دوشنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۴
ردپای سینما و تصویر در همه‌ داستان‌های این مجموعه دیده می‌شود

مجموعه داستان «سودای پرواز »نوشته‌ «عبدالحسین حاج سردار» شامل دوازده داستان کوتاه است که سه داستان انتهایی آن پیوستگی موضوعی و اپیزودیک دارند.

 به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، آیین رونمایی و جشن امضای مجموعه داستان «سودای پرواز» دومین مجموعه داستان هنرمند خوزستانی عبدالحسین حاج‌سردار در سالن کنفرانس کتابخانه مرکزی خوزستان برگزار شد.
 
 در این مراسم که به همت کتابخانه مرکزی اهواز و آفرینش‌های ادبی حوزه هنری خوزستان برگزارشد، چهره‌های مختلف ادبی، فرهنگی وهنری استان و علاقه‌مندان به داستان‌نویسی حضور داشتند.
 
در ابتدای جلسه معرفی نویسنده کتاب، یادداشت پرویز دوایی نویسنده، منتقد و مترجم پیشکسوت سینمایی مقیم پراگ قرائت شد. در  بخشی از این یادداشت آمده است: «… برایم دلپذیراست که داستان‌های این کتاب، بدون غمزه‌های خودنمایانه و روراست و صریح است و نگاه نویسنده با وجود آنکه از رنج‌های روحی ناشی می‌شود نگاهی مهربان، با عطوفت و بی عقده است»
 
در ادامه آرش آذرپناه نویسنده و پژوهشگر ادبی، تألیف مجموعه‌داستان «سودای پرواز» را گامی رو به جلو دانست و گفت: این کتاب، در مقایسه با کتاب پیشین حاج سردار، ازلحاظ روایت و پختگی کلام، گامی روبه جلواست. راوی جست‌وجوگر در داستان‌هایی مانند «در شاهراه» و «قصور» به شکل موفق‌تری ظاهر شده است.
 
در ادامه مهدی مرادی شاعر و منتقد ادبی گفت: ردپای سینما و تصویر در همه‌ داستان‌های این مجموعه دیده می‌شود.


     
 
گفتنی است با حضور چهره‌های فرهنگی و هنری استان چون علی یاری مدیر امور فرهنگی معاونت فرهنگی دانشگاه شهید چمران، حسین بهبهانی رییس کتابخانه مرکزی خوزستان و رضا کیانی مشاور استاندار لوح سپاسی به نویسنده کتاب اهدا شد.
 
از دیگر بخش‌های این مراسم تجلیل از «فخری آلبدویرج » کتابدار پیشکسوت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اهواز از سوی حاج سردار و دیگر شاگردان وی بود. آلبدویرج قریب به نیم‌قرن پیش، در سمت‌های مختلف خدمات فرهنگی گسترده‌ایی را به کودکان و نوجوانان اهوازی و تربیت شاگردان فرهیخته‌ایی ارائه کرده است. از جمله سمت‌های وی می‌توان به سرپرستی کتابخانه مرکز شماره دو اهواز اشاره کرد.
 
لازم به ذکر است فخری آلبدویرج با مدیریت و علاقه توانست شاگردان زیادی را به عرصه فرهنگ و هنر خوزستان تقدیم کند که از آن جمله می‌توان به عبدالحسین حاج سردار، شهید علی جمال‌پور، محمد جمال‌پور، قاسم آهنین جان و…اشاره کرد. در این مراسم وحید کیانی مدیرکل کانون پرورش فکری کودک و نوجوان خوزستان با اهدای لوحی از این پیشکسوت کودک و نوجوان تقدیر کرد.

          

لازم به ذکر است که مجموعه داستان «سودای پرواز »نوشته‌ «عبدالحسین حاج سردار» که اخیرا توسط نشر «نارخو» شامل دوازده داستان کوتاه است که سه داستان انتهایی آن- که عنوان کتاب از آن‌ها برگرفته شده- پیوستگی موضوعی و اپیزودیک دارند.

عبدالحسین حاج سردار، فعالیت هنری خود را از دهه‌ پنجاه در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مرکزشماره‌ی دو اهواز با تئاتر و نشریه نویسی و فیلمسازی آغاز کرد و سپس با فاصله‌ای دورتر، با عضویت و فعالیت در انجمن سینمای جوانان اهواز و ساختن فیلم‌های کوتاه داستانی و مستند و همچنین همکاری با مطبوعات استان، ادامه داده است و از اعضای قدیمی و فعال انجمن سینمای جوان اهواز است. نخستین کتاب وی با عنوان «از پشت شیشه‌ها» به همت نشر «خجسته» تهران به چاپ رسیده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها