سه‌شنبه ۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۹
نگاه‌های حسرت‌بار کودکان به کتاب‌های گران در یک نمایشگاه استانی

هجدهمین نمایشگاه استانی کتاب در کهگیلویه و بویراحمد در حالی به پایان رسید که از یک طرف بازدیدکنندگان از قیمت بالای کتاب‌های عرضه شده در این دوره ناراضی بودند و از طرف دیگر غرفه‌داران و ناشران، اطلاع‌رسانی این رویداد فرهنگی را ضعیف ارزیابی کردند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در کهگیلویه و بویراحمد، هجدهمین نمایشگاه بزرگ کتاب یاسوج روز دوشنبه 8 بهمن‌ماه در حالی به پایان راه رسید که ناشرانی که از شهرهای دیگر از جمله تهران در این دوره حضور پیدا کرده بودند و سابقه‌ای چندین ساله حضور در نمایشگاه‌های کتاب یاسوج را دارند (مانند نگاه، ثالث و...)، معتقدند که امسال استقبال از نمایشگاه نسبت به دوره قبل بهتر و بیشتر بوده است.

آنها ضمن مثبت ارزیابی کردن حضور رسانه‌ها در نمایشگاه، می‌گفتند که با وجود گرانتر شدن قیمت کتاب و طبعاً کاهش قدرت خرید مردم، استقبال از نمایشگاه قابل قبول بوده است.

گلایه ناشران از ضعف در اطلاع‌رسانی نمایشگاه کتاب یاسوج
نماینده انتشارات ثالث در این باره گفت: از همان روز اول مشخص بود اطلاع رسانی خوبی انجام شده است. در همین حال انتشاراتی‌هایی مانند بلور، شهر فرشته‌ها، قدیانی و موسسه بوستان کتاب قم که ناشران تخصصی حوزه کودکان هستند، از نحوه برگزاری نمایشگاه و استقبال مردم اظهار رضایت داشتند.

نماینده انتشارات فرهنگ مردم در نمایشگاه کتاب یاسوج گفت: استقبال از نمایشگاه قابل تحسین بود اما به نظر من، با توجه به پتانسیل این استان و شهر یاسوج، مسئولان در زمینه اطلاع رسانی کوتاهی کرده‌اند و اینکه با بهانه‌هایی مانند نبود بودجه در حق مردم اجحاف شود، کار درستی نیست.

وی از کودکان روستایی گفت که «با جیب خالی به این نمایشگاه کتاب آمده‌اند و با حسرت فقط کتاب‌ها را نگاه می‌کردند». او می‌گوید آیا امکان دادن بن رایگان به مدارس روستاهای محروم وجود نداشت؟!


ناشران و بازدیدکنندگانی هم بودند که نظر مثبتی نسبت به هجدهمین دوره نمایشگاه کتاب نداشتند، هر چند تعداد آنها زیاد نبود. یک دانشجوی رشته پزشکی و همچنین یک دانش آموز پشت کنکوری معتقد بودند از لحاظ تنوع کتاب و به روز بودن و حتی قیمت، تفاوتی بین این نمایشگاه و کتابفروشی‌های شهر وجود نداشت.
 
مسئولان غرفه‌های انتشارات رشد (که ناشر تخصصی کتاب‌های حوزه روانشناسی است)، قلم‌چی، مشاوران آموزش و مهر و ماه که کتاب‌های کمک درسی و کنکوری را ارائه می‌کنند، اما نظری متفاوت با بقیه ناشران داشتند و معتقد بودند استقبال از نمایشگاه کم بوده است.

گرانی کتاب، دلیل اُفت استقبال از نمایشگاه
در همین حال مسئول غرفه مشاوران آموزش، دلیل استقبال اندک از نمایشگاه کتاب یاسوج را افزایش 100 درصدی قیمت کتاب می‌داند و مسئول غرفه انتشارات رشد، ناکافی بودن تبلیغات و اطلاع رسانی کم و مسئول غرفه مهر و ماه، پایین آمدن قدرت خرید مردم.

بازدیدکنندگان از نمایشگاه کتاب کهگیلویه و بویراحمد را طبعاً اقشار مختلف جامعه از جمله دانشجویان، فعالان فرهنگی، سیاسی و اجتماعی، زنان خانه‌دار، کارمندان و... تشکیل می‌دادند که غالباً از گرانی کتاب‌ها که در بعضی حوزه‌ها حتی افزایشی ۱۰۰ درصدی داشته است، گلایه‌مند بودند؛ اما تنوع و به روز بودن کتب را از جمله نکات مثبت این دوره از نمایشگاه می‌دانستند.

حمیده زعیمی از فعالان حوزه زنان است. او در مورد نمایشگاه کتاب امسال می‌گوید: با توجه به تخصص بنده که حوزه شهرسازی و معماری است و حوزه فعالیتم که زنان است، طبعاً سراغ این حوزه رفتم و باید بگویم که در این زمینه کتاب‌های خوب و به روزی در نمایشگاه وجود داست.

به گفته وی، در حوزه کودک نیز کتاب‌های خوبی در این نمایشگاه عرضه شده بود؛ اما قیمت این قبیل آثار نسبت به دوره قبل، افزایش قابل توجهی پیدا کرده بود. در مجموع، با در نظر گرفتن شرایط اقتصادی موجود، گرانی کتاب و تورم، می‌توان گفت آمار خرید کتاب و استقبال به نسبت خوب بوده است.

چند دانشجوی رشته پزشکی که به قصد خرید به این نمایشگاه کتاب آمده بودند، مهمترین ویژگی این رویداد را تنوع و به روز بودن کتابها عنوان می‌کردند. یک خانم خانه‌دار که در بخش کودک نمایشگاه به دنبال کتاب‌های مورد نیاز و علاقه فرزندش می‌گشت، از آنچه افزایش صد درصدی قیمت‌ها می‌خواند و «دست خانواده‌ها را برای خرید بسته است»، گلایه داشت.
 

نکته قابل توجه در این دوره از نمایشگاه که بسیار ملموس و چشمگیرتر از دوره‌های قبل بود، بازدید گسترده مسئولان، سیاسیون و فعالان حوزه‌های مختلف از نمایشگاه کتاب بود و شاید بتوان دلیل این بازدید گسترده مسئولان را حضور رسانه‌ها در این دوره از نمایشگاه و انتشار لحظه به لحظه خبرهای این رویداد فرهنگی عنوان کرد.

پاسخ اداره‌کل ارشاد کهگیلویه و بویراحمد به انتقادها و گلایه‌ها درباره نمایشگاه استانی کتاب
معاون فرهنگی، مطبوعاتی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کهگیلویه و بویراحمد نیز با اذعان به متفاوت بودن این دوره از نمایشگاه استانی کتاب، می‌گوید: نمایشگاه کتاب یاسوج به دلایلی متعددی متمایزتر از سال‌های قبل بود؛ افزایش تعداد غرفه‌ها، حضور رسانه‌ها که خبرهای نمایشگاه را به صورت آنلاین روی خروجی خود قرار می‌دادند و ارتقا کیفیت کتاب‌ها نسبت به سنوات گذشته با حضور ناشران معتبر کشوری، از وجوه ممیزه آن بود.

رضا خردمند می‌افزاید: در نمایشگاه امسال شاهد افزایش 1150 عنوان کتاب نسبت به سال گذشته بودیم. همچنین با توجه به اینکه در آستانه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب شکوهمند انقلاب اسلامی بودیم، بررسی و نقد عملکرد 40 ساله استان در حوزه‌های مختلف  فرهنگی و هنری از دیگر فعالیت‌های این دوره از نمایشگاه کتاب بود.

وی حضور دانش‌آموزان و خانوادها و استقبال مردمی از این نمایشگاه را مایه مسرت می‌داند و می‌گوید: این استقبال کم‌نظیر نوید این مسئله است که می‌توان به تبیین جایگاه ارزشمند و واقعی کتاب در جامعه امیدوار بود.

معاون فرهنگی، مطبوعاتی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کهگیلویه و بویراحمد در پاسخ به این سوال که بعضی از ناشران از کم بودن تبلیغات و ناکافی بودن اطلاع رسانی برای این رویداد فرهنگی گلایه‌مند بودند، می‌گوید: با بهره گیری از چندین کانال مختلف از جمله نصب بنر در مکان‌های پرتردد شهر، ارسال پیامک، زیرنویس از طریق شبکه استانی دنا و... اطلاع‌رسانی وسیعی درباره زمان و مکان برگزاری نمایشگاه امسال کتاب یاسوج انجام شد و استقبال مردم از نمایشگاه، گویای آن است که در این زمینه کوتاهی نشده است.
 

تخصیص 350 میلیون تومان یارانه کتاب به بازدیدکنندگان از نمایشگاه یاسوج
مسئول باجه بانک عامل نمایشگاه کتاب کهگیلویه و بویراحمد (بانک شهر) که در نمایشگاه مستقر بود، به خبرنگار ایبنا می‌گوید: یارانه اختصاص داده شده برای این دوره از نمایشگاه کتاب یاسوج، 350 میلیون تومان بود که به صورت بن کتاب در اختیار متقاضیان قرار گرفت. امسال شاهد استقبال بیشتر دوست­‌داران کتاب از نمایشگاه بودیم.

در هجدهمین نمایشگاه  کتاب یاسوج که سوم بهمن با حضور 235 ناشر از سراسر کشور در 150 غرفه افتتاح شد، بیش از 3 هزار و 580 عنوان کتاب در معرض دید علاقمندان قرار گرفت. همچنین برای نخستین بار 12 غرفه رسانه‌ای شامل خبرگزاری‌ها، مطبوعات و روزنامه‌های محلی و کشوری و پایگاه‌های خبری در این نمایشگاه دایر شد.
 
بر اساس همین گزارش، امسال در بخش جنبی نمایشگاه کتاب کهگیلویه و بویراحمد 26 برنامه متنوع برای مخاطبان مختلف اعم از نویسندگان، نخبگان، فرهنگیان، کودکان و... به اجرا درآمد. برگزاری محفل اُنس با قرآن، آئین رونمایی از کتاب روشندل نوجوان استان، عرفان شیروانی لک، نشست نقد و بررسی ادبیات کودک و نوجوان استان، برپایی نمایشگاه هنرهای تجسمی، برگزاری نشست نقد و بررسی سلوک ٤٠ سالگی انقلاب اسلامی، ارائه گزارش عملکرد اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، اجرای برنامه شاهنامه‌خوانی، خواندن برگ‌هایی از متون کهن (سعدی، حافظ، تاریخ بیهقی و مولوی) و نشست‌های شعرخوانی (فارسی، لری و طنز)، از جمله فعالیت‌های جنبی هجدهمین دوره نمایشگاه کتاب یاسوج بود.


همچنین برپایی ایستگاه نقاشی، قصه‌گویی برای کودکان، برگزاری نشست نقد و بررسی ادبیات داستانی استان کهگیلویه و بویراحمد، برپایی میزگرد سبک زندگی ایرانی و اسلامی، عروسک گردانی، اجرای ویژه برنامه «قرآن بخوانید و جایزه بگیرید»، برگزاری نقد و بررسی وضعیت مطالعه در استان، برپایی نشست نقد و بررسی سلوک 40 ساله هنرهای تجسمی  استان کهگیلویه، بررسی عناصر فرهنگ عامه استان کهگیلویه و بویراحمد، اجرای ویژه‌برنامه باشگاه‌های کتاب، برگزاری نشست تخصصی امنیت در شبکه‌های اجتماعی، برگزاری نشست آسیب‌شناسی بازی‌های رایانه ای، برپایی نشست سواد رسانه‌ای و چالش‌های پیش روی رسانه‌های استان، برگزاری نشست پیشگیری از جرائم در فضای سایبری و... از دیگر فعالیت‌های جنبی این دوره از نمایشگاه استانی کتاب در کهگیلویه و بویراحمد بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها