دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۹:۳۷
نگاه اقتصادی به نشر و کتاب در «الف، ب، بسم‌الله»

ششمین برنامه رادیویی «الف، ب، بسم‌الله» با موضوع نگاه اقتصادی به نشر و کتاب، همزمان با ششمین روز سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، در بخش «رو در رو» شهرام گیل‌آبادی و امین خرمی درباره موضوع نگاه اقتصادی به نشر و کتاب با محمود آموزگار؛ رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران، مجتبی تبریزنیا؛ مدیر سالن کارنامه نشر، جوادکامور؛ نویسنده و فعال فرهنگی و محمدحسن کریمی‌پور معاون ادبیات بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس صحبت کردند.
 
در این بخش، کریمی‌پور گفت که در زمینه فرهنگ و اقصاد فرهنگ هنوز در خط آغاز هستیم و برای رسیدن به مقصد راه زیادی داریم، برای اینکه بخواهیم سرعت بیشتری داشته باشیم مسئولان باید تصدی‌گری را کم کنند و بار همکاری را با ناشران خصوصی تقسیم کنند.

وی همچنین تاکید کرد: آنچه در فرایند نشر است مساله دسترسی مخطب به آثار است و تا زمانی که شیوه توزیع ما مناسب نباشد و هرچه یک اثر موفق باشد اما مخاطب نتواند به اثر دسترسی داشته باشد فایده‌ای ندارد و در این میان مهمترین وظیفه نهادهای دولتی مساله توزیع گسترده و فراهم کردن بستر مناسب برای دسترسی مخاطب به آثار است.
 
در بخش دیگر این مبحث، آموزگار به بحث برگزاری روستاهای دوستدار کتاب و پایتخت کتاب اشاره کرد و گفت: حضور آن‌‌ها در نمایشگاه کتاب تهران خیلی دیر اتفاق افتاده اما مبارک است،‌ در عین حال بودجه‌ای که برای این حوزه در نظر گرفته شده، بسیار پایین است و نمی‌توان انتظار فعالیت یکساله را به صورت مستمر داشت و در این مدت نمی‌توانند خود را به مخاطبان معرفی کنند.

وی همچنین افزود: باید نمایشگاه را باید از مساله فروشگاهی خارج کنیم و مساله فروش را در طول سال برای رواج اقتصاد نشر توسعه دهیم زیرا تا زمانی که نمایشگاه‌ها بار فروش را به دوش می‌کشند نشر به موفقیت نمی‌رسد.  
 
همچنین تبریزنیا در این برنامه گفت: باید بازتاب سرمایه‌ای که ناشران در طول سال فراهم می‌کنند، در کل کشور ببینیم و فقط به پایتخت و شهرستان‌ها محدود نشود زیرا زیاد بودن تعداد ناشر و محدودیت ویترین کتابفروشی‌ها بزرگترین عامل زیان‌رسان در مقوله اقتصاد نشر است. در این میان کلید موفقیت توفیق در اقتصاد نشر با ناشرانی است که از نگاه ذوقی برای تولید آثار به سمت نگاه اقتصادی نقطه هدف خود را برگردانند.
 
کامور نیز در این گفت‌وگو یادآور شد که اقتصاد نشر ایران در قیاس با استاندارد بین‌المللی بسیار متفاوت است، زیرا هنوز در نگاه سنتی قرار دارد در حالی که در جهان با شیوه مدرن اقتصاد نشر سر و کار داریم.

وی گفت: بیشترین سرمایه در تهران متمرکز است و زمانی که درباره اقتصاد نشر ایران صحبت می‌کنیم منظور ما فقط تهران و شیراز و تبریز نیست بلکه بایدکل اقتصاد نشر را در نظر بگیریم.
 
همچنین در بخش تحلیل 31، امین خرمی به حضور سیدعباس صالحی و صحبت با ناشران و غرفه‌داران و توجه به بحث خصوصی‌سازی و واسپاری امور به بدنه اصناف اشاره کرد و درباره صف‌هایی که برای فروش کتاب صوتی و مکتوب شاهد بودیم نیز صحبت کرد.
 
در سرای اهل قلم نیز رضا جلالی با محمدرضا آصفی؛ مدیر فرهنگی انجمن ناشران آموزشی درباره شیوه‌های نوین تولید کتاب‌های آموزشی و فعالیت سالانه ناشران آموزشی در سطح کشور و نمایشگاه کتاب و استانی صحبت کرد.
 
در این برنامه، شهاب دارابیان فاطمه آبایی بخش اخبار مرتبط با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) و نمایشگاه کتاب تهران را مرور کردند.
 
برنامه رادیویی «الف، ب، بسم‌الله» در روزهای سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران هر روز از ساعت 16 تا 17:30 دقیقه بر روی موج FM 103.5  و در غرفه خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) اجرا می‌شود. تهیه‌کننده این برنامه، فرهاد دهنوی و کارشناسان آن شهرام گیل‌آبادی، رضا جلالی و امین خرمی هستند.
 
 سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران تا 22 اردیبهشت ماه هر روز از ساعت 10 تا 20 در مصلای امام خمینی (ره) برپا است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها