یکشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۳
​حدیثی که خالی از روایت اندیشه نصر است

کتاب «حدیث نصر» که به تازگی درباره آیت‌الله نصرالله شاه آبادی منتشر شده، منظومه فکری این مدرس مشهور حوزه‌های علمیه را به مخاطبان معرفی نمی‌کند و از این نظر نقص دارد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)ـ مرحوم آیت‌الله نصرالله شاه آبادی (درگذشته در اسفند ۱۳۹۶) فرزند مرحوم آیت الله العظمی محمدعلی شاه آبادی (با نام اصلی محمد علی بیدآبادی اصفهانی) استاد عرفان امام خمینی(ره) است. نصرالله شاه‌آبادی خود از اصحاب امام خمینی بود و حلقه واسطی بین حوزه علمیه قم و حوزه مقدسه نجف و علمای این دو مدرسه بزرگ تفکر شیعی به شمار می‌رفت. با توجه به اهمیت علمی، سیاسی و فرهنگی این چهره برجسته علوم اسلامی اما منابع چندانی در معرفی او منتشر نشده است.

موسسه کتابشناسی امسال کتابی با عنوان «حدیث» را به کوشش حجت الاسلام والمسلمین سیدحسین کشفی درباره آیت الله نصرالله شاه آبادی منتشر کرده است. قسمتی از این کتاب، جمع‌آوری مصاحبه‌های آیت‌الله شاه آبادی است که در سالیان مختلف انجام داده است. کتاب در 4 فصل تدوین شده است. فصل نخست کتاب به معرفی نیاکان پدری و در فصل دوم به معرفی نیاکان مادری آیت‌الله شاه آبادی پرداخته شده است.

در فصل سوم‌ به زندگینامه آیت الله العظمی شاه آبادی، پدر آقا نصرالله و استاد عرفان امام خمینی(ره) اختصاص دارد. در این فصل خاطرات و بخش‌هایی از زندگی این استاد بزرگ عرفان و فلسفه به مخاطبان ارائه می‌شود که پیشتر در هیچ منبع و کتابی درج نشده‌اند.

در نهایت فصل چهارم کتاب نیز به زندگینامه آقا نصرالله شاه آبادی پرداخته شده که مطالب این بخش از زمان تولد او تا زمان ورودش به تهران پس از سال‌ها زندگی، تحصیل و تدریس در نجف را دربر می‌گیرد. همچنین عکس‌های مهم و متنوعی از این دو چهره برتر علمی و سیاسی نیز در کتاب درج شده است.

 کتاب هرچند که دو زندگینامه خوب و تقریبا مفصل همراه با نکات پیشتر بیان نشده از زندگی این پدر و فرزند است، اما به روایت اندیشه این دو عالم که از متفکران مهم دوران معاصر هستند، نمی‌پردازد. البته مباحث کتاب در بخش زندگینامه آقانصرالله شاه آبادی ناقص است و تا پایان زندگی ایشان را دربر نمی‌گیرد.

البته تکلیف این کتاب با خود روشن است و قرار نیست مباحث تئوریک داشته باشد، اما ای کاش نویسنده محترم که خود  گویا از نوادگان مرحوم آیت‌الله شاه آبادی است، مختصری به شرح اندیشه‌ها نیز می‌پرداخت تا آن دسته از مخاطبانی که با این اندیشه‌ها آشنا نیستند و تنها فرصت مطالعه همین کتاب را دارند، آشنایی کامل و جامعی را با آرا این متفکران پیدا کنند.

همچنین با توجه به اینکه دسته بندی محتوای کتاب حالت کشکولی دارد، نویسنده گفت‌وگویی را با یکی از دوستان نزدیک یا یکی از هم دوره‌ای‌ها و یا یکی از کسانی که در حوزه با آقا نصرالله شاه آبادی هم‌مباحثه‌ای بوده، گفت‌وگویی را در شناخت آرا علمی این استاد حوزه انجام می‌داد تا کتاب کامل‌تر می‌شد. اگر کتاب به این صورت تدوین می‌شد همخوانی آن با اهداف ناشرش یعنی موسسه کتابشناسی شیعه بیشتر می‌بود.

موسسه کتابشناسی شیعه در قسمت «درباره ما» تارنمای اینترنتی خود نوشته است: «موسسه کتابشناسی شیعه به منظور شناسایی و معرفی دقیق و متقن و علمی و همه جانبه میراث مکتوب شیعه و نیز پدید آورندگان آنها ـ که بهترین معرف مکتب اهل بیت علیهم السلام، هستند ـ به سال ۱۳۸۵ ش/۱۴۲۷ ق تاسیس شده است.» سوال اینجاست که آیا کتاب «حدیث نصر» معرفی کامل و همه جانبه‌ای از آقا نصرالله شاه آبادی به مخاطبان ارائه می‌کند؟ پاسخ قطعا خیر است. نگارنده این سطور امیدوار است که این مشکل در چاپ‌های بعدی این کتاب برطرف شود.

«حدیث نصر: خاطرات فقیه مجاهد مرحوم آیت‌الله حاج آقا نصرالله شاه آبادی» به کوشش سید حسین کشفی با شمارگان هزار نسخه ۵۲۰ صفحه و بهای ۳۵ هزار تومان از سوی انتشارات موسسه کتابشناسی شیعه در دسترس مخاطبان قرار گرفته است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها