یکشنبه ۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۰
تنها یک کارخانه تولید مرکب در کشور فعال است

حمید غفاری؛ عضو هیات مدیره تعاونی چاپخانه‌داران تهران با اشاره به افزایش قیمت مرکب‌های خارجی و تاثیر آن در بازار ایران گفت: مرکب‌‌های داخلی برای کارهای عمومی جواب می‌دهد ولی برای کارهای تخصصی کارایی ندارند و قابل رقابت با مرکب خارجی نیست. البته این مرکب‌ها قابل اصلاح هستند و باید روی آن‌ها سرمایه‌گذاری شود و مواد اولیه بهتری به کشور آورده شود تا کیفیت آن را ارتقا پیدا کند.

حمید غفاری در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با بیان اینکه الان فقط یک کارخانه مرکب در کشور فعال است، عنوان کرد: در سال‌های گذشته دو کارخانه مرکب در کشور فعالیت می‌کردند که یکی از آن‌ها تعطیل شده است اما الان فقط کارخانه مرکب ایران دایر است ومرکب تولید می کند.
 
وی افزود: البته مصرف عمده چاپخانه‌داران مرکب‌های خارجی که به کشور وارد می‌شود اما تابع نوسانات اقتصادی مملکت است که دستخوش گرفتاری بیشماری است.
 
غفاری با اشاره به برخی مخاطرات مرکب‌های وارداتی نیز توضیح داد: به عنوان مثال یک مرکب آلمانی به کشور می‌آوریم که این مرکب قیمت بالایی دارد و از کیفیت خوبی برخوردار است. اما یک بخش مرکب کیفیت و بخش دیگر آن سازگاری با دستگاه‌های چاپ است و ممکن است مرکبی خوب باشد اما با برخی ماشین‌ها هماهنگ نباشد.
 
مدیر چاپخانه نور حکمت در این زمینه توضیح داد: به همین دلیل انواع مرکب را به کشور می‌آوریم و آزمایش می‌کنیم و مرکبی که اقبال عمومی بیشتری دارد وارد می‌کنیم. اما به محض اینکه واردات آن آغاز می‌شود مقررات یا عوارض گمرکی برای آن در نظر می‌گیرند که مجبور به تغییر آن می‌شویم که آن را با مرکب کره‌ای جایگزین کنیم.
 
تصمیم‌ها و قوانین عجیب!
وی یادآور شد: در هفته‌های اخیر عوارض گمرک مرکب دو برابر شد و از پنج درصد به ده درصد رسید و این باعث شد که قیمت مرکب ده درصد افزایش پیدا کند و از سوی دیگر امنیت کار از بین برده می‌شود و در این میان باید از مسئولان سوال کرد که انگیزه آن‌ها از این کار چیست و اگر قرار است کالایی از گمرک خارج شود و به دست صنایع و تولیدکننده برسد آیا می‌شود که هر دفعه یک رویه جدید برای آن پیش‌بینی شود؟
 
غفاری با بیان اینکه شبیه همین کار در تعرفه کاغذ انجام شد تاکید کرد: این موضوع موجب ناامنی زیادی در بازار کاغذ شد و نتیجه اینگونه شد که حدود ۲۵ تا ۳۰ درصد قیمت کاغذ افزایش پیدا کرد آنهم در جایی که اوج بحران کاری است و ورشکستگی عمومی در صنف چاپ و نشر وجود دارد. آیا درست است به جای کمک به سرپا ماندن واحدهای تولیدی با مقررات عجیب و غریب که با پوشش حمایت از تولیدات داخلی است موجب به هم ریختن بازار می‌شوید؟
 
وی با اشاره به لزوم توجه مسوولان به موضوع تولید داخلی گفت: اگر واقعا مسوولان دولتی به فکر کمک به تولیدکنندگان داخلی هستند چرا در طول این سال‌ها برای افزایش کیفیت مرکب داخلی تلاش نکرده‌اند و مثل خیلی از کشورهای دیگر در این زمینه فعالیت نداشته‌اند؟
 
غفاری یادآور شد: به عنوان مثال کشور کره برای تولید مرکب هیچ مواد اولیه‌ای در اختیار ندارد و بهترین کاغذ یا مرکب کره‌ که به ایران می‌آیند هیچ کدام متعلق به این کشور نیست و مواد اولیه همه آن‌ها از جای دیگری تهیه و فقط در این کشور تولید می‌شود و به کشورهای دیگر فروخته می‌شود.
 
وی با بیان اینکه امکان ارتقای کیفیت ایرانی نیز به راحتی در داخل کشور وجود دارد گفت: این کار شدنی است زیرا دستگاه و مواد اولیه در کشور ما وجود دارد و پرسنل خوبی نیز مشغول کار هستند پس چرا در این زمینه برای ارتقای کیفیت مرکب‌های داخلی کاری انجام نمی‌شود و فقط یکطرفه برخورد می‌کنند و برای هر کالایی که وارد کشور می‌شود با هدف کسری بودجه یک عوارض و قانون جدید وضع می‌کنند.
 
کاهش تولید؛ عوارض تصمیم نادرست
به گفته غفاری، چنین اقداماتی نه در شان تولیدکننده است که هر روز درگیر این قوانین و مقررات جدید شود و نه در شان مصرف‌کننده‌ که در هفته بارها با تغییر نرخ و قیمت روبرو شود زیرا به مرور زمان اینکار موجب بی‌اعتباری و ناامنی محیط کسب و کار می‌شود.
 
وی ادامه داد: شرکت تعاونی چاپخانه‌داران نیز همانند دیگر بخش‌های تولیدی کشور با این موضوع درگیر است و نمی‌تواند مرکب وارد نکند و برای واردات نیز با مشکلات ریز و درشتی مشکل دارد و در کنار همه آن‌ها نوسان نرخ ارز نیز آسیب‌های فعالیت در این حوزه را دوچندان کرده است.
 
غفاری با بیان اینکه بخش عمده مرکب‌های وارداتی از کره، آلمان، چین، ترکیه و هند به کشور وارد می‌شود، افزود: مصرف‌کننده زمانی که یک جنس گران می‌شود کمتر به سراغ جنس می‌آید و الزامی برای او وجود ندارد که حالا که کالا گران شده سفارش بدهد زیرا نمی‌تواند رقابت کند و تولید خود را کاهش می‌دهد در نتیجه در موضوع گرانی‌ها نه تنها مصرف‌کننده که واردکننده و تولیدکننده نیز به علت عدم تقاضا متضرر می‌شوند.
 
وی تاکید کرد: نتیجه چنین تصمیماتی نیز در حوزه نشر نیز تاثیر داشته است زیرا ناشر که تولیدکننده کالای کاملا فرهنگی است از این موضوع بی‌نصیب نمی‌ماند. کتاب نیازمند فراغ بال و جیب پرپول است و فردی که از صبح به دنبال معاش و تامین هزینه است رغبتی برای خرید و مطالعه کتاب ندارد و علت کاهش آمار مطالعه دغدغه‌های معیشتی و مالی است.

وی با بیان اینکه افزایش قیمت مواد اولیه مورد نیاز کتاب نیز عاملی می شود تا قیمت نهایی کتاب نیز بالا برود عنوان کرد: در کنار همه این عوامل در بازی‌های اقتصادی هر روز قیمت کالاها هم بالا می‌رود زیرا رغبت برای خریداری کتاب کم شده و باید از سوی مسوولان سیاستی اعمال ‌شئد تا دست‌اندرکاران نشر و کتاب امتیاز بیشتری نسبت به دیگر تولیدکنندگان داشته باشند تا حداقل تولیدات آن ها کمتر در معرض آسیب های اقتصادی قرار گیرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها