دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۸
بعضی کتاب‌ها کارت ویزیت مولف‌اند

مدیر انتشارات آنیما با تاکید بر تاثیر تخصص ناشر بر جریان تولید کتاب گفت: کتاب‌هایی که بدون نظارت کارشناسی منتشر می‌شوند بی‌تردید بازار فروش ندارند

حامد ابراهیم‌پور؛ مدیر انتشارات آنیما در حاشیه برگزاری سی‌ویکمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) با ابراز خرسندی از میزبانی مصلا از بزرگ‌ترین رویداد فرهنگی کشور بیان کرد: برگزاری دو دوره نمایشگاه کتاب تهران در مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب رفت و آمد بازدیدکنندگان با دشواری همراه و موجب کاهش آمار بازدیدکنندگان شده بود.

به گفته این فعال حوزه نشر برگزاری سی‌ویکمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در مصلا برای مجموعه آنیما که نخستین حضور خود در این رویداد فرهنگی را تجربه می‌کند فرصت قابل توجهی را فراهم کرده است.

ابراهیم‌پور درباره آمار کتاب‌های آنیما در این دوره از نمایشگاه ادامه داد:‌ مجموعه انتشارات آنیما با 70 عنوان کتاب شامل ادبیات، شعر، ادبیات داستانی،‌ نمایشنامه و کتاب‌های پژوهش هنر و پژوهش ادبیات در سی‌ویکمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران حضور پیدا کرده است.
 
مدیرمسئول انتشارات آنیما با اشاره به استقبال قابل توجه مخاطبان از نمایشگاه کتاب افزود: من تا امروز از میزان بازدید راضی بودم.

ابراهیم‌پور درباره حمایت ارشاد از ناشر اولی‌ها بیان کرد:‌ با توجه به تشکیل کمیته حمایت و خرید کتاب معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در نمایشگاه کتاب می‌توان گفت که این رویکرد برای ناشراولی‌ها بسیار با اهمیت است. انتشارات آنیما با سرمایه‌گذاری شخصی وارد حوزه نشر شده و 90 درصد انتشار کتاب‌ها بدون کمک دولتی منتشر شده است.  

وی ادامه داد:‌ سرمایه‌گذاری انتشار آنیما شامل حوزه‌های ادبیات داستانی و نمایشنامه شعر می‌شود. به‌عنوان مثال 10 درصد تا 15 درصد کتاب‌های نشر با مشارکت نویسنده منتشر می‌شود. به عبارت دیگر 50 درصد هزینه چاپ از سوی ناشر و مابقی نیز از سوی مولف تامین می‌شود. مقرر شده تا درآمد حاصل از فروش کتاب‌ها بر همین اساس تقسیم ‌شود.

ابراهیم‌پور با تاکید بر سنجش محتوایی کتاب‌ها براساس استانداردهای ادبی بیان کرد:‌ با تجربه دو دهه فعالیت در عرصه شعر وارد حوزه چاپ و نشر شدم. نخستین کتابم سال 1378 به بازار آمد بنابراین از حساسیت بالایی برای بررسی آثار پیش از چاپ برخوردارم.

 مدیر انتشارات آنیما درباره نشر تخصصی گفت: فعالیت تخصصی به‌عنوان مدیرمسئول انتشارات موجب می‌شود که انتشارات از قالب دلالی فرهنگی خارج شود. کتاب‌هایی که بدون نظارت کارشناسی منتشر می‌شوند بی‌تردید بازار فروش ندارند و مولف از کتاب خود به‌عنوان کارت ویزیت استفاده می‌کند.

ابراهیم‌پور با بیان این مطلب که بعد از ورود به عرصه نشر تلاش کردم آبروی خود را به‌عنوان یک شاعر در مجموعه انتشارات آنیما حفظ کنم ادامه داد:‌ رویکرد اصلی من به‌عنوان مدیرمسئول انتشارات حفظ تعصب نسبت به شعر، ادبیات و خطوط قرمز است تا این شاعبه ایجاد نشود که بعد از ورود به عرصه نشر برای اهداف اقتصادی هر کتابی را منتشر می‌کند.

مدیرمسئول انتشارات آنیما درباره اهمیت بعد اقتصادی نشر کتاب افزود: بارها به جنبه اقتصادی فعالیت در حوزه نشر فکر کردم و احتمالاتی مانند تاثیر رویکردمان بر تامین مالی انتشارات درنظر گرفته‌ام. طی مدت فعالیت انتشارات آنیما دربرابر مشکلات تسلیم نشدم و تلاش کردم که کتاب‌ها با کارشناسی به چاپ برسند.

وی با بیان این مطلب که اصرار دارم آبرویم به‌عنوان یک شاعر نه یک ناشر حفظ شود درباره حمایت نهادهای مربوطه گفت: مجموعه انتشارات آنیما روابط قابل توجهی با نهادهای مربوط ندارد و از ناشران نورچشمی نیستیم. چشم امید ما به مردم است. علاقه‌مندان به اشعار من بعد از آغاز فعالیت انتشارات آنیما از این نشر جدید نیز حمایت می‌کنند. به عبارت دیگر مدیون حمایت مردم هستم. البته امیدوارم نهادهای مربوطه حمایت‌های خود را به چند نشر خاص محدود نکنند و عادلانه برخورد کنند.

ابراهیم‌پور درباره فعالیت انتشارات آنیما در حوزه نشر دیجیتال با توجه به تمایل و توجه روزافزون مردم به کتاب‌های الکترونیکی بیان کرد: آدم سنتی‌ای هستم و معتقدم که کتاب باید کاغذی منتشر شود و مخاطب بوی کاغذ را حس کند. بنابراین فکر نمی‌کنم به سمت کتاب الکترونیکی حرکت کنم. کتاب‌خوان‌های حرفه‌ای عاشق کتاب کاغذی و خرید این نوع کتاب است. به‌عبارت دیگر کتاب‌خوان حرفه‌ای یا کرم کتاب هیچگاه تسلیم نمی‌شود و کتاب الکترونیک را جایگزین کتاب کاغذی نمی‌کند. 

این فعال حوزه نشر در ادامه نشر کتاب الکترونیک را موجب کسادی بازار کتاب کاغذی دانست و افزود: بسیاری از افراد شعر شاعران مورد علاقه خود را در صفحه‌های مجازی مانند فیس‌بوک، تلگرام و اینستاگرام می‌خوانند. کاربرانی که خود را از خرید کتاب کاغذی بی‌نیاز می‌دانند اما هنوز افرادی هستند که کتاب کاغذی، خرید کتاب کاغذی و لمس کتاب کاغذی متعصب‌اند.

حامد ابراهیم‌پور متولد سال 1358 دانش‌آموخته مقطع دکترای حقوق است. نخستین کتاب این شاعر با عنوان «یک مرد بی‌ستاره آبانی» سال 1378 منتشر شده است.

سی‌ویکمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران تا 22 اردیبهشت در مصلای بزرگ امام برپاست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها