یکشنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۷ - ۱۷:۵۴
برگزیدگان کتابخوانی مراکز کانون پرورشی کرمانشاه تجلیل شدند

مهرواره تجلیل از اعضا و مربیان برگزیده کتابخوانی مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کرمانشاه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) از کرمانشاه، در ابتدای این مراسم که امروز با حضور رفیع افتخار نویسنده مطرح کودک و نوجوان کشور در کرمانشاه و در محل مجتمع فرهنگی و هنری آفرینش کرمانشاه برگزار شد، مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کرمانشاه، در سخنانی با تاکید بر اینکه این کانون در زمینه اشاعه فرهنگ کتابخوانی اقدامات متعددی انجام داده گفت: کتابخوانی کودکان و نوجوانان در مراکز کانون پرورشی از یک سال پیش آغاز شده است که بیان پاره ای از آن خالی از لطف نیست.

مهناز فتاحی با بیان اینکه این مراسم به دلیل تقدیر از کودکان و نوجوانانی است که بیشترین مطالعه در این مدت را داشته اند، از اجرای ۲۶۰ هزار فعالیت در حوزه کتابخوانی در یک سال گذشته توسط این مراکز در استان خبر داد.

این مسئول در خصوص دیگر اقدامات کانون برای ترویج فرهنگ کتابخوانی ادامه داد: در تابستانی که گذشت، ایستگاه‌های مطالعه در استان برپا شد که شش ایستگاه آن در بوستان‌های شهر کرمانشاه بود و 188 هزار کتاب در آنها برای امانت عرضه شد تا کودکانی که برای تفریح به بوستان‌ها می‌آیند، از نزدیک با این فرهنگ آشنا شوند.

مطالعه کتب غیردرسی ضرورت دارد
 
فتاحی از اسلام به عنوان دین مطالعه، کتاب و آگاهی یاد کرد و افزود: اینکه کتاب قرآن مهمترین معجزه دین اسلام است، گویای اهمیت بالای این دین مقد به کتاب و کتابخوانی است چنانچه وحی با کلمه «اقراء» بر پیامبر اکرم (ص) نازل شد.
 
وی با بیان اینکه تمایل و گرایش این رده سنی باید به سمت مطالعه کتب غیردرسی نیز برود، گفت: میزان کتابخوانی یکی از شاخص‌های توسعه یافتگی است و مطالعه کتب غیردرسی در کنار کتب درسی به دانش آموزان علم و آگاهی می‌بخشد.
 
بهانه‌هایی که مانع از کتابخوانی می‌شود

در ادامه رفیع افتخار نویسنده حوزه کودک و نوجوان به آسیب شناسی معطوف کردن همه توجهات به درس و نمره که مانعی برای بروز خلاقیت است پرداخت و گفت: تا هنگامی که گرفتن بهترین نمره و خواندن طوطی وار مورد توجه قرار گیرد و هنگامی که زمانی برای مطالعه کتب غیردرسی به کودک داده نشود نباید انتظار بروز استعداد و خلاقیت از وی را داشت.

وی معتقد است: نباید با بهانه اختصاص دادن همه وقت و زمان به مطالعه کتب درسی، زمانی برای مطالعه کتب غیردرسی باقی نماند.

این نویسنده با بیان اینکه اکثر دلایلی که برای کتاب نخواندن عنوان می‌شود، تنها بهانه است، از بالا بودن قیمت کتاب به عنوان یکی دیگر از این موارد یاد کرد و افزود: افرادی که گرانی را بهانه نخواندن می‌کنند اگر نگاهی به خریدهای غیرضروری بیندازند متوجه می‌شوند که این حرف منطقی و پذیرفتنی نیست  و از سویی برای خواندن راهکارهای بسیاری همچون امانت گرفتن وجود دارد.

افتخار معتقد است: مطاله روزانه حداقل 15 دقیقه کتاب موجب می‌شود تا فرد در پایان سال 15 کتاب را به اتمام برساند و این میزان از وقت در اختیار همگان قرار دارد، چراکه بسیاری از زمان و وقت انسان صرف گشتن در شبکه‌های مجازی می‌شود و این عامل در بیگانه شدن با کتاب کاغذی تاثیرگذار است.

وی با تاکید براینکه نباید از اثرات خواندن بر ذهن و روان کودک و نوجوان غافل بود، گفت: مطالعه تا میزان بالایی ذهن نقادانه و کنجکاو کودک را اقناع می‌کند و پاسخگوی بسیاری از سوالات وی خواهد بود.
 
در پایان این مراسم از اعضا و مربیان برگزیده کتابخوانی مراکز کانون پرورشی با اهدای جوایزی، تقدیر شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها