پنجشنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۲
چرا دانش آموزان اطلاعات زیادی از ابوریحان بیرونی ندارند؟

هفتمین همایش نقش دانشمندان ایرانی اسلامی در پیشبرد علوم تجربی صبح امروز برگزار شد. بصیره دبیر علمی این همایش گفت: در حال حاضر تاریخ علم در مدارس ما و در میان دانش آموزان بسیار مهجور مانده است چرا دانش آموزان اطلاعات زیادی از ابوریحان بیرونی ندارند؟ این مقالات از سوی افراد برجسته و محققان ارسال می شود و در صورت بهره گیری آموزش و پروش هیچ هزینه ای هم دریافت نمی شود انتظاری که از سازمان تالیف کتب درسی آموزش و پرورش داریم این است که از این مقالات در کتاب های درسی استفاده کنند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) مراسم هفتمین همایش نقش دانشمندان ایرانی - اسلامی در پیشبرد علوم تجربی امروز 31خردادماه با حضور عبدالحسن بصیره، دبیر علمی این همایش؛ مرضیه گرد، موسس دانشگاه فنی حرقه ای شریعتی؛ عبدالرسول عمادی؛ رئیس مرکز سنجش و معاون وزیر آموزش‌وپرورش و جمعی آموزگاران حوزه علوم تجربی در دانشگاه فنی حرفه‌ای شریعتی برگزار شد. 

در ابتدای این مراسم مرضیه گرد، رئیس دانشگاه فنی حرفه‌ای شریعتی گفت: خوشبختانه در این دانشگاه میزبان کسانی هستیم که خودشان در خدمت علم هستند. این روزها دانشمندان نیازمند بازگشت هویت خود هستند و در حال حاضر نیازمند این هستیم.

در ادامه رضا زنگنه؛ معاون پژوهش و فناوری دانشکده فنی حرفه ای این دانشگاه ضمن اشاره به استفاده استادان و معلمان از برگزاری چنین همایش هایی گفت: راهی که در این عرصه باز شده است مطمئنا ادامه دار خواهد بود. همه ما باور داریم که علوم پایه در کشور ما پیشتاز است این را از مسابقات و المپیادهای علمی می توان فهمید. در واقع کسب رتبه های بالا در این المپیادها شاهد خوبی است تا پیشرفت آموزش علوم پایه به خوبی در ایران نمایان کند.


عبدالحسن بصیره 

وی افزود: همانقدر که در پیشرفت علوم پایه موفق بودیم باید در تربیت مهندسان کارآمد و تولید علم و صنعت موفق باشیم. این دانشگاه بیش از پنجاه سال قدمت دارد و نزدیک به دویست هزار دانشجو در آن به تحصیل می پردازند. اگر دانشگاه های اینچنینی بتوانند متخصصان کارآمد تربیت کنند می توانیم نسبت به آینده کشور امیدوار باشیم.

زنگنه خاطر نشان کرد : دروسی مانند فیزیک نباید برای دانش آموزان و دانشجویان تبدیل به دغدغه شوند و محتوای علمی باید به سمتی پیش رود که دانشجویان و دانش آموزان فقط به فکر اثبات قضایا و فرمول ها نباشند.

در ادامه بصیره دبیر علمی این همایش گفت:  این همایش که امروز هفتمین دوره آن در حال برگزاری است اعضای آن صادقانه و بدون دریافت هیچ هزینه ای به همکاری پرداخته اند جا دارد تشکر لازم را از این افراد به عمل بیاورم؛ اما نکته قابل اهمیت و هدف اصلی این همایش ها این است که در تمام این همایش‌ها نزدیک به 60 یا 70 مقاله ارسال و پذیرفته شده است، انتظار می‌رود در کتاب‌های درسی از سوی آموزش و پرورش از این مقالات استفاده شود.

وی افزود: در حال حاضر تاریخ علم در مدارس ما و در میان دانش‌آموزان بسیار مهجور مانده است چرا دانش آموزان اطلاعات زیادی از ابوریحان بیرونی ندارند؟ این مقالات از سوی افراد برجسته و محققان ارسال می شود و در صورت بهره‌گیری آموزش و پروش هیچ هزینه‌ای هم دریافت نمی‌شود انتظاری که از سازمان تالیف کتب درسی آموزش و پرورش داریم این است که از این مقالات در کتاب‌های درسی استفاده کنند.

وی درباره مطالعات تاریخ علم گفت: باید به گذشته نگاهی نقادانه داشت. ما دانشمندان ناشناخته ای داریم. همچنین دانشمندان پر آوازه ای داریم که ابعاد ناشناخته ای دارند. مانند ابن سینا که هم پزشک و هم فیلسوف بود اما کمتر کسی می داند که این سینا یک فیزیک دان ماهری بوده است. تا کنون مطالعات چندانی از سوی پژوهشگران علم فیزیک درباره این دانشمند نشده است. تقاضای من این است که دبیران و آموزگاران دانشمندان ناشناخته و ابعاد ناشناخته دانشمندان مشهور را در قالب محتویات درسی به دانش آموزان ارائه دهند.

یصیره درباره تعداد مقالات پذیرفته شده در این همایش گفت: 16 مقاله در این همایش پذیرفته شده است که سه مقاله به عنوان مقالات شفاهی و دو مقاله به عنوان پوستر انتخاب شده است که حاوی محتوای ارزشمندی درباب تاریخ علم به حساب می آیند. 

در ادامه این مراسم یونس کرامتی از پژوهشگران برحسته در حوزه تاریخ علم ضمن توضیح درباره مقاله خویش در این همایش گفت: فارسی نگاری در گوهرشناسی دوره اسلامی عنوان مقاله من است. در واقع جواهر نامه به آثاری گفته میشود که موضوع آن سنگ های گران بها است. لازم به ذکر است که جواهرات در گذشته ارزش های متفاوتی نسبت به امروز داشته اند. برای مثال الماس در رده پنجمین یا ششمین سنگ گرانبها بوده است در حالی که امروزه در صدر این سنگ ها قرار دارد. 

کرامتی درباره تاریخچه علوم معادن و جواهرشناسی گفت: علم معادن در اولین طبقه بندی ها به عنوان یک طبقه علوم طبیعی در نظر گرفته می شده است در حالی که علم جواهرشناسی اصلا در این طبقه بندی ها به حساب نمی آمده است و گوهرشناسی جایی در طبقه بندی علوم نداشت. 

کرامتی گفت: در اصل موضوع علم گوهر شناسی اصل یا فرع بودن جواهرات است. قطب الدین شیرازی در کتاب دره التاج الغره الدباج از دیدگاه این سینا پیروی کرده است و همچنان به گوهر شناسی به عنوان شاخه ای از علم اعتنا بخشیده است. 

وی تاکید کرد: کتاب الجواهر الخمره اصفهانی یکی از منابع معتبر ابوریحان بیرونی در این پژوهش ها بوده است وی در حوزه شناخت جواهر از این منبع استفاده زیادی کرده است.

در ادامه این مراسم حضوریافتگان به پرسش و پاسخ درباره مقاله کرامتی پرداختند.

عمادی درباره مقاله خویش در این همایش گفت: مقاله من درباره ابوالبرکات بغدادی در سال 470 هجری به دنیا آمد و بیش از 90 سال عمر کرد. وی از ابتدا به دین یهود بوده است که در اواخر عمرش به دین اسلام گرویده است. ابوالبرکات بغدادی از منتقدان ابن شینا محسوب میشود. وی در اواخر عمرش نابینا بوده و ییشتر عمرش را طبابت کرده است. 

معاون دفتر تالیف کتاب های درسی اظهار کرد: متون علمی کتاب های این دانشمند از آن جهت دارای اهمیت است که بسیار مورد اعتماد است. این دانشمند آنچه را که از هر منبع علمی می خوانده خودش تجربه کرده است.  دنباله رو ارسطو بوده است و یهودیان این دانشمند را از آن خود می دانند. این دانشمند در تمام کتاب های خود نقد و جر کرده است و با ابن سینا درگیری زیادی داشته است.


عبدالرسول عمادی

در ادامه سید عطالله سینایی، معاون آموزشی این دانشگاه ضمن شرح کامل از مقاله خود با عنوان «کاربرد روش علمی آثار ابوریحان بیرونی» گفت: هدف من از پژوهش دباره آثار این دانشمند تحلیل روش شناسی علمی وی بود. این دانشمند روش شناس بزرگی بوده و ور هر دانش روش علمی خاص خود را به کار می برده است.

وی افزود: این مقاله یک گزارش برجسته از آثار است که قبلداز وی ارسطو چنین ویژگی را داشت. همانطور که می دانید روش علمی از مشاهده شروع می شود. اگرچه روش شناس ها معتقدند که روش علمی حاصل نظریه است. یکی از اصول مسلم روش اثبات گرا برای حفظ عینیت در پژوهش و احتراز از هر گونه داوری ارزشی یا علیه ادعاهای مربوط به شناخت است. دانشمند مجاز نیست در کسوت علم ارزش های مذهبی - اجتماعی  و سیاسی خود را در امر پژوهش دخالت دهند.

زویا صنعتی به عنوان آخرین سخنران این همایش ها در بخش اول درباره مقاله خود که حول محور طب سنتی از گذشته تا امروز بوده است گفت: در طول تاریخ پزشکی ایران گیاهان دارویی نقش بسیار مهمی داشته اند و در تاریخ پزشکی طبیبان یکی از مهمترین ابزارشان گیاهان دارویی بوده است.

وی افزود: طی یکی از مشهورترین علومی است که ایرانیان در آن درخشیدند. لازم به ذکر است که حکیمان نقش بسیار زیادی در طب سنتی هم داشتند و این نشانگر تعامل و ارتباط این علم با فلسفه است.

صنعتی گفت: دانشمندان طب سنتی انسان را جهانی کوچک شده در نظر می گرفتند. تا جایی که فارابی در توضیح مدینه فاضله می گوید مدینه فاضله به عنوان یک بدن سالم می توان در نظر گرفت. پژوهش ها و مشاهدات حاکی از آن است که شباهت های بسیاری میان بدن انسان با طبیعت وجود دارد. و این دو با یکدیگر در تعامل هستند. طبیب باید با استفاده از این قوانین به حقظ تعادل در بدن بکوشد. 

این محقق در انتها به شرح کامل کتاب هایی در این زمینه که منابع ارزشمندی در حوزه طب سنتی به شمار می رود پرداخت.

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها