یکشنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۱
از حکم‌رانی آب تا دارورسانی به بافت‌های هدف

«حکم‌رانی آب در مواجهه با تغییر جهانی»، «مبانی شناختی اختلالات روانی-حرکتی و رویکردهای نوین درمانگری» و «نانو حامل‌های پلیمری؛ ساخت نانوذرات هیبریدی پلیمری – معدنی برای استفاده دارورسانی» عنوان سه کتابی است که به تازگی روی میز انتشارات دانشگاه تهران قرار گرفتند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) سه کتاب جدید «حکم‌رانی آب در مواجهه با تغییر جهانی» نوشته کلودیا پال وستل، دانشمند آلمانی؛ «مبانی شناختی اختلالات روانی-حرکتی و رویکردهای نوین درمانگری» تالیف غلامعلی افروز و  مونا دلاوریان، پژوهشگران علم روان‌شناسی بالینی و «نانو حامل‌های پلیمری؛ ساخت نانوذرات هیبریدی پلیمری – معدنی برای استفاده دارورسانی» به قلم سپیده خوئی، استاد دانشگاه تهران و رضا بافکاری از سوی انتشارات دانشگاه تهران روانه بازار کتاب‌های علمی و دانشگاهی شده است.

 
«حکمرانی آب در مواجهه با تغییر جهانی»
در سال‌های اخیر زیاد شنیده‌ایم که منابع آب با بحران روبه‌رو است و اگر به شما بگویند که به علت کم آبی مجبور هستید از لباس‌های پلاستیکی یک‌بار مصرف استفاده کنید یا کارگران کارخانه‌ها در ازای کاری که می‌کنند آب دریافت کنند حتمن نگران خواهید شد. اما چقدر از این حرف و حدیث‌ها واقعیت دارد؟

کلودیا پال وستل در کتاب «حکم‌رانی آب در مواجهه با تغییر جهانی» با ترجمه مهدی قربانی به این فکر می‌کند دیگر وقت آن رسیده که همه پراکنده‌گویی‌ها درباره منابع آب جهانی را در یک کتاب جمع آوری کند. «حکمرانی آب در مواجهه با تغییر جهانی» خلاصه‌ای از یک دهه کار تجربی و نظری نویسنده پیرامون مدیریت و حکمرانی آب است.
 
مترجم کتاب معتقد است با اینکه جمعیت جهان به زودی از هفت میلیون نفر تجاوز خواهد کرد در بسیاری از مناطق ارائه حداقل امکانات و خدمات با مشکل مواجه خواهد شد. گرچه جامعه جهانی مسائل نابهنجار بی‌شماری پیش‌رو دارد، اما در ظاهر مساله آب بیشترین نگرانی را ایجاد کرده است. موجی از نگرانی از بحران کمبود آب جامعه جهانی را فراگرفته است گرچه کره‌ زمین سیاره‌ای آبی است اما تنها 3 درصد آب این سیاره شیرین است. تنها یک راه وجود دارد؛ آب باید به طور عادلانه و پایدار مدیریت شود تا بقا و رفاه بشر و دیگر موجودات با مشکل روبه‌رو نشود.
 
این کتاب جزو منابع بین رشته‌ای درباره آب است که می‌تواند نقش بسزایی در توسعه نظریه حکمرانی آب بر پایه شناختی کامل و سیستمی از مفهوم حکمرانی آب ایفا کند.
 
 

 
«مبانی شناختی اختلالات روانی-حرکتی و رویکردهای نوین درمانگری»
غلامعلی افروز با همکاری مونا دلاوریان پژوهشگر در عرصه روانشناختی با تالیف کتابی با عنوان «مبانی شناختی اختلالات روانی-حرکتی و رویکردهای نوین درمانگری» پرداخته‌اند.
 
اختلالات روانی - حرکتی به ویژه در دوران کودکی از متداول‌ترین و شایع‌ترین اختلالات روانی است. شب ادراری، لکنت زبان، بی‌قراری، بیش فعالی، تیک‌های عصبی و غیره جزو مواردی هستند که اغلب والدین در صورت مشاهده آن‌ها در کودکانشان به روانشناسان بالینی مراجعه می‌کنند.
 
این اثر به آشنا کردن هر چه بیشتر دانشجویان و دانش‌پژوهان، روانشناسان، مشاوران و والدین علاقه‌مند به علل پدید‌آیی، روش‌های تشخیص و درمان شایع‌ترین اختلالات روانی – حرکتی در کودکان و نوجوانان است. نویسندگان دراین کتاب تلاش کرده‌اند به ساده‌ترین زبان ممکن مهم‌ترین و درعین حال ضروری‌ترین مطالب علمی و پژوهش محور در قلمرو اختلالات روانی – حرکتی ارائه شود.   
 

 
«نانو حامل‌های پلیمری؛ ساخت نانوذرات هیبریدی پلیمری – معدنی برای استفاده دارورسانی»
علم ‌دارورسانی نوین، علاوه بر رساندن هدفمند ترکیبات دارویی به بافت هدف، میزان کارآیی سرعت رهاشدن دارو و مقدار عوارض جانبی آن بر بافت مورد نظر هم متمرکز شده است. برای رسیدن به این هدف باید سیستم‌هایی را طراحی کرد که علاوه بر تحریک نکردن سیستم دفاعی بدن حامل بتواند مدت زمان بستری در بدن باقی بماند و میزان بیشتری به بافت بدن برسد.
 
سپیده خویی و رضا بافکاری در جلد پیشین این کتاب به بررسی و مطالعه انواع مختلفی از حامل‌های دارویی مانند میسل‌های پلیمری، وزیکل، هیدروژل، نانوکپسول و درخت‌سان‌ها پرداخته‌اند. این پژوهشگران در این کتاب دارورسانی و لزوم استفاده از نانوحامل‌های هوشمند برای رساندن هدفمند دارو به بافت هدف و نیز کمینه رساندن اثرات جانبی دارو را مورد بررسی قرار داده‌اند؛ همچنین در این کتاب نانو‌ ذرات گرافن که صفحاتی از جنس کربن هستند معرفی و چگونگی سنتز و کاربردشان در دارورسانی توضیح داده شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها