سه‌شنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۳
به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) از کرمانشاه؛ نمایشگاه کتاب همواره یکی از رویدادهای بسیار مهم فرهنگی است که معمولا هر ساله همزمان با هفته کتاب و کتابخوانی در کرمانشاه برگزار می‌شود.
 
نمایشگاه کتاب کرمانشاه هر سال مورد استقبال هزاران نفر قرار می‌گیرد و حتی علاقمندان را از دیگر شهرستان‌های استان به شهر کرمانشاه می‌کشاند.
 
نمایشگاه کتاب امسال کرمانشاه نیز از ۲۰ تا ۲۶ آبان در محل دائمی نمایشگاه‌های استان واقع در انتهای پارک شاهد در حال برگزاری‌ست و هر روز میزبان بازدیدکنندگان است.
 
در نمایشگاه امسال ۵۰۰ ناشر با حدود ۱۰۰ هزار عنوان کتاب حضور دارند که بسیاری از آنها ناشران برگزیده و مطرح کشور هستند.
 
البته این نمایشگاه فقط به عرضه کتاب محدود نمی‌شود و بخشی از آن به رسانه‌های دیجبتال نیز اختصاص دارد و برنامه‌های جنبی گسترده‌ای هم در کنار فروش کتاب در مدت نمایشگاه اجرا می‌شود.
 
در غرفه‌های بخش‌های مختلف این نمایشگاه گشتی زدیم تا ببینیم بازدیدکنندگان هر بخش چه انتظاراتی از یک نمایشگاه کتاب استانی دارند.
 
غرفه کتاب‌های دانشگاهی افزایش یابد
 
بروز پایدار دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد بیوشیمی در دانشگاه رازی است و در خصوص وضعیت نمایشگاه کتاب امسال کرمانشاه به ایبنا می‌گوید: ما هر سال برای خرید کتاب‌های تحصیلی تا جایی که امکان باشد دست نگه می‌داریم تا بتوانیم کتاب‌های تخصصی خود که معمولا قیمت بالایی دارد را از نمایشگاه تهیه کنیم. بن‌کارت‌ها برای افرادی که دانشجو هستند و خرید زیادی دارند مقرون به صرفه است.
 
این دانشجو از بالا بودن قیمت اکثر کتاب‌های دانشگاهی مرجع و تخصصی خصوصا در رشته‌های ارشد علوم پایه یاد کرد و ادامه داد: بهتر است در کنار تخفیف‌هایی که برای همه در نظر گرفته می‌شود تخفیف‌های ویژه‌تری نیز برای دانشجویان اعمال شود، در این صورت استقبال دانشجویان که یکی از مهمترین گروه‌های کتابخوان هستند بیشتر خواهد شد.
 
پایدار همچنین تقاضا کرد غرفه‌های بیشتری به کتاب های تخصصی دانشگاهی اختصاص یابد تا دانشجویان دیگر نیازمند حضور در نمایشگاه تهران نباشند و بتوانند کتاب مورد نیاز خود را از داخل کرمانشاه هم تهیه کنند.
 
 کیفیت غرفه کتاب کودک و نوجوان بالا رود
 
مرجان نقش‌بندی مادر دو کودک خردسال است که استقبال مردم را از نمایشگاه کتاب را مطلوب ارزیابی کرد و یادآور شد: نمایشگاه امسال نیز مانند سال های گذشته بسیار شلوغ است و مردم با دستان پر از نمایشگاه خارج می‌شوند. اگر کیفیت غرفه‌های کتاب مختص کودک و نوجوان در نمایشگاه بهتر شود استقبال هم بیشتر می‌شود.
 
این شهروند کرمانشاهی ادامه داد: به علاوه پیشنهاد دارم در کنار نمایشگاه و در بخش جنبی، غرفه‌ای برای حضور کودکان و فرهنگ‌سازی برای آن‌ها در راستای علاقمندشدنشان به کتاب و کتابخوانی در نظر گرفته شود. حتی می‌شود برای افزایش انگیزه کودکان، مسابقات کتابخوانی در زمان کوتاه نیز برای بچه‌ها برگزار کرد تا بیشتر به خرید و خواندن کتاب علاقمند شوند.
 
وجود انتشارات شناخته شده ضرورت دارد
 
کسری زمانی بازدیدکننده دیگری نیز در ارزیابی‌اش از نمایشگاه کتاب امسال کرمانشاه عنوان کرد: در سالیان گذشته برخی انتشارات مطرح مانند نظر چشمه و ... به صورت مستقل حضور داشتند اما امسال حضور برخی از این انتشارات در قالب غرفه انتشارات برگزیده بود.
 
وی اظهار کرد: بهتر است اولویت اول عرضه غرفه با انتشارات شناخته شده باشد که حضور آنها سطح نمایشگاه را چند درجه ارتقا می‌دهد و حتی اگر لازم  باشد باید تسهیلاتی برای حضور آن‌ها در نمایشگاه فراهم شود.
 
این شهروند افزود: به عقیده من در سال‌های گذشته میزان غرفه‌های ناشران در عناوین کتاب‌ها بیشتر بود اما امسال تعداد عنوان کتاب‌ها مقداری کمتر شده است که باعث می‌شود مردم زمان کوتاه‌تری را در یک غرفه بگذرانند و سریع به دنبال غرفه بعدی بروند.
 
قیمت کتاب متعادل شود
 
زمانی همچنین با بیان اینکه قیمت کتاب‌ها نیز امسال گران شده، ادامه داد: کتاب‌هایی با جلد معمولی که سال قبل مشابه آن‌ها ۲۰ تا ۲۵ هزار تومان بود امسال حتی قیمت ۴۰ هزار تومان هم دارد که این رقم در سبد خرید مردم نمی‌گنجد و بهتر است در این شرایط اقتصادی قیمت کتاب مقداری متعادل‌تر شود.
 
وی تاکید کرد: وقتی که کتاب گران باشد مردم از خرید آن صرف نظر می‌کنند و این امر به تدریج باعث کاهش فرهنگ خرید و خواندن کتاب می‌شود و به پایین آمدن سرانه مطالعه در جامعه دامن می‌زند.

نقاط قوت نمایشگاه و ابتکار در برنامه‌های جنبی
 
شهلا شکربیگی یکی از دانش‌آموزان حاضر در نمایشگاه کتاب کرمانشاه نیز درباره بازدید از نمایشگاه کتاب کرمانشاه گفت: برخی از افراد را می شناسم که از برخی از شهرهای اطراف برای خرید کتاب از نمایشگاه به کرمانشاه می آیند و این یعنی کیفیت نمایشگاه مورد تایید مردم است.
 
وی افزود: برنامه های جنبی که برای نمایشگاه در نظر گرفته می شود نیز ابداع خوبی است که به جذب بیشتر مردم به نمایشگاه کمک می‌کند و باعث می‌شود نمایشگاه حالت خشک صرفا فروشگاهی نداشته باشد و به یک کارگاه آموزشی بزرگ تبدیل شود.
 
این دانش‌آموز خاطرنشان کرد: بهتر است برای ترغیب بیشتر مردم، در گوشه و کنار نمایشگاه پیام‌هایی برای ترویج فرهنگ کتابخوانی نصب شود و یا بروشورهایی در این زمینه بین مردم توزیع شود و حتی می‌توان در قالب این بروشورها کتاب‌های مطرح و پرفروش سال را نیز معرفی کرد.
 
شکربیگی ادامه داد: اگر امکانش باشد از کتاب‌هایی که قیمت پایین‌تری دارند نیز چند نسخه به صورت رایگان بین مردم توزیع شود، این کار به بالا رفتن سرانه مطالعه کمک می‌کند و نباید به آن به چشم یک هزینه نگاه کرد بلکه سرمایه‌گذاری برای ارتقا فرهنگ مردم است.
 
وی از تعدد ناشرین موجود در نمایشگاه نیز ابراز رضایت کرد و افزود: اکثر انتشاراتی که کتاب‌های مطرح و خوب را منتشر می‌کنند در نمایشگاه کتاب کرمانشاه دیده می‌شوند و این یک نقطه قوت برای نمایشگاه است.
 
این دانش‌آموز معتقد است مدارس حتما باید در این ایام تورهایی برای دانش‌آموزان برای حضور در نمایشگاه در نظر بگیرند.
 
۱۵۲میلیون تومان بن به فروش رفت
 
معاون فرهنگی و رسانه‌ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه نیز درباره جذب و تخصیص بن‌کارت خرید کتاب در نمایشگاه کتاب کرمانشاه گفت: در دومین روز از برپایی نمایشگاه کتاب استان ۱۵۲ میلیون تومان بن کتاب به فروش رفت.
 
پریسا محمدی افزود: همچنین در اولین روز از برپایی نمایشگاه نیز ۸۹ میلیون و ۴۰۰هزار تومان بن کارت فروخته شد.
 
چهاردهمین نمایشگاه کتاب استان کرمانشاه از ۲۰ آبان در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی استان کرمانشاه در بوستان شاهد برپا شده و تا ۲۵ آبان ادامه دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها