یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۹:۲۰
​چالش‌های حقوق ناشران و مولفان در پنجمین برنامه «الف، ب، بسم‌الله»

پنجمین برنامه رادیویی «الف، ب، بسم‌الله» با نگاهی به چالش‌های حقوق ناشران و مولفان همزمان با پنجمین روز سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، در بخش «رو در رو» شهرام گیل‌آبادی و امین خرمی با علیرضا اسدی؛ مدیر نشر نیماژ، علیرضا رئیس‌دانا؛ مدیر نشر نگاه و همایون امیرزاده؛ سخنگوی سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران درباره چالش‌های حقوق ناشران و مولفان صحبت کردند.
 
رئیس‌دانا در این مبحث با اشاره به 50 سال سابقه فعالیت در حوزه نشر گفت: بعد از پنج دهه فعالیت در این حوزه و 40 سال کتابفروشی و تولید سه هزار عنوان کتاب، امروز بزرگترین لطمه‌ای که به ناشران زده می‌شود، مساله قاچاق کتاب است که بیشترین لطمه را در سال‌های اخیر زده است و  این مساله را نه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و نه شهرداری تهران نتوانسته‌اند حل کنند و اگر شهرداری تعامل درستی به شکل عملیاتی با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی داشته باشد، بیش از 90 درصد موضوع قاچاق کتاب از بین می‌رود و حقوق ناشران تامین می‌شود.
 
او در بخش دیگر صحبت‌های خود عنوان کرد که اگر بحث واسپاری کار نشر به ناشران انجام شود، از مرحله تهیه و انتخاب کتاب. در این مرحله اسدی مدیر نشر نیماژ گفت که برخی ناشران بزرگ می‌توانند در این زمینه وارد شوند اما برخی ناشران کوچکتر نمی‌توانند این کار را انجام دهند. مساله خرید و یارانه کتاب در سال‌های اخیر کمتر شده است و درباره مساله مالیات و بیمه آن‌ها در دولت‌های یازدهم و دوازدهم اقدامات خوبی شده است.
 
همچنین همایون امیرزاده؛ سخنگوی سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در بحث حقوق ناشران و مولفان گفت که مساله برون‌سپاری نشر به اهالی نشر، مطالبه‌ای بوده است که ناشران درخواست کرده بودند اما مساله اینجا است که خود ناشران هم هنوز در این زمینه به جمع‌بندی نرسیده‌اند تا با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به تعامل برسند، چون قوانین نظارت نشر کاملا مشخص و واضح است اما خوانش ناشران از  این حوزه درست نیست.
 
همچنین در بخش تحلیل 31، امین خرمی با سید محمد طباطبایی؛ مدیر امور رسانه‌ای سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران درباره جایگاه کتاب در رسانه‌ها و ارتباط رسانه و کتاب با مردم برای ترویج مقوله کتابخوانی داشته باشد.
 
رضا جلالی نیز در بخش سرای اهل قلم با محمد خوانین زاده؛ مدیر مرکز نابینایان رودکی درباره آثاری که مربوط به حوزه نابینایان است و آرشیو این بنیاد صحبت کرد.
 
برنامه رادیویی «الف، ب، بسم‌الله» در روزهای سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران هر روز از ساعت 16 تا 17:30 دقیقه بر روی موج FM 103.5  و در غرفه خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) اجرا می‌شود. تهیه‌کننده این برنامه، فرهاد دهنوی و کارشناسان آن شهرام گیل‌آبادی، رضا جلالی و امین خرمی هستند.
 
 سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران تا 22 اردیبهشت ماه هر روز از ساعت 10 تا 20 در مصلای امام خمینی (ره) برپا است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها