزمی همگانی برای رفع این مسائل در حوزه کتاب داریم.

فریدونی یادآور شد: در این بهار کتاب باید از کتاب خوب، کتاب سالم و ناسالم سخن گفت و شرایط را برای پیشرفت این جهانی و رستگاری آن جهانی در فرد را ایجاد کنیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها